Hírek

2014.07.02. 14:05

Árubemutatókon csőbe húzott vevők

Zalaegerszeg - Árubemutatókon számos hihetetlen ajánlattal, kecsegtető kedvezménnyel találkozhat az ember, de ahogy a mondás mondja, nem mind arany, ami fénylik. Egyre több az olyan átvert és dühös vásárló különösen a nyugdíjasok körében, akik áldozatul esnek a hamis csillogásnak.

Nagy Katinka

- A Zala megyei tapasztalatok azt mutatják, hogy az árubemutatókat gyakran keresik fel a nyugdíjasok - árulta el dr. Molnár Sándor, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója. Ezeken a bemutatókon olyan termékeket értékesítenek, amelyek a normál kereskedelmi forgalomban is megkaphatók, szinte a termékbemutatón felkínált ár töredékéért. Például masszázsfotelt négy-ötszázezer forintért. Az elmúlt évek panaszaiból jól látható, hogy a vásárlók zöme nem kapja meg a kellő tájékoztatást, sem a cégről, sem a termékről, sem pedig a saját jogairól.

- Mostanában ugrásszerűen megnőtt az időseket megcélzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. A termékbemutatókra különösen igaz, hogy mesterségesen felfokozott környezetet hoznak létre, ahol a tömegpszichózis és az értékesítő karizmája elragadja az oda ellátogatókat, akik elveszítik a realitásérzéküket. Ilyenkor megtörténhet, hogy több százezres értékben vásárolnak meg egyszerű háztartási készülékeket. Nem ritka az sem, hogy a bemutatók alatt a résztvevőkkel több dokumentumot is aláíratnak, melyet később nem kap készhez a fogyasztó, de azokon tanúsítja, hogy megismerte a jogait. A pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra hívják őket, majd egy viszonylag súlyos diagnózist közölnek velük, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű bemutatott termék megvásárlása jelenthet. Jellemző továbbá, hogy a 14 napos elállási jog érvényesítését különböző kifogásokra hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják.

Dr. Molnár Sándor: A kellő körültekintés és a tudatos vásárlói magatartás elengedhetetlen

Az árubemutatókra jellemzően szórólap útján invitálják a fogyasztókat. Rendszerint utazással egybekötött programokat hirdetnek meg, de elterjedtek már a személyre szóló meghívók, utcai megszólítások vagy a telefonhívások is, azonban a meghívásból nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók rábeszélése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlására.

Idén több fontos változás is történt az árubemutatók jogszabályozását illetően. A koruk és hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki. A 2014. június 13-án hatályba lépett új kormányrendelet szerint a fogyasztót a termékbemutatókon vásárolt áru átvételének napjától számított 14 napon belül elállási jog illeti meg. Amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég székhelye vagy telephelye, a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot, amit a vállalkozás köteles tudomásul venni és a teljes vételárat visszafizetni. A termékbemutatón árut vásárlók gyakran panaszolják a felügyelőségen, hogy az elállási jog gyakorlásával nem tudnak élni, mert amikor vissza akarják adni a termékeket, nem találják meg a megadott telefonszámon és levélcímen a cégeket.

- Sajnos hasonlóak a tapasztalataink azokban az esetekben is, amikor meghibásodik a termékbemutatón vásárolt áru, mert ilyenkor sem tudják elérni az árusítást végző céget - folytatja a szakember. A lehetőségek tárháza szinte végtelen azokban az esetekben, amikor nem akarják, hogy megtalálják őket: a telefont nem veszik fel vagy ígéretet tesznek a javításra, csak ez sohasem történik meg, vagy az ajánlott küldemény nem kereste vagy címzett ismeretlen jelzéssel érkezeik vissza a feladóhoz, de olyan esetről is beszámoltak a panaszosok, hogy az értékesítő által megadott telefonszámon ismeretlen személy jelentkezett be és fogalma sem volt, hogy miért is keresik őt, ugyanis telefon időközben gazdát cserélt.

- A felügyelőség éves témavizsgálat keretébe végez ellenőrzéseket a termékbemutatókon és ilyenkor gyakran halljuk azt, hogy azzal győzik meg a kétkedőket, hogy nyugodtan írják alá a szerződést, mert 14 napig élhetnek az elállás jogával, igen ám, csak ahogy azt a fentiek is mutatják, a szerződés aláírása után nagyon nehéz megtalálni azt a céget, akivel szerződést kötöttek és akinek az árujától meg akarnak szabadulni. Az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, nem tagadható meg arra hivatkozva sem, hogy a fogyasztó által igényelt hiteligénylési folyamat már elindult.

- A kellő körültekintés és a tudatos vásárlói magatartás elengedhetetlen egy ilyen jellegű bemutatón - hangsúlyozza zárásképpen dr. Molnár Sándor.

Gyakori, hogy az ingyenes egészségügyi vizsgálat viszonylag súlyos diagnózist állapít meg, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű bemutatott termék megvásárlása jelenthet

A téma kapcsán felkerestük Boda Lászlót, a Zala Megyei Idősügyi Tanács elnökét is.

- Az embereknek, különösen az idősebb generációnak kapcsolathiánya van, sokan magányosak, vágynak valamiféle figyelemre. Jó, ha megvannak a szomszédasszonnyal a pletykaszintű kapcsolatok, de érdekesebb történésekre is szomjazik egy idő után az ember. Ezeken a helyeken, a meghívókon azt éreztetik a megkeresettekkel, hogy ők fontosak, kiválasztottak, különlegesek. Nagyon sok esetben történik komoly visszaélés az idős korosztály magárahagyatottsága miatt. A legalantasabb dolog, ha egy sérült, esetleg kapcsolatokat nélkülöző, sivár életet élő embert így kihasználnak ki. Továbbá az is igaz, hogy az idősek kevésbé tájékozottak, sok esetben a pénzügyi ismereteik sem teljesek, és ők maguk is abban reménykednek, hogy esetleg nyerhetnek ezen a dolgon. Igaz, hogy eljárok én is ilyen rendezvényekre, de mindig felkészülök, utánajárok a terméknek és a valós adatoknak. Ezt tanácsolom másoknak is, de ha valaki nem tud felkészülni, esetleg nem ismeri az internetet, akkor ne menjen egyedül. Ha nyugdíjas klubba jár, menjenek el többen a klubból és mindig legyen valaki, aki tud szakszerűen kérdezni. Ha olyan szervezettel találkozunk, aki azt mondja, hogy csak a meghívott fél mehet és mást nem vihet magával, az már eleve gyanús. A lemondási feltételeknek szintén mindig nézzünk utána.

- Nem azokra kell haragudni és én sem azokra haragszom, akik telefonon megkeresnek, vagy a helyszínen próbálnak átverni, sok esetben a haszon nem is náluk csapódik le, egy-egy termékbemutató mögött más szervezet áll, mint, amit látunk. Annak mindig érdemes utánanézni, hogy az a cég, ami a bemutatót szervezi egyáltalán valós-e. Akár el lehet kérni a bemutatót tartó személy és a vállalat adatait is. Van, aki ezen felháborodik, hogy milyen jogon tesszük ezt, de tájékozódni kell. Tudatos magatartás szükséges, tudnunk kell bánni ezekkel a szituációkkal is, hogy elkerülhessük a bajt - hívta fel a lehetséges óvintézkedésekre a figyelmet Boda László.

A 66 éves H. Ferenc őszintén számolt be saját, sajnos nem túl jó tapasztalatairól.

- Több árubemutatón is részt vettem már, bár az elsőre is úgy mentem el, hogy tudtam, hogy átverés. Mindig van a vendégek között egy beépített ember. Az a személy is nyugdíjas korú, de ő mindig jelentkezik, hogy neki már van az adott termékből és nagyon jó, érdemes kipróbálni. Emellett magas árról indul a felkínált áru értékesítése, aztán legalább a fele alá lemennek, hogy fokozzák a vásárlási kedvet, és sajnos mindig van, aki beveszi. Soha még olyan terméket nem árusítottak, ami a boltba ne lenne töredékéért kapható. Például egy bemutatón mágneses matracot kínáltak kilencszázezer forintért, De most és itt, csak maguknak és az első három jelentkezőnek ötszázezer forint engedmény van idézte fel az emlékeit H. Ferenc. Emellé persze még adnak mindenféle felesleges ajándékot is. A matrac tényleges ára amúgy amíg be nem tiltották pár tízezer forint volt. De van például olyan társaság is, amely üdülési jogokat árusít. Meg lehet venni 3 millió forintért egy apartmant, amit évente egyszer egy hétig használni lehet. Amikor én nem voltam hajlandó venni, a végén már harmincezer forintért akarták nekem odaadni. A kiküldött meghívó is problémás, ugyanis általában semmiféle cégjelzés, vagy név nincsen rajtuk. Nem lehet tudni, hogy kik csinálják, egészséghez kapcsolódó termékbemutatókon van-e orvos, de olyanon is voltam, ahol meghirdették a vizsgálatot és ott közölték, hogy sajnos a doktor úr nem tudott eljönni, ezért most nézzék meg ezt az edénykészletet és elkezdte az illető a négyszázezer forintos készletet bemutatni. De felmerül a kérdés. ha ezek a termékek ilyen jók és ilyen olcsók , miért nem csinálnak nekik boltot? Hiszen akkor mindenki odamenne vásárolni ilyen olcsó árért - mutatott rá H. Ferenc.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!