Hírek

2016.12.21. 19:45

Harapófogóba zárva élnek majd?

Alsónemesapáti - A Zalaegerszeg közelségét és a csendes, békés vidéki élet előnyeit egyszerre élvező falu lakói egy emberként tiltakoznak az M9-es autóút tervbe vett legújabb variációja ellen.

Fincza Zsuzsa

Kedd este ezt újabb lakossági fórumon is nyomatékosították. A kultúrházban tartott rendezvényen ezúttal részt vett Bodó Imre, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) útfejlesztési igazgató-helyettese.

Pereszteginé Cziráki Katalin, Alsónemesapáti polgármestere tájékoztatásában leszögezte: a lakosság nem az M9-es ellen van, hanem a jelenlegi verziót tartja elfogadhatatlannak.

A jelenlegi tervezet szerint Alsónemesapáti főutcájával párhuzamosan, több lakóháztól pedig csak méterekre haladna a nagy és gyors forgalmú út, tájékoztatott a polgármester. Az évtizedek alatt számos terv készült, a környezetvédelmi szempontok alapján legjobbnak és legolcsóbbnak tartott legutóbbi elfogadott változatot mindenki megfelelőnek tartotta, ám 2016. augusztus 15-én az a nyomvonal kapott környezetvédelmi engedélyt, amely ugyan Pethőhenye területein, ám Alsónemesapátitól 200-300 méterre, 2 kilométer hosszan, zajvédő fal és erdősáv telepítése nélkül szelné át a falu völgyét. Az alsónemesapáti lakosok egyöntetű véleménye, hogy visszhangos, egymáshoz közel lévő dombok között hatékony levegő- és zajvédelemre nincs lehetőség, az emberek egészsége veszélyben, a lakókörnyezet a beszoruló szmogtól és a zajtól értéktelenné válna.

Az alsónemesapátiakkal szolidárisak a környéken élők is, hiszen a tiltakozó aláírásgyűjtés során pár nap alatt több mint ezren adták a nevüket. (A falu lakossága 660 fő.)

A térképen zölddel jelölték az R76-os elfogadott nyomvonalát, kékkel pedig a leendő M9-es tervezett nyomvonalát, láthatóak továbbá az M9-es Zalaegerszeg körüli lehetséges lecsatlakozásai is

Bodó Imre, a NIF útfejlesztési igazgató-helyettese előrebocsátotta: nem a lakosság kárára, hanem a hasznára kívánják megépíteni a kérdéses autóutat. Elmondta, az M9-es vonalán a gyorsforgalmú út szükségessége már a 1940-es években felmerült. A legutóbbi környezeti hatástanulmányt 2014-2015 között végezték, a környezetvédelmi eljárást 2015. június 3-án indították, az engedélyt 2016. augusztus 16-án adták ki. Az igazgató-helyettes hangsúlyozta, a környezeti hatást több szakterület vizsgálta, s valamennyi elfogadható eredménnyel zárult. E szerint a zajterhelés 15 éves forgalomnövekedést figyelembe véve 45 decibel alatt van (a megengedett nappal 65, éjjel 55), a légszennyezés a határértéknek csupán 9-13 százaléka. Emiatt nem terveztek sem zajvédő falat, sem erdősávot az autóút Alsónemesapáti mellett húzódó szakaszára.

A szakértők véleményét is beszerző lakosság azonban, mint a fórumon többször elhangzott, kétségbe vonja a megállapítások helyességét, mert szerintük nincs belekalkulálva a település speciális földrajzi fekvése, nem komplex módon, a már meglévő objektumokat, hatásokat figyelembe véve végezték a vizsgálatokat. A polgármester tájékoztatta a fórumot, hogy az érintett területet délután bejárták az igazgató-helyettessel, aki így a saját szemével is meggyőződhetett a falu speciális helyzetéről.

Balatoni Józsefné korábbi polgármester elmondta, számára teljesen érthetetlen, hogyan kerülhetett egyáltalán napirendre az új nyomvonal, hiszen már 2011-12-ben minden környezeti tényezőt alaposan áttanulmányozva, számos egyeztetés után a dombok mögött húzódó nyomvonalat fogadta el minden érintett település. Úgy tűnik, jegyezte meg Balatoni Józsefné, a vizsgált környezeti tényezők közül a legfontosabbat, az embereket hagyták figyelmen kívül.

Dr. Selmeczi Kamill háziorvos, aki még korábban volt polgármestere a falunak, hozzátette: már 2002-2006 között is zajlottak tárgyalások a M9-esről, azok során szintén végigjárták az érintett területeket, megfogalmazták minden érvüket, most mégis az a változat a befutó, amelyben nem hallattatta szavát a falu. Ráadásul, érvelt a háziorvos, a vasútfejlesztés is tervbe van véve, a közeljövőben ezen az úton is felgyorsul a teherfuvarozás, s így a gyorsforgalmi út és a vasút között, mintegy harapófogóba zárva élhetnek majd - hacsak el nem költöznek - a falu lakói.

Deák István, Pethőhenye polgármestere is jogosnak tartja az alsónemesapátiak felháborodását, ugyanis legutóbb amikor bejárták a lehetséges útvonalakat, mindent - az állatok, a védett növények s az emberek érdekeit is - figyelembe véve környezetvédelmi szempontból a dombok mögötti, Alsónemesapátitól távolabbi változatot tartották kedvezőbbnek. És a két építendő alagút ellenére olcsóbbnak is. Bodó Imre a számításokra hivatkozva ezt cáfolta, leszögezve, hogy a környezetvédelmi engedéllyel rendelkező terv a legolcsóbb.

Soós Károly, aki Zalaegerszegről érdeklődőként érkezett a fórumra, elmondta, hogy számára világossá vált: az egész nem az emberekről, hanem a pénzről szól. Ne csak a gazdasági szempontokat nézzék, nem a legolcsóbb megoldást kell elfogadni, hanem azt, amelyik a legjobban szolgálja az emberek érdekét. Ha erre a változatra nincs elég pénz, várják meg, amíg lesz miből megépíteni.

A nemesrádói Kopácsi Sándor is a tiltakozók mellett tette le a voksát, elmondva, hogy Misefával együtt az ő falujukra is hasonló sors vár.

Hartmann Miklós megjegyezte: a sok tárgyalás után végül egy elfogadhatatlan és lebutított autóúttervet kaptak. Ő többek - köztük a kőröshegyiek - példájára hivatkozva arra biztatta az alsónemesapátiakat, hogy merjenek szembemenni a hivatalos úttal, és szerezzenek érvényt akaratuknak.

Fábiánné Simon Klára a városból költözött Alsónemesapátiba, de, mint hangsúlyozta, nem azért, hogy zajban és szmogban éljen...
Fotó: Katona Tibor

Mint kiderült, ebben nem is lesz hiba. Fábiánné Simon Klára, Notterpek István, Berkei Barna, Németh Bíborka, Foki Ibolya, Tóth Dávid, Krápicz Lászlóné, Lábodi Ilona, Mernyei Sándor, dr. Györe Kinga és Virágné Ujj Ilona számos észrevétellel szembesítette a hatóság jelenlévő képviselőjét. A legfontosabb: míg másutt elkerülő utakat építenek, Alsónemesapátiba szinte bevezetik az autóutat. Az eddigi útvonalak közül azt akarják megvalósítani, ami a legközelebb van a lakott területhez. A környezetvédelem is sérül, hiszen olyan Natura 2000-es területeket túrnak fel, ahol nagy számban élnek védett növények, például kockásliliom, agárkosbor és árvalányhaj. A két domb között a visszhang felerősít minden zajt, s a fényszennyezés is megkeserítheti az életüket.

Summa summarum, Pereszteginé Cziráki Katalin polgármester megállapította, hogy a lakosságot képviselő fórum egyedül a falutól nyugatra lévő dombok mögötti nyomvonalat tartja elfogadhatónak, s ennek közvetítésére kérte Bodó Imrét. A terv megváltoztatására ugyan nem kaptak ígéretet, de biztató lehet, hogy a NIF útfejlesztési igazgató-helyettese szerint az engedélyezési terv során még lehetőség van a finomításra . Az is kiderült, a domb takarásában lévő, elfogadhatónak tartott útvonalnak is van környezetvédelmi hatástanulmánya, ami esetleg a tervezési eljárás további szakaszaival párhuzamosan megvizsgálható és engedélyeztethető lenne.

Az alsónemesapátiak mindenesetre tovább gyűjtik a tiltakozó aláírásokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!