Hírek

2017.03.06. 15:39

A sógorok megpróbálják „leszorítani” az utakról a magyar fuvarozókat

Nagykanizsa – Egyelőre a zalai fuvarozók is tanácstalanok a tekintetben, hogy számíthatnak-e valamilyen büntetésre, ha Ausztriában közúti ellenőrzés alá vonják őket.

Pásztor András

Egy ideje kemény háború dúl a nemzetközi fuvarozásban, ugyanis több nyugat-európai országból – a jogszabályi környezet szigorításával – próbálják meg kiszorítani az olcsóbban dolgozó kelet-európai fuvarozókat. De miről is van szó pontosan?

Korábban a franciák, a németek, és az olaszok is bevezették, hogy az ország területén munkát végző, de nem ott bejelentett munkavállalóknak is az adott ország minimálbérét kell kifizetnie a munkáltatónak a kiküldetésben töltött időre. Azaz, ha egy magyar fuvarozó cég sofőre Németországba, Franciaországba vagy Olaszországba hoz árut vagy onnan visz, akkor bizony – a munkavégzés idejére – az adott országban megállapított minimálbért kell kapnia. Az év elejétől az osztrákok is bevezették ezt a rendszert, azzal a különbséggel, hogy a sógoroknál egyelőre nagyfokú bizonytalanság van a új jogszabályok értelmezésében.

Jeszek József (balról) fiával egyeztet arról, milyen papírokat kell magukkal vinni a sofőröknek

– Ez az egész semmi másról nem szól, mint a kelet-európai fuvarozók ellehetetlenítéséről – szögezte le Jeszek József, a sormási Sprintcamion Zrt. vezetője. – Egy magyar vagy román fuvarozó nem tud akkora fizetést adni a sofőröknek, mint egy osztrák vagy egy német cég, jóllehet ma már jelentősen csökkentek a különbségek. A kelet-európai fuvarozók általában eddig is csak akkor jutottak megrendelésekhez, ha a nyugat-európai vetélytársak kapacitása már elfogyott. Most viszont olyan mértékű költségnövelő tételeket és adminisztrációs terhet „nyomtak" ránk, amitől már közel sem olyan vonzó a nyugati fuvar.

Az osztrák hatóságok előírták például, hogy az Ausztria területére történő belépés előtt a kiküldött munkavállalókat egyenként kell bejelenteni az úgynevezett Központi Koordinációs Irodánál. Emellett a munkavállalónak – egy ellenőrzés során – be kell tudni mutatni a munkaszerződését, bérjegyzékét, a bérkifizetési igazolásait vagy banki átutalási-bizonylatokat, a bérfeljegyzéseket, munkafeljegyzéseket és a bérbesorolásra vonatkozó dokumentumokat is. Mindezt ráadásul német nyelven.

Pető Imola, a Sprincamion Zrt. irodai adminisztrátora éppen azt mutatja, mennyi papírt kell magánál tartania egy sofőrnek

– Hogy a fent említett hivatalos dokumentumok időben elkészüljenek, fel kellett vennünk egy embert, aki csak ezt intézi – magyarázta Jeszek József, aki szerint a beharangozott – hiányos dokumentáció miatti – büntetési tételek is horrorisztikusak, a több ezer, tízezer eurót is elérhetik. – Ráadásul még így is maradt egy sor nyitott kérdés, de a szakmai szervezeteken keresztül eljuttatott felvetésekre máig nem reagáltak az osztrák hatóságok, minisztériumok. Szóval, ami biztos, az a bizonytalanság.

A kisebb, családi vállalkozásokra még nagyobb erővel nehezedik az adminisztrációs teher, illetve a büntetési tétel.

– A sofőröknek általában alapfizetésből, napidíjból, illetve az üzemanyag-megtakarításból tevődik össze a havi bére – árulta el Péter Erzsébet, a négy pótkocsis szerelvényből álló családi vállalkozás vezetője. – Gondolja csak el, mennyi munkával jár ezek után egy sofőr bérének kiszámítása, ha például az adott hónapban Ausztriába, Németországba, Franciaországba és Olaszországba is volt fuvarja.

A családi vállalkozás vezetője szerint nem csak a jogszabályi szigorítások lehetetlenítik el a fuvarozókat, a jó munkaerő elszipkázása már jóval korábban elkezdődött.

– Megbízható, jó sofőrt ma már alig lehet találni, sokan éppen osztrák, illetve német fuvarozó cégek alkalmazásában állnak – hangsúlyozta Péter Erzsébet, aki hozzátette: a nyugati államok ma már nem csak az orvosokat, mérnököket csábítják külföldre, hanem a szakmunkásokat is.

Egyébként a január elsejével hatályba lépett osztrák szabályozás nem csak az árufuvarozókat, hanem a teljes személyszállítási üzletágat is érinti.

Az év elejétől hatályba lépő osztrák szabályok a személyszállítási üzletágat is érinti. Szökrény Lajos buszvezetőt (balról) éppen Császár András, a külföldi és belföldi utakat szervező Pannonia-cégcsoport képviselője tájékoztatja a változásokról

– Ez a helyzet minket is arra késztetett, hogy átgondoljuk az árkalkulációnkat – ismerte el külföldi buszos utazások szervezésével is foglalkozó Pannonia-cégcsoport vezetője, Horváth Balázs. – Nyilván az a célunk, hogy teljes mértékben megfeleljünk a jogszabályoknak, de bonyolítja a helyzetet, hogy mind a mai napig számos homályos és nem egyértelmű pont van az osztrák rendelkezésekben, miközben a büntetési tételek kirívóan magasak. Persze minden rosszban van valami jó, talán ez a szigorítás hozzájárul ahhoz, hogy a személyszállítási piacon is elkezdődjön a tisztulási folyamat.

Az osztrák jogszabályok szigorítása kapcsán megkerestük a Nemzeti Fuvarozó Ipartestületet, mely szervezet megpróbálja naprakész információval ellátni a hazai fuvarozókat.

– Általános tapasztalat, hogy azok a tagállamok, amelyek a kiküldetési irányelv rendelkezéseit a közúti közlekedésre is kiterjesztették, azaz például előírják a helyi minimálbér alkalmazását a külföldi fuvarozók gépkocsivezetőire is, az ezzel kapcsolatos végrehajtási utasításokat, információkat késve, vagy nem kellő részletességgel dolgozzák ki és teszik közzé – tudtuk meg a NiT Hungary szervezeti referensétől, Szabó Andrástól. – Ilyen volt például az olasz helyzet, bár az előírások hatályba léptek, a közzétett információk alapján sokáig tisztázatlan volt, hogy azok a fuvarozás mely részterületeire érvényesek. Ez azért baj, mert egy olyan speciális szolgáltatásnál, mint a határokon átnyúló közúti fuvarozás, számos esetben nem értelmezhetők és alkalmazhatók az általános előírások; az osztrák kiküldetés regisztrációjához előírt dokumentum egyes kötelező rovatai például a mai napig nem értelmezhetők a közúti fuvarozás szempontjából.

Ami az osztrák rendelkezéseket illeti, a NiT Hungary folyamatos informális kapcsolatot tart fent Magyarország Bécsi Nagykövetségével.

– Bár még nincsenek adataink arra vonatkozóan, hogy az osztrák hatóságok megkezdték volna az ellenőrzést, erre előbb-utóbb számítani kell – folytatta Szabó András. – Ezért arra kérjük a fuvarozókat, hogy ha ebben a témakörben átestek már ellenőrzésen, az ezzel kapcsolatos tapasztalataikat osszák meg az érdekképviselettel; az ellenőrzések tematikájából és eredményéből ugyanis nagyon sok hasznos következtetés vonható le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!