Kultúra

2010.01.07. 06:15

Individuális ikonográfia - Elbeszélő érzékiség jellemzi festményeit

Az életpályát átfogó reprezentatív albumot jelentetett meg Göntér Endre muravidéki festőművészről a lendvai Galéria-Múzeum. A kiadvány az alkotó 60. születésnapjára jelent meg.

zaol.hu

 

Göntér Endre a muravidéki magyarság egyik legismertebb alakja, akinek munkásságát nemcsak a pannon tájhoz való ragaszkodás, de egyfajta misztikum is jellemzi. A Dobronakon született festő a Grupa 676 képzőművészeti csoport egyik alapító tagjaként a hetvenes években jelentkezett első képeivel, melyek az élő és élettelen világ kölcsönhatását, az emberi elidegenedés érzését ábrázolták szimbolikus módon. A muravidéki festő korai időszakát szürrealisztikus látásmód, később felszabadult expresszív vonások váltják fel, majd a kilencvenes évek második felétől - a magyarok Pannon-síkságra való bejövetelének megünneplése okán - magasztosabb szellemi szinttel kezdett el foglalkozni. Az ősi pannon tájat bemutató képeit vörös- és kék-domináns színvilág jellemzi.


- Ezekben a képekben felelevenednek a festő érzelmei és elképzelései a pogányságból a kereszténységbe való átmenet idejéről és cselekedetekről, valamint az ezzel kapcsolatos európai civilizációról. Tartalmi és formai szempontból azon festményei a legerősebbek, amelyek az első keresztény oltárokra, áldozati asztalokra és azok szakrális összetevőire emlékeztetnek - írja Göntér Endre ezredforduló környékén keletkezett alkotásairól Franc Obal muraszombati művészettörténész. - A lírikus érzelmek hangsúlyozásával, az archaizmus iránti érzékkel, valamint a képeket uraló epikai elbeszélő érzékiséggel Göntér Endre festészete olyan individuális ikonográfiává nőtte ki magát, amelyre nincs példa a kortárs szlovéniai festészetben.

Hasonló véleményt fogalmazott meg dr. Kostyál László zalaegerszegi művészettörténész is, aki az albumban szereplő összegzésében a következőket írja: Göntér Endre a kortárs európai művészetnek mind topográfiailag, mind etnikailag mélyen beágyazott alkotója. Művészete konkrét térhez, időhöz, elvont, de valós problémákhoz kapcsolódik. A globalitás és a lokalitás egyszerre van jelen képein. Eszköztárának erőteljes redukciója kifejezőerejének fokozását szolgálja. Szubjektív vizuális jelképrendszert fejlesztett ki, amely alkalmas filozófiai gondolatok adekvát képi megfogalmazására.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

- Ezekben a képekben felelevenednek a festő érzelmei és elképzelései a pogányságból a kereszténységbe való átmenet idejéről és cselekedetekről, valamint az ezzel kapcsolatos európai civilizációról. Tartalmi és formai szempontból azon festményei a legerősebbek, amelyek az első keresztény oltárokra, áldozati asztalokra és azok szakrális összetevőire emlékeztetnek - írja Göntér Endre ezredforduló környékén keletkezett alkotásairól Franc Obal muraszombati művészettörténész. - A lírikus érzelmek hangsúlyozásával, az archaizmus iránti érzékkel, valamint a képeket uraló epikai elbeszélő érzékiséggel Göntér Endre festészete olyan individuális ikonográfiává nőtte ki magát, amelyre nincs példa a kortárs szlovéniai festészetben.

Hasonló véleményt fogalmazott meg dr. Kostyál László zalaegerszegi művészettörténész is, aki az albumban szereplő összegzésében a következőket írja: Göntér Endre a kortárs európai művészetnek mind topográfiailag, mind etnikailag mélyen beágyazott alkotója. Művészete konkrét térhez, időhöz, elvont, de valós problémákhoz kapcsolódik. A globalitás és a lokalitás egyszerre van jelen képein. Eszköztárának erőteljes redukciója kifejezőerejének fokozását szolgálja. Szubjektív vizuális jelképrendszert fejlesztett ki, amely alkalmas filozófiai gondolatok adekvát képi megfogalmazására.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

- Ezekben a képekben felelevenednek a festő érzelmei és elképzelései a pogányságból a kereszténységbe való átmenet idejéről és cselekedetekről, valamint az ezzel kapcsolatos európai civilizációról. Tartalmi és formai szempontból azon festményei a legerősebbek, amelyek az első keresztény oltárokra, áldozati asztalokra és azok szakrális összetevőire emlékeztetnek - írja Göntér Endre ezredforduló környékén keletkezett alkotásairól Franc Obal muraszombati művészettörténész. - A lírikus érzelmek hangsúlyozásával, az archaizmus iránti érzékkel, valamint a képeket uraló epikai elbeszélő érzékiséggel Göntér Endre festészete olyan individuális ikonográfiává nőtte ki magát, amelyre nincs példa a kortárs szlovéniai festészetben.

Hasonló véleményt fogalmazott meg dr. Kostyál László zalaegerszegi művészettörténész is, aki az albumban szereplő összegzésében a következőket írja: Göntér Endre a kortárs európai művészetnek mind topográfiailag, mind etnikailag mélyen beágyazott alkotója. Művészete konkrét térhez, időhöz, elvont, de valós problémákhoz kapcsolódik. A globalitás és a lokalitás egyszerre van jelen képein. Eszköztárának erőteljes redukciója kifejezőerejének fokozását szolgálja. Szubjektív vizuális jelképrendszert fejlesztett ki, amely alkalmas filozófiai gondolatok adekvát képi megfogalmazására.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

Hasonló véleményt fogalmazott meg dr. Kostyál László zalaegerszegi művészettörténész is, aki az albumban szereplő összegzésében a következőket írja: Göntér Endre a kortárs európai művészetnek mind topográfiailag, mind etnikailag mélyen beágyazott alkotója. Művészete konkrét térhez, időhöz, elvont, de valós problémákhoz kapcsolódik. A globalitás és a lokalitás egyszerre van jelen képein. Eszköztárának erőteljes redukciója kifejezőerejének fokozását szolgálja. Szubjektív vizuális jelképrendszert fejlesztett ki, amely alkalmas filozófiai gondolatok adekvát képi megfogalmazására.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

Hasonló véleményt fogalmazott meg dr. Kostyál László zalaegerszegi művészettörténész is, aki az albumban szereplő összegzésében a következőket írja: Göntér Endre a kortárs európai művészetnek mind topográfiailag, mind etnikailag mélyen beágyazott alkotója. Művészete konkrét térhez, időhöz, elvont, de valós problémákhoz kapcsolódik. A globalitás és a lokalitás egyszerre van jelen képein. Eszköztárának erőteljes redukciója kifejezőerejének fokozását szolgálja. Szubjektív vizuális jelképrendszert fejlesztett ki, amely alkalmas filozófiai gondolatok adekvát képi megfogalmazására.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

Az album Göntér Endre mintegy négy évtizedes alkotómunkáját mutatja be, a kiadványban közel száz festményének reprodukciója látható. A képek egy része jelenleg Dobronakon, a helyi művelődési házban tekinthető meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!