Hírek

2015.05.11. 10:25

Újabb lehúzás, vagy szükséges rossz? - Egy szabályozás miatt újra kell vizsgázniuk a targoncavezetőknek

Nagykanizsa - Olvasónk, a tótszerdahelyi Baranyai Ferenc felháborítónak tartja, hogy egy szabályozás alapján minden targoncavezető köteles újra vizsgázni, ám a tanfolyam finanszírozásához a korábbiakkal ellentétben nem lehet támogatást igénybe venni.

Horváth-Balogh Attila

- Eddig aki a munkaügyi központon keresztül ment a képzésre, az igényelhetett rá támogatást, most azonban ez tudomásom szerint már nem lehetséges, miközben még annak is újra kell vizsgáznia, aki ezt  esetleg tavaly már megtette - panaszolta a férfi, aki 2011-ben szerezte meg targoncavezetői jogosítványát. - És akinek ezt a munkáltató nem állja, annak bizony saját zsebből kell kifizetnie, ami akár 100-120 ezer forint kiadást is jelenthet... Úgy tudom, az új vizsgára azért van szükség, hogy a szakemberek egységes képzettséggel rendelkezzenek Európa minden országában, Nagy-Britanniától - adott esetben - Magyarországig. Ám azt gondolom, ez akkor is csak pénzlehúzás, hiszen targoncát nem lehet másképp vezetni Németországban, vagy Dániában, egyféle szaktudás kell hozzá, az ismeretanyag amúgy sem tér el országonként. Ráadásul, amit most tanulunk, azt eddig is tudtuk.

Péter Lajos, a nagykanizsai Start Oktatási Kft. ügyvezetője megerősítette, hogy valóban idén december 31-ig érvényesek csak azok az építőgép-kezelői jogosítványok, amiket nem a Nemzeti Közlekedési Hatóság állított ki. 2009 óta már csak a hatóság ad ki gépkezelői jogosítványokat, ezek továbbra is érvényesek maradnak. A gépkezelői jogosítványt azonban a hazai jogszabályozás alapján a belföldi munkavállaláshoz ki kell egészíteni OKJ-s bizonyítvánnyal.

- Mostantól aki a munkagépek valamelyikén dolgozik, annak nemcsak a sárga gépkezelői jogosítvánnyal, hanem OKJ-s végzettséggel is kell rendelkeznie akkor is, ha Magyarország területén szeretne dolgozni. Ugyanis az Európai Unió valamennyi tagállamában csak ilyen, OKJ-s végzettséggel lehet gépkezelő munkát vállalni. A régi könnyű- és nehézgépkezelői bizonyítványok, valamint a már új targoncavezetői, földmunka-, szállító- és rakodógépkezelői, illetve emelőgépkezelői bizonyítványok egy Europass elnevezésű, idegen nyelvű bizonyítvány-kiegészítővel válnak alkalmassá arra, hogy a külföldi munkaadót tájékoztassák az itthon szerzett szakképesítés pontos leírásáról, a megszerzett kompetenciákról.

Hozzátette, ugyanezt élték át akkor is, amikor a gépjárművezető képesítő igazolványt bevezették: 2013-tól minden árufuvarozó gépkocsivezetőnek újra kellett vizsgázni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!