Hírek

2014.04.23. 13:40

Választani az egyetlenből?

Zalaegerszeg – Az állami fenntartású iskolákban jelentősen szűkített választékból dönthetik el a pedagógusok, hogy milyen könyvből oktatnak a következő tanévtől.

Arany Gábor

Már amennyiben választéknak lehet tekinteni, ha a listán az adott évfolyam számára egyetlen „állami” könyv található, mert erre is van példa. Ráadásul a Hoffmann Rózsa államtitkár és Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) vezetője által aláírt, a hónap első felében jegyzett levél szerint az igazgatók tankönyvrendelését jóvá kell hagyniuk az állami vezetésű tankerületeknek. A tankerületi vezetők azonban csak akkor írhatják alá a rendelést, ha az iskolák a javasolt tankönyvek listájáról választanak. A határidő április 30, de ebbe beleesett a húsvéti tanítási szünet is.A zalaegerszegi tankerülethez 39 iskola tartozik, a rendelési listák e hét elején még nem érkeztek be.

Azonban több kérdést is megfogalmaztak a pedagógusok, ahogy erről az igazgató, Pácsonyi Imre érdeklődésünkre beszámolt.

- A már meglévő tartós könyveket az iskola ez után is kiegészítheti-e a szükséges újabb példányokkal, vagy le kell váltaniuk azokat, ha nem szerepelnek a javasoltak között. Ezt még tisztázni kell - említette az egyik felvetést. - Szóba került, hogy átcsoportosítható-e a normatív kedvezmény. Tehát amennyiben a a tanulónként és tankönyvcsomagonként biztosított 12 ezer forint támogatást nem merítik ki az egyik évfolyamon, az felhasználható-e másikon. Ennek egyébként nincs akadálya. Felmerült, hogy ha a szülők nem élnek az első és a második évfolyamon mindenkinek biztosított ingyenességgel, nem kérik a tartós tankönyvet, akkor vásárolhatnak-e maguknak. Erre van mód a webshopban - folytatta. Az igazgató elmondta, a kérdéseket továbbítják az országos központhoz (Klik), illetve a tankönyvellátóhoz (Kello). A rendelési listák ellenőrzését a héten kezdik el. Azaz, hogy tanulólétszám szerint rendeltek-e, nem lépték-e túl a 12 ezer forintos keretet és a listán szereplő művek közül választottak-e?

Arról a listáról, amelyet a pedagógusok az utolsó pillanatban ismertek meg, gyakran úgy, hogy a megrendelhető könyvvel nem is találkoztak.

 

Kép tavalyról. Idén úgy kellett rendelniük, hogy jószerivel csak a tankönyv címét ismerték

- A húsvéti szünet miatt csak néhány napunk volt a rendelések összeállítására, mert azt nekünk 18-áig le kellett adni - mondta Takácsné Barna Éva, aki korábban a pedagógusok szakszervezetének megyei elnöke volt. A listáról már egy hónapja hallottunk, de csak pár napja jelent meg. Ráadásul a könyvekről a címén kívül semmit nem tudhattunk, a választék pedig gyakran egyetlen művet jelentett, vagy legfeljebb kettő-hármat. Úgy kellett tehát rendelni, hogy nem tudhattuk meg, mi van a könyvben, milyen a szerkezete, a nyelvezete, milyen gyereknek felel meg? - sorolta.

- Az új lista korlátozza a szabad tankönyvválasztást - jelentette ki Karvalits Levente, az egerszegi Zrínyi-gimnázium testnevelés- és médiatanára, egyben tankönyvfelelőse. Gondot jelent, hogy meglévő, korábban használt tankönyvsorozatokat kell leváltani olyanokra, amelyeknek a tartalmáról semmit nem lehet tudni. Ezzel a beavatkozással az évek során felépített rendet borítják fel, mert ha az eddig használt könyvek nincsenek a listán, akkor nem rendelhetők. Nálunk hosszú idő alatt alakultak ki azok a tankönyvcsaládok, amikkel dolgozunk, és most ez derékba tört. A tavalyi működés után azonban nem lep meg, hogy autokratikus és dilettáns módon folytatódik a tankönyv-sztori. Ilyen kaotikus körülmények között viszont a tankönyvfelelősök is nagyon sokat hibázhatnak - tette hozzá Karvalits Levente.

- Már a kerettantervi szűkítések ellen is tiltakoztunk, és nem értünk egyet ezzel a centralizációval, a tankkönyvpiac további korlátozásával sem - fogalmazott Békési Tamás, a pedagógusok szakszervezetének megyei elnöke, aki németet és történelmet tanít két egerszegi középiskolában. - Tavaly nagyon sok gond volt az állami tankönyvellátással, ez magyarázhatja, hogy most miért adtak ennyire rövid határidőt. Azt remélik, hogy így fel tudnak készülni az ellátásra. De ezzel lehetetlen helyzetbe hozták a tankönyvek beszerzésével foglalkozó kollégákat is, miközben az ő anyagi elismerésük már jelentősen csökkent. Április elején a szeptemberi állapotnak megfelelően kellett könyveket rendelniük, miközben szakközépiskolákban még az iskolakezdés előtti pillanatokban is változnak osztályok említett példát.

- Azzal egyetértünk, hogy az állam fokozottan vegyen részt a közoktatásban. Ezt szolgálta a tankönyvek szakmai minősítése, nyílt, transzparens akkreditációja is. Csak azok a könyvek kerülhettek az iskolákba, amelyek átestek az állami, szakmai minősítésen, megfeleltek a tanterveknek és felkerültek a hivatalos tankönyvjegyzékre. Tehát a szélesebb kínálat nem csorbította az állam szerepét, felelősségét. Ám a célhoz, a megfelelő szintű ismeretek megszerzéséhez többféle út vezethet. Nem vagyunk egyformák, a pedagógusok se, a diákok se, nem lehet mindenkinek ugyanazt a tankönyvet tanítani. Mást igényel a továbbtanulásra készülő gimnazista, és mást a szakközépiskolába éppen csak bejutott diák - mondta.

- Szabályozásnak elegendő, ha az állam meghatározza, milyen tudást kell megszereznie a a diákoknak tanulmányaik végére. A pedagógusi presztízst is rombolja, ha nem hagyják, hogy eldönthesse, az adott tanulói csoport számára milyen eszközökkel lehet eredményesen átadni a tudást - tette hozzá.

Arra a felvetésre, hogy a kiadók különböző juttatásokban is megjelenő versengése torzíthatta-e a pedagógusok könyvválasztását, Békési Tamás így reagált:

- Szakmailag minősített tankönyvekről van szó, és nem hiszem, hogy az említett szempont közrejátszhatott a választásban. Általában a tantárgyak munkaközössége döntötte el, melyik művet használják az iskolában, ebbe a tankönyvfelelősök nem igen szóltak bele - tette hozzá.

 

Szerintem
Az újságíró véleménye

A szűkített lista melletti érvek zöme abban merül ki, hogy így olcsóbb a diákok ellátása tankönyvekkel. Ez elsőrendű szempont, hiszen az állam felmenő rendszerben ingyen biztosítja a tankönyveket. A következő tanévtől még csak az első két évfolyamban, illetve a nemzetiségi, valamint a gyógypedagógiai oktatásban részesülőknek, meg a rászorulóknak. Ha visszaemlékezünk, hogy a rendszerváltás előtt az ingyenes oktatás mibe került a szülőknek, akkor nem lehet illúziónk, hogy a mostani is így fog működni. Ott lesz mindenkiénél a kötelező könyv és mellette a többi olyan mű, ami a színvonalas oktatáshoz kell. Mármint amelyik iskolában ez szempont lesz, tételezzük fel, mindenhol az lesz. Ha a szülők meg tudják fizetni ezt is, de sokan nem fogják, mert nem telik rá. Inkább őket kellene támogatni, nem milliárdokat költeni a mindenki ingyen tankönyvére. Amit az is kap, aki nincs rászorulva, ezért igazságtalan és álságos az egyenlősdi.

Ezek is érdekelhetik