Hírek

2015.06.17. 12:40

Termékbemutatók világa - Úgy érzi, nem élhet nélküle

Zalaegerszeg – Ugye fontos Önnek a családja és a saját egészsége? - többnyire ez a mondat a leghatásosabb motiváció az áru- és termékbemutatókon. Csak később, a vásárlás után látunk esetenként kicsit tisztábban.

Arany Horváth Zsuzsa

Porszívó, masszázsfotel, mágneses matrac, lábasok, fazekak, párnák, víztisztítók, klímák, gőzborotvák, lábáztatók. Jobbak minden eddig látottnál. Pusztítják az ágyneműben lakozó élősködőket, atkákat, méregtelenítenek, helyreállítják a vérnyomást, egészségesre főzik az ételeinket, megédesítik az álmainkat. Az álomvilágból adott esetben aztán nehezen ébredünk.

A Zala Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője és munkatársa nemrég az egyik megyeszékhelyi betegklubban járt. Együtt próbáltak a nyomára jutni, miért kívánatos minden termék, amit úgynevezett üzleten kívüli kereskedelmi tevékenység során kínálnak. A hatóság támogató segítségnyújtásának egyik állomása volt a találkozó.

- Itt van a kezemben négy boríték, aki megkapja, az a már eddig kiosztott értékes ajándékok mellé újabb kedvezményben részesül, ami természetesen kizárólag csak erre az alkalomra érvényes. Ön uram, úgy látom, 50 ezer forintos borítékot kapott, gratulálok, szerencsés napja van, ahogy mindenkinek, aki ma eljött a rendezvényünkre.

Dr. Molnár Sándor, a fogyasztóvédelmi felügyelőség vezetője és munkatársa Kovács Gábor a fentiekkel mutatta be, mintegy modellezte, színészi vénáról tanúbizonyságot téve szimulálta, hogyan is indul általában a barátságos hangulatú összejövetel, a termékbemutató. (Megjegyzem, a borítéknyertes úr humoránál volt, azt mondta, tízezerért bárkinek továbbadja. Gyakorlottságra vallott...)

Talán már senkinek sem kell ecsetelni a termékbemutatókat, a legtöbbünknek érzékletes tapasztalatai vannak arról, amikor úgy érezte, nem élhet a 300 ezer forintos porszívó nélkül, olyan szemléletes volt a bemutatása. Jómagam néhány, takarításhoz nélkülözhetetlen(!) törlőkendőbe szerettem bele évekkel ezelőtt, még jó, hogy az ár hallatán, (218 ezer forint) azért kigyulladt a fejemben a fékezőlámpa. Ezért aztán óvatosan vetek követ bárkire, akire hatással van a méregtelenítő lavór, talán épp azért, mert szeretett hozzátartozója betegségén nem tud már máshogy segíteni senki.

- A kialakított légkör, az előadók tehetsége, a bizalomkeltő történetek, a barátságos, olykor elegáns helyszínek, az ajándékok, az egészségőrzésre, mint a legégetőbb problémára fókuszáló mondandó olyan lélektani helyzetet eredményez, amelyben főleg az időskorúak elveszítik realitásérzéküket, s olyasmiért is hatalmas összeget hajlandóak adni, amit az üzletekben, kereskedelmi forgalomban a töredékéért megkaphatnának. Ennek illusztrálására mi egyedi szórólapot készítettünk, amellyel piktogramok segítségével bemutatjuk az árkülönbözeteket - mondja Molnár Sándor az alapvetően tanulságosan vidám hangulatban telt összejövetel után. Ami persze nem véletlen.

- Igyekszünk az idősügyi tanácsokat, a nyugdíjas és betegklubokat bevonni, együtt tenni azért, hogy az emberek esetleges megtévesztését csökkentsük- ad magyarázatot Molnár Sándor. - A tudatos, körültekintő, jogait, lehetőségeit ismerő vásárlót nehezebb csalárdul üzletkötésre bírni. Ez a legfontosabb, ahhoz, hogy a termékbemutatók kapcsán felmerülő problémákat minimalizáljuk.

- Ha vásárolni akarunk, tudnunk kell, milyen céggel lépünk üzleti kapcsolatba, ha gond van a termékkel, hol jelentkezzünk, egyáltalán, győződjünk meg a jótállás meglétéről, ha nincs, keressük, valamint azzal is legyünk tisztában, hogy van a lakókörnyezetünkben megfelelő szervizhálózat - avat a nem elhanyagolható részletekbe a fogyasztóvédelmi szakember.- Létezik az vásárlástól való elállás intézménye, amit 14 nap alatt megtehet a vevő, az eladó köteles visszavenni, de ehhez is tudni kell, hol reklamáljunk.

Posta- és elektronikus cím, telefonszám tehát legyen a birtokunkban, igaz, ez sem segít, ha közben felszívódik a papírokon szereplő cég.

- A legfontosabb azonban álláspontunk szerint az, hogy ne kössön senki hitelszerződést a helyszínen, mert abban a pillanatban már nem az termékbemutatóval, hanem a pénzintézettel lép szerződéses jogviszonyba, Ráadásul abban a helyzetben talán a kamatra, a THM-re (teljes hiteldíjmutató) se terjed ki alapos figyelmünk, ami beláthatatlan következményekkel jár.

A klubfoglalkozás szünetében fiatalasszony mesélte, mire észbe kaptak, idős szülei két hitelszerződést írtak alá, alig bírtak megszabadulni tőle. Természetesen azzal is számolnunk kell, hogy nem tudjuk ellenőrizni, a személyes adatainkat ki mire használja fel. Az így megépített belső adatbázis további zaklatás lehetőségét rejti magában.

További gond, hogy a gyanútlan, jóhiszemű embereket sokszor meggyőzőnek hangzó egészségügyi szakkifejezésekkel bombázzák mindenféle végzettség nélküli előadók, sőt, különböző méréseket is végeznek higiéniai elővigyázatosság nélkül. Ezért a népegészségügyi szakigazgatási szervvel is együttműködnek a fogyasztóvédők.

- Nagyon gyakran lelkiismereti kérdéssé válik, hogy az idős ember tehetne a hozzátartozóiért, így ha nem vásárol, akkor bűntudata is lehet - jelzi a szakember.

A problémakör tehát részleteiben is ismert, nem véletlen, hogy érvényben van a törvény, amely szerint a termék- és árubemutatóról 15 nappal korábban értesíteni kell a települési jegyzőt, aki három napon belül értesíti a fogyasztóvédelmet.

- Mi is folyamatosan kapunk tájékoztatást, a munkatársainkkal odafigyelünk a tématerületre, de ez csak egy szelete a mi feladatainknak. Ma már hetente több bejelentés érkezik hozzánk, vásárolt, megbánta, mit tegyen.

A szakemberek persze, már csak életkoruknál fogva is feltűnést keltenek egy-egy bemutatón, a jelenlétük miatt néha meg is hiúsul a rendezvény.

- A fogyasztók maguk is értesítenek bennünket, most már egyre nagyobb számban, ami azért is jó hír, mert végül is alapvetően rajtuk múlik, hogy ne téveszthessék meg embertársaikat lelketlen nyerészkedők - hív óvatosságra Molnár Sándor, hozzátéve, a hatóság erőfeszítései mellett az áru- és termékbemutatóra járóknak maguknak is védeniük kell pénztárcájukat.

A szóban forgó árucikkek közül is hoztak a klubfoglalkozásra a fogyasztóvédelmi munkatársak. Major Mihályné, dr. Molnár Sándor, a fogyasztóvédelmi felügyelőség zalai vezetője, Tóth Jánosné és Halász Vincéné. Ők már tudatos és óvatos vásárlók lesznek
Fotó: Katona Tibor

- Jól látható a jelenség nagyságrendje, információim szerint várható a törvényi szigorítás, valamint készül egységes ellenőrzési modell, amelynek keretében a rendőrséggel is együttműködünk - mondja a hatósági vezető.

Az üzletágban utazók valószínűleg érzik, hogy szorul a hurok. Az éttermekben, szállodákban, egyéb közösségi terekben tartott rendezvények mellett ugyanis terjedőben van a magánlakásokon megrendezett bemutatók száma. Abban az esetben azonban még bejelentési kötelezettséggel sem kell számolniuk.

- Ha meghív 4-5 embert, értékes ajándékot kap a házigazda, kecsegtetik, csábítják a lakástulajdonosokat. Ehhez kell az adatbázis, személyes adatokkal. A könnyű előny reményében még a vagyonbiztonságunkat is kockára teszik.

Molnár Sándor és csapata számít mindazokra, akik a közös tapasztalatcsere nyomán, amennyiben részt vesznek a bemutatókon, társaikat is figyelmeztetik, ha nyilvánvaló megtévesztést és visszaélést érzékelnek.

- Nem lehet eléggé hangsúlyozni: ne higgyünk el mindent, akármilyen szépen is hangzik.

Ezek után nagy kérdés, miért engedünk a hívásnak? Mert korosak vagyunk, egyedül vagyunk, szépen beszélnek velünk, elvisznek ebédelni, kirándulni, s azt ígérik, nem fog fájni, nem kell orvoshoz menni. A pénz pedig csak nem lehet elsődlegesebb, mint az egészségünk?!

Olvasónk tapasztalat az árubemutatón:

Néhány napja egészségnapnak álcázott termékbemutatóra kaptam invitálást egy hévízi szállodába. A meghívón szívdiagnosztika, hőkamerás érhálózat feltérképezés és vércsepp analízis szerepelt. Ezt érdekesnek találtam, ezért elmentem.

A terembe belépve egyből feltűnt a lábakon álló hőkamera, ami nem volt más, mint egy épületdiagnosztikai célokra kifejlesztett termokamera, orvosi célokra teljesen alkalmatlan.

Ez azonban a szervezőket egyáltalán nem zavarta, mindenkit feltérképeztek , amit 2500 forintért meg lehetett venni. Sokan meg is vették a semmire sem jó hőképet.

Az igazi átverés azonban csak ezután következett. Néhány meghívottól vettek egy csepp vért (Mit csodálkozol, igen, vért, na és aztán...), amit kinagyítva kivetítőn meg lehetett nézni.

Furcsa módon mindenkinél össze voltak csapzódva a vörös vértestek. Ezután egy szondát csíptettek az orrcimpájukra, ami bevilágított az orrnyílásba. Kb. 10 perc múlva újra vérvétel, kivetítő, s láss csodát, a vérmintán drámai javulás volt látható, megszűntek az összecsapzódások .Mindenki csak ámult és bámult.

Mivel azonban az említett készülék, amelyik az orrnyálkahártyára világít (650 nm-en), semmilyen igazolható orvosi hatással nem rendelkezik, az említett drámai javulás csak egyféleképpen magyarázható: manipuláltak a képekkel vagyis előre elkészített fájlokkal dolgoztak,így csikarva ki vásárlási hajlandóságot az idős emberekből. Innentől már peregtek az események.

Kiderült, hogy a csodakütyü 250.000 forintba kerül, de hitelre is meg lehet venni, így havi 9000 forintba kerül, amit 4 évig kell törleszteni.

Amikor az aggályaimat közöltem, az előadók rendkívül agresszívek és durvák lettek.

Meglepetésemre a jelen lévő idős embereket nem nagyon érdekelték ezek az aggályok, mindenki el volt bűvölve.

Igen, ilyen rendkívüli ereje van a vizuális élménynek, hiszen mindenki a saját szemével láthatta. Döbbenetes volt látni, hogy mindenki boldogan ment konzultálni azokhoz a csalókhoz, akik a nyugdíjasok kifosztására szakosodtak.

Ezek után már úgy éreztem, hogy feleslegesen vagyok ott, így hát eljöttem.

Az a gyanúm, hogy többen is vásároltak a csodakütyüből, hitelre, viszont nem valószínű, hogy tájékoztatást kaptak volna a 14 napos elállási jogukról. Vagyis ennyi ideje van mindenkinek meggondolni,hogy mekkora tehertétel a havi 9000 forint négy éven át egy haszontalan szerkezetért.

Szabó Tamás Keszthely

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!