Hírek

2016.05.03. 11:15

Veszélyesek is lehetnek a drónok a hozzá nem értő kezekben

Csapi – Egyre népszerűbbek a drónok, s ebből fakadóan nő az általuk okozott balesetek száma is. Ezek mérséklése érdekében már készül a használattal kapcsolatos szabályozás.

Horváth-Balogh Attila

Tavaly például Nagy-Britanniában okozott tragédiát egy drón: a szerkezet fának ütközött, lezuhant és a még forgó rotor kicsapta egy másfél éves kisfiú egyik szemét. Szintén tavaly az olaszországi Madonna di Campiglióban rendezett alpesi sí-világkupa futamon zuhant rá majdnem a televíziós közvetítéshez használt drón a világbajnok Marcel Hirscherre. Legutóbb, két hete pedig a Britsh Airways Airbus A320-as repülőgépével kapcsolatosan jelentek meg olyan hírek, hogy a gépnek 132 utassal kényszerleszállást kellett végrehajtania, miután egy drónnal ütközött. Később ez utóbbit már nem állították biztosan, de nem is zárták ki – tehát bizony, a drónhasználat egyáltalán nem veszélytelen.

– Sokféle dologra használom a drónom, így megvizsgáltuk már vele a szomszéd ház tetőzetét, törött cserepet keresve, most pedig kiválóan alkalmas a szőlőterületekben keletkezett fagykárok felmérésére – mondta lapunknak a Nagykanizsához közeli Csapin élő Kósi Gábor, aki hazánkban az elsők között rendelkezett drónnal. – De kerestünk már elveszett kutyát és kutattuk kéménydugulás okát is. És akkor még nem beszéltünk a családi, baráti eseményekről Tagja vagyok egy, a Facebook-on szerveződött csoportnak, a Drone Hungarynak, ahol igyekszünk minden, a drónröptetéssel kapcsolatos új fejleményt megvitatni. Természetesen, az is téma volt, amikor Orbán Viktor házánál rendőrök vették el egy internetes újság munkatársainak drónját. Mi, a közösség tagjai igyekszünk jogkövetők lenni, de az alapproblémát abban látjuk, hogy amikor valaki vásárol egy drónt, nem világosítják fel a használatról.

„Farkasszemet” nézve a drónnal. Kósi Gábor azt mondta, az eszköz tulajdonképpen egy repülő fényképezőgép, ám károkat is okozhat

Kósi Gábor hozzátette: a drón pilóta nélküli repülőgépnek minősül, s mint ilyennek, rendelkeznie kell érvényes felelősségbiztosítással, működtetőjének pedig légtérhasználati engedélyt kell kérnie. Ugyanis a drón pont olyan, mint egy zsebkés. Jó dolgokra használható, de nagy kárt is okozhat.

– A zsebkéssel lehet ölni is, de nem mindenkiről gondoljuk, hogy ha zsebkése van, potenciális gyilkos – magyarázta. – Mindenesetre, mi már nagyon várjuk, hogy legyen dedikált szabályozás a drónhasználatra. Drónt vezetni, működtetni ugyanis a többség autodidakta módon tanul meg. Ugyan van drónpilóta-képzés, de ez nem hivatalos, tehát akkreditált, mindössze azt igazolja, hogy az illető képes a levegőbe emelni és ott irányítani az eszközt.

A férfi hozzátette: egyelőre íratlan szabály, hogy éjszaka, nagy szélben, illetve emberek fölött nem lenne szabad használni a drónt, ez utóbbit azonban nem sokan tartják be. Pedig ha egy készülék, akármilyen könnyű is, 50 méter magasságból egy műszaki hiba folytán lepottyan, emberben, de egy autóban is jelentős kárt tud okozni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs osztályától érdeklődésünkre közölték: minden pilóta nélküli légijármű – függetlenül a felhasználás céljától – a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény hatálya alá tartozik, tekintettel arra, hogy úgynevezett lajstromozásra nem kötelezett légijárműnek tekintendő. A pilóta nélküli légi járműrendszerek alkalmazásakor a NKH Légügyi Hatósága által alkalmazott jogi szabályzók mellett több más hatóság (például a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) és egyéb szervezet által támasztott követelményeket is figyelembe kell venni. Jelenleg a sokféleség jellemző az eszközökre, s a felhasználás módszereire és feltételeire is. A drónok tömeges elterjedése ugyanakkor megfelelő jogszabályi környezet, infrastruktúra, légtérszerkezetmódosítás, megfelelő képzés és hatósági felügyelet nélkül komoly biztonsági kockázatokat jelenthet. A fent felsoroltak okán sürgetően fontos egy egységes követelmény- és szabályozási rendszer kialakítása. A legfontosabb alapelv a biztonság, melyet úgy kell garantálni, hogy a hagyományos repülés rendszerét ne veszélyeztesse, ugyanakkor szabad mozgást biztosítson a drónhasználat fejlődésének. Mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság felelős a közlekedés biztonságáért, szükségesnek tartja a terület jogi szabályozását, ezért vállalta fel annak koordinálását. Azt is jelezték: kezdeményezésükre munkacsoportok dolgoznak a szabályozásra vonatkozó szakmai anyag összeállításán. Amennyiben a szabályozás bekerül a jogalkotás folyamatába, akkor lehetőség lesz a társadalmi egyeztetésre is. A keretrendszer vélhetően megkülönbözteti a drónok hobbi, illetve üzleti célú alkalmazását, s az utóbbira várhatóan szigorúbb előírások vonatkoznak majd. Tervek szerint a gépek típusengedélyhez lesznek kötve, megbízható ipari környezetből kell kikerülniük, illetve a kezelőszemélyzetre vonatkozó szabályok és a szervizelés is szerepel az előírásokban.

Ezek is érdekelhetik