Kultúra

2017.05.11. 16:05

A Vörös Báró legendás repülőgépének megépítette a pedálos változatát a kanizsai férfi

A néhai Manfred Von Richthofen triplaszárnyú Fokker Dr1-ese feltámadt. Az I. világháború rettegett vadászpilótája, a Vörös Báró által vezetett repülőgép pedálos retró kisautók közt, kínai fűnyíró kerekeken gurulva tűnt fel újra.

Szabó Zsófia

Gulyás Béla nagykanizsai veteránautó-építő a régi járművek és a benzingőz szerelmese. De előszeretettel nyúl ma már kuriózumnak számító, lábbal hajtható játék járgányokhoz is, amelyek a múlt század 70-80-as éveiben élték virágkorukat.

- Sokat kutatok az interneten, főként amerikai és japán oldalakon, tanulmányozom a pedálos kisautókat - bocsátotta előre Gulyás Béla. - Ennek során olvastam, hogy valahol Németországban létezik egy pedálos Vörös Báró, műanyagból. Felcsigázta az érdeklődésemet. Az első világháború egyik kultikus égi járműve hiányzott a gyűjteményemből, ahol egy Kamikaze-nak - szintén játék verzióban - már jutott hely.

Béla felidézte: a Fokker Dreidecker, azaz a triplaszárnyú gépe többszöri fejlesztés után a német vadászpilóta elit legnívósabb gépe volt. Manfred Von Richthofen tette ismertté és elismertté a vörös színű repülőt, amely aztán később a koporsója is lett...

- Mielőtt nekiálltam az építésnek, többször megnéztem a Vörös Báróról szóló filmet, illetve gyűjtöttem információkat könyvekből, történészektől is, konzultáltam mérnökökkel. És bár német repülőről van szó, a legtöbb információt érdekes módon amerikai oldalakon leltem.

Az építő bevallotta: amikor karácsony táján nekiállt a munka dandárjának, maga sem gondolta volna, hogy jó pár száz órába kerül a legózáshoz hasonló építés. Mert nemcsak művészi igénnyel, de mérnöki precizitással is készült a korhű, kicsinyített másolat.

- Egymilliméteres sima vaslemezekből épült a körülbelül 35 kilogramm súlyú, igény szerint akár szétszerelhető repülő. Hogy a másolat tökéletesen pontos legyen és életszerű, számítógépről vettem le a méreteket, majd keménypapíros sablonokat rajzoltam, és csak aztán jött a fémmunka.

Leginkább az orrkúp elkészítése adta fel a leckét Bélának és "kisinasainak".

- Nem elégedtem meg azzal, hogy kikalapált, eszkábált orra legyen a gépnek. Kollégákkal konzultálva megoldottuk egyszerű "matekkal": kiszámoltuk a kellő bevágásokat egy síklemezen, és hajtogatva összehoztuk az orrkúpot. A másik dilemmát a farok kormányzásának megoldása jelentette, hogy a kerékkel együtt forduljon a farok is. A megoldást egy videónak köszönhetjük: egy amerikai kisrepülőről készült közeli felvétel segített.

Az építő (bánatára) nem fér bele a gépbe, tizenegy éves kislánya, Melinda viszont már gurult vele. Azzal a Vörös Báróval, amelyből Európában - hasonló verzióban - nem létezik még egy.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!