Kultúra

2010.05.12. 05:59

A technika tantárgyra kevés óraszám jut az iskolákban

A technika tantárgyat kedvelik a diákok, ha azt jól tanítjuk, szögezte le Velner András. Ami a szaktanárképzést, illetve a tanítási óraszámot illeti, ezekkel már akad némi gond, utalt az elmúlt időszak negatív változásaira a Kaposvári Egyetem docense, a Technikatanárok Országos Egyesületének elnöke, akivel a megyeszékhelyen tartott tantárgyi verseny országos döntőjén találkoztunk.

Sinkovics Eta

- Valójában először a középiskolákban veszítettünk teret, amelyekben rendkívüli módon visszaszorult a technikaoktatás. Az általános iskolákban a kerettantervi rendszerben kötelező tantárgy, de sok iskolában igen alacsony óraszámban tanítható - vázolta a helyzetet Velner András. Mint mondta, e tárgy jelentette régen is és ma is a kézügyesség fejlesztését, a tárgyalkotást és valaha azokat a hagyományokat, amelyeket a papírhajtogatásban, barkácsolásban, kerti munkában, a szabás-varrás alapismereteiben sajátítottunk el, ma pedig a korszerű technikai környezet értő használatára képezne.


Az idősebb generáció mindezt valaha politechnikában, gyakorlati foglalkozásban, háztartástanban élte meg, mi több az 1978-as tantervig eltért egymástól a városi és a falusi iskolák tananyaga. Azóta egységes a technika tantárgy, de sok iskolában a számítástechnika, illetve informatika az egyik versenytársa lett, és az iskolák erőforrás híján a technikai nevelést háttérbe szorítják. Így a tantárgy sok helyen elvesztette anyagi bázisát, és csorbultak óraszámai is. Heti 1-1,5, szerencsés esetben 2 óra jut e tárgyra. 1993-ban a nemzeti alaptanterv a technika tantárgyhoz két műveltségterületet is kapcsolt, a technika és életvitelt, valamint a családi, háztartási és gazdálkodási ismereteket.

- Ma is a tantárgy egyik legnagyobb értéke az alkotás közbeni sokrétű ismeretalkalmazás, a gyakorlati problémamegoldás, ez veszik el a visszaszorított óraszámokban. Több országos versenyt is igyekszünk működtetni, éppen a tantárgy presztízse miatt. Ezek egyike az itt zajlott Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny, középpontjában a népi építészettel.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

Az idősebb generáció mindezt valaha politechnikában, gyakorlati foglalkozásban, háztartástanban élte meg, mi több az 1978-as tantervig eltért egymástól a városi és a falusi iskolák tananyaga. Azóta egységes a technika tantárgy, de sok iskolában a számítástechnika, illetve informatika az egyik versenytársa lett, és az iskolák erőforrás híján a technikai nevelést háttérbe szorítják. Így a tantárgy sok helyen elvesztette anyagi bázisát, és csorbultak óraszámai is. Heti 1-1,5, szerencsés esetben 2 óra jut e tárgyra. 1993-ban a nemzeti alaptanterv a technika tantárgyhoz két műveltségterületet is kapcsolt, a technika és életvitelt, valamint a családi, háztartási és gazdálkodási ismereteket.

- Ma is a tantárgy egyik legnagyobb értéke az alkotás közbeni sokrétű ismeretalkalmazás, a gyakorlati problémamegoldás, ez veszik el a visszaszorított óraszámokban. Több országos versenyt is igyekszünk működtetni, éppen a tantárgy presztízse miatt. Ezek egyike az itt zajlott Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny, középpontjában a népi építészettel.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

Az idősebb generáció mindezt valaha politechnikában, gyakorlati foglalkozásban, háztartástanban élte meg, mi több az 1978-as tantervig eltért egymástól a városi és a falusi iskolák tananyaga. Azóta egységes a technika tantárgy, de sok iskolában a számítástechnika, illetve informatika az egyik versenytársa lett, és az iskolák erőforrás híján a technikai nevelést háttérbe szorítják. Így a tantárgy sok helyen elvesztette anyagi bázisát, és csorbultak óraszámai is. Heti 1-1,5, szerencsés esetben 2 óra jut e tárgyra. 1993-ban a nemzeti alaptanterv a technika tantárgyhoz két műveltségterületet is kapcsolt, a technika és életvitelt, valamint a családi, háztartási és gazdálkodási ismereteket.

- Ma is a tantárgy egyik legnagyobb értéke az alkotás közbeni sokrétű ismeretalkalmazás, a gyakorlati problémamegoldás, ez veszik el a visszaszorított óraszámokban. Több országos versenyt is igyekszünk működtetni, éppen a tantárgy presztízse miatt. Ezek egyike az itt zajlott Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny, középpontjában a népi építészettel.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

- Ma is a tantárgy egyik legnagyobb értéke az alkotás közbeni sokrétű ismeretalkalmazás, a gyakorlati problémamegoldás, ez veszik el a visszaszorított óraszámokban. Több országos versenyt is igyekszünk működtetni, éppen a tantárgy presztízse miatt. Ezek egyike az itt zajlott Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny, középpontjában a népi építészettel.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

- Ma is a tantárgy egyik legnagyobb értéke az alkotás közbeni sokrétű ismeretalkalmazás, a gyakorlati problémamegoldás, ez veszik el a visszaszorított óraszámokban. Több országos versenyt is igyekszünk működtetni, éppen a tantárgy presztízse miatt. Ezek egyike az itt zajlott Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny, középpontjában a népi építészettel.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

A szaktanár-utánpótlással kapcsolatban elmondta, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán is folyik technikai nevelés.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

- A visszaszoruló tanítói létszámok miatt tavaly végeztek azok az utolsó diákjaim, akik a tanítóképzés négy évfolyamán magas óraszámban kaptak ilyen képzést. Ők ezzel az alsó tagozat után az 5-6. osztályban szakos tanárként vihetik tovább a technika tanítását. Szegeden és Szombathelyen van arra lehetőség, hogy a már gyakorló tanárok az általános iskolai diplomájukat egyetemi szintűvé emeljék. Az azonban mégiscsak szomorú körülmény, a tantárgyra és az ország műszaki kultúrájára nézve is, hogy aki középiskola után technikatanár szeretne lenni, az főszakként nem tudja felvenni, hanem csak minor szakként. Fizikát vagy környezettant választhat a tanárképzés bolognai rendszerében és csak ezt követően veheti fel a technikát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!