Hírek

2014.06.27. 13:48

Kiváló a vízminőség a Nyugat-Balaton medencéjében

Lassan az idegenforgalmi szezon kellős közepében találja magát mindenki, az is aki nyaralni akar és az is, aki a turizmusból él. Mindenkinek fontos, hogy zavartalan legyen a nyaralás. Az utóbbi napokban a Balatonról elterjedt hírek komoly károkat okozhatnak, főleg ha valótlanok.

Góth Imre

- Milyen is valójában a víz minősége? – kerestünk meg a kérdéssel több érintett személyt. Elsőként Dr Divinyi Tamást a Zala Megyei Kormányhivatal, Keszthely Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Intézet járási tiszti főorvosát, aki elsőként szezon eleji intézkedéseikről elmondta:

- A fürdővíz használati engedélyezési eljárást minden évben a szezon kezdete előtt a szakhatóságok a strand üzemeltetőjével közösen végzik. Az ellenőrzési illetékességi területünkön idén is átnéztük a fürdőhelyeket és ahol szükségét láttuk felhívtuk az üzemeltető figyelmet a partszakasz rendbetételére a szennyező anyagok eltávolítására. Megnéztük a téli karbantartási munkákat, ellenőriztük rendben megtörténtek az öltözök, zuhanyzók és illemhelyek felújítása, megfelelőn várják-e a vendégeket.

- Hogyan történik a legfontosabb elem, a víz vizsgálata?

- Az első akkreditált laboratóriumi vizsgálatok megtörténtek és kiváló eredmények születtek. GPS ponttal van meghatározva hol kell a vízből mintát venni. Közben az ellenőrzést végző szemrevételezi a víz állapotát és jelzi, ha további vizsgálatok elvégzésére utaló jeleket talál. Az első mintavételre strandonként különböző időpontokban került sor a nyitási időponttól függően. A nyáron még sor kerül ilyen ellenőrzésre, közöttük nem telhet el egy hónapnál hosszabb idő A főszezonban még szúrópróba szerű ellenőrzéseket is fogunk tartani. A strandokat terhelt állapotban, folyamatában is vizsgáljuk, és ha gondot észlelünk, megtesszük a szükséges intézkedéseket. Az érvényben lévő egészségügyi értékeket egy 2008-as kormányrendelet határozza meg számunkra és mi is felhívjuk az üzemeltető figyelmét milyen adatokat kell a vendégekkel közölni, mint például a hőmérséklet és az UV sugárzás.

Hóbár János a diási horgásztanya gondnoka: Jó lenne, ha több halat foghatnánk. Fotók: Góth Imre

- Milyen általános tapasztalatokat szereztek?

- Az összes strandon a megelőző karbantartó munkálatokat elvégezték és a fürdőzők biztonságosan igénybe vehetik a létesítményeket. Akadtak már strandok, amelyeket a napokban is ellenőriztünk és a főszezonban is megismételjük majd látogatásunkat, amikor azt vizsgáljuk, hogy a leterheltségben mért adatok a fürdőzök, számának megfelelő. Az elmúlt években szerencsére nem jelentkezett, mégis érdemes figyelemmel kísérni az esetleges algásodást, ami alacsony vízállásban, tartós szélcsend mellett fordulhat elő. A nyaralók tájékoztatása ilyenkor fontos feladat. Bejelentések jelzések alapján a hatáskörünkbe tartozó dolgokat ellenőrizzük, a többit továbbítjuk az illetékeseknek.

A keszthelyi-öböl egyik legnépszerűbb, családbarát strandja a Diási Játékstrand, itt az üzemeltetésért felelős Samu Zoltán, mondta el hogyan készültek fel a szezonra:

- A nyitás előtti vízmintavételünk nagyon jó lett, nem kellett megismételni. Az illetékesek nagyon szigorú ellenőrzést tartottak március 24-én, a bejárásunkat a vízi rendészettel közösen hajtottuk végre. Átnéztük milyen műszaki beavatkozásokra került sor a télen és meghatároztuk strandnyitás időpontját. A május 17-ei következő bejáráson a helyi TV is jelen volt és műsorukból a mindenki értesülhetett a szerzett tapasztalatainkról. Megbeszéltük hány főt fogadhat a strandunk, hogyan dokumentáljuk és hogyan ellenőrizzük a létszámot, hányan dolgoznak a strandon, milyen a megfelelő tisztaság, rendezettsége. Hogyan történik a hulladékgyűjtés, különösen a szelektív milyen módon és gyakorisággal történik. A Vízimentők Balatoni Szakszolgálatának feladata a tóban úszó haltetemek folyamatos összegyűjtése és eltávolítása, amiben a strandi személyzet is segítséget nyújt. Szerencsére jelentős halpusztulásra nem került sor. A vízminőség szempontjából a hattyúkérdést kell megoldanunk, fontos, hogy a vendégek ne etessék ezeket a nagytestű állatokat. Strandot nálunk rossz minőségű víz miatt nem kellett bezárni. Idén is elnyertük a Kékhullám zászlót, ami elismeri minőségi szolgáltatásunkat, eddig mindig a legmagasabb szintet értük el. Orvos és mentőtiszt is dolgozik nálunk a fizető strandon nagyobb biztonságban vannak a vendégek. A szúnyoglárva visszamaradásakor keletkező habosodást kell elfogadni a fürdőzőknek, hiszen a Balaton természetes élővíz. Figyeljük a vizet és hínárvágást hajtunk végre amikor szükséges.

Szalóky Szilvia a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület elnöke: Sokat dolgoztunk a sikeres nyárért, reméljük vendégeink is jól fogják magukat érezni, minden adott hozzá! Fotó: Góth Imre

- Mire számíthatnak a nyaralók?

- Szerencsére a magas vízállás sokat javított a vízminőségen, vette át a szót Szalóki Szilvia Gyenesdiást Turisztikai Egyesületének elnöke – a tó úszásra, csónakázásra és vitorlázásra is nagyon alkalmas. Minden strandunk felkészülten várja a fürdőzőket, játszótér fejlesztéseket hajtottunk végre. Az egész Nyugat-Balaton medencéje várja a turistákat. Már eddig is szép számmal érkeztek szálláshelyfoglalások. Előrejelzések alapján jobb szezont várunk, mint tavaly, az előző évekhez képest korábban érkeztek vendégek. A garantált programok mellett minden időjárási körülmények között tudunk tartalmas időtöltést biztosítani a vendégeknek. A horgászathoz lehet csónakokat bérelni a horgászegyesületeknél. A közelmúltban egy kapitális 16 és félkilós pontyot fogtak nálunk, amit a fényképezést követően visszaengedtek a Balatonba.

- A horgászok nagyon szeretik és keresik az őshonos fajtákat, - folytatta Hóbár János a diási horgásztanya gondnoka - sajnos napjainkban már nem lehet annyit fogni, mint korábban, pedig jó lenne. Helyre kellene állítani a tó régi ökológiai egyensúlyát, segíteni a halak természetes szaporodását és kiválasztódását.