Lóerő

2010.01.19. 11:52

KRESZ-változások 2010-ben VII.

PLT-sorozat – Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk hetedik részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.

Osváth Sarolta

Új útburkolati jelek (KRESZ-módosítás 9. §)

Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. A nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi.
– Ez egy új burkolati jel, korábban ilyennel nem találkoztunk az utakon. A nyitott kerékpársávot más járművek irányváltoztatáskor vehetik igénybe, az erre vonatkozó szabályok betartásával. Jobbra kanyarodásnál például minden járműnek a nyitott kerékpársávot kell igénybe vennie, a kerékpárforgalom akadályozása nélkül. A kerékpáros pedig balra kanyarodásra felkészülés céljából elhagyhatja a nyitott kerékpársávot. Ez a lehetőség a kerékpárosoktól és az autósoktól egyaránt fokozott körültekintést és óvatosságot igényel, mert az egy- vagy kétsávos úton a balra kanyarodás kerékpárral rendkívül balesetveszélyes.

Haladás az úton (KRESZ-módosítás 12. §)
– Járművel az úttesten – az előzés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel – ha az út- és a forgalmi viszonyok lehetővé teszik – szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
– A módosítás feloldja a korábban a kerékpárosokra is vonatkozó szoros jobbra tartási kötelezettséget. Ezentúl számukra nem lesz kötelező a lassú járművekhez (kézi kocsi, szénásszekér) hasonlóan szorosan az útpadka mellett haladniuk. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a forgalmat lassítva kerekezhetnek akár az úttest közepén is, a jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A főútvonalakon és a lakott területeken kívül ezt a sza- bályt különösen fontos betartaniuk.

Sebességhatárok (KRESZ-módosítás 13. §)
Az egyes járművekkel – ha e rendelet másként nem rendelkezik – legfeljebb a következő sebességgel lehet közlekedni:
– lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/óra,
– lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra,
– kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/óra,
– gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/óra.

– A kerékpárokra vonatkozóan korábban egységesen 40 km/óra sebességkorlátozás volt érvényben, teljesen új a szabályban a lakott területen kívüli kétféle sebességkorlát bevezetése, valamint új a gyalog- és kerékpárúton meghatározott 20 km/óra sebességkorlát is. A fejvédő sisak használatát a jogszabály nem írja elő minden esetben, de ajánlott a viselése, mert útközben lehetnek váratlan, fejsérülést okozó akadályok (például belógó faágak). 

Folyamatosan bővülő rovatunkat ide kattintva olvashatja!

Ezek is érdekelhetik