Hírek

2014.01.08. 18:35

Iskolakezdés hatévesen?

Zalaegerszeg - Most járnak első osztályba azok a gyermekek, akik már a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény értelmében kezdték meg az iskolát.

Matyovszky Márta

A tankötelezettségre vonatkozó szabályok világosak, mégis érdemes áttekinteni, miben van változás, és az hogy hatott az érintett családokra, gyerekekre.

A törvény értelmében a tankötelezettség iskolába járással teljesíthető, tankötelezetté azok a gyermekek válhatnak, akik az adott tanév előtti augusztus 31-éig betöltik a 6. életévüket. Ez annyit jelent, hogy a 2014/2015 tanévben a 2008. szeptember 1. előtt születettek képezik ezt a korosztályt.

Arról, hogy egy-egy gyermek megkezdje-e az iskolát, vagy még egy évig az óvodában maradjon, az adott óvoda vezetője dönt.

A tankötelezettség megkezdésének feltétele, hogy a gyermek rendelkezzen az iskolába lépéshez szükséges fejlettséggel.

Amennyiben a gyermek elérte ezt a fejlettséget, az óvoda vezetője igazolja azt, ha pedig nem, akkor dönt arról, hogy az augusztus 31-éig 6 éves életkort betöltött gyermek további óvodai nevelésben részesül.

Lehetőség van arra, hogy az illetékes pedagógiai szakszolgálatoknál vizsgálatot kezdeményezzen akár az óvoda, akár a szülő.

Ez abban az esetben történhet meg, ha egy gyermek fejlődése nem ítélhető meg pontosan a fejlődését nyomon követő óvodai dokumentumokból, vagy ha a szülő nem ért egyet az óvoda vezetőjének döntésével.

A szikár törvényi környezettel szemben a valóság természetesen emberi.

A megyeszékhelyi Kis utcai óvodába járó gyerekek játékos ének-zenei fejlesztő foglalkozásán szerda délelőtt jártunk Fotó: Katona Tibor

Novákné Borsos Ildikó a Zalaegerszegi Belvárosi II. sz. Óvoda vezetője az alábbiakról tájékoztat.

- A rendelkezések megjelenésével egyidejűleg részletes tájékoztatást adtunk az érdekelt szülőknek szülői értekezlet keretében. A 2013/2014. nevelési évben nagycsoportosokká vált gyermekek szüleinek már tavaly, hogy legyen idejük felkészülni a beiskolázással kapcsolatos döntésre. Az óvodapedagógusok a gyermekek fejlődését 3-4 nevelési éven át kísérik figyelemmel, azzal a felelősséggel, hogy az iskolakezdés sikeressége vagy kudarca hosszú időre meghatározhatja egy-egy gyermek iskolai karrierjét.

-A teljes óvodai élet során a szülőkkel történt négyszemközti beszélgetések alkalmával konzultálunk a gyermekek fejlettségi állapotáról, érési üteméről. Ennek alapján döntünk az iskolakezdésről. Nem okozott semmilyen zökkenőt az új rendelkezések érvényesítése. A gyermekek fejlettségének alapos ismerete, a szülőkkel ápolt jó kapcsolat, a folyamatos nyitott együttműködés tette ezt lehetővé. Némiképp csökkent a pedagógiai szakszolgálatnál való vizsgálatkérések száma, de természetesen arról is tájékoztattuk a szülőket, hogy ők is kezdeményezhetnek iskolaérettségi- fejlettségi vizsgálatot, ha nem értenek egyet az óvodavezető döntésével.

Gellén Melinda, a Zala Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója a következőket fűzte hozzá.

-A zalai pedagógiai szakszolgálatok ahova a tankötelezettségben illetékes nevelési tanácsadók és a szakértői bizottságok is tartoznak szervezeti átalakítása a 15./2013. (II.26.) EMMI rendeletnek megfelelőn megtörtént ennek a tanévnek az elején. Ezzel kapcsolatban a szakszolgálatot igénybe vevő szülőknek nem kell mást tudnia, mint hogy minden tankerületnek megfelelően rendelkezésre áll az a szakembercsoport, amely akár óvodai, akár szülői kezdeményezésre elvégzi egy-egy gyermek iskolaérettségi vizsgálatát, és véleményt mond fejlettségi állapotáról. Szakmailag megfelelő az óvodai döntéshozatal hangsúlyossága, tapasztalatom szerint ezzel a jogosultsággal felelősséggel és jól bánnak az óvodavezetők.

-Mégis előállhat olyan helyzet, hogy a szülő másképp látja gyermeke fejlettségét, mint az óvodapedagógus, és akkor bátran éljen vizsgálatkezdeményezési lehetőségével, a lakóhelye szerint illetékes tankerület pedagógiai szakszolgálatánál. Szándékomban áll az eljárási rend kialakításánál az egész intézményben a későbbiekben érvényesíteni azt a Nagykanizsán már jól bevált rendszert, hogy egy-egy gyermek vizsgálatának eredményét előre egyeztetett időpontban az óvodapedagógus, óvoda vezető és a szülő jelenlétében ismerteti a vizsgálatot vezető szakszolgálati szakember, azaz minden érdekelt első kézből értesül a döntés részleteiről. Múlt évi tapasztalatunk az volt, hogy kevesebb vizsgálatot kértek szakszolgálatainkban a rendelet és a nemzeti közoktatási törvény előírásai következtében, mint az előző tanévben, s ez lehetővé tette ezt a konzultatív lezárást.

-Megjegyzem még, hogy ha 6. életévét be nem töltött gyermek mutat olyan fejlettséget, ami lehetővé teszi az iskolakezdést, akkor ugyancsak az illetékes tankerületi szakszolgálat adhat szakértői véleményt erről, a gyermek vizsgálatát követően. Megkerestünk két zalaegerszegi általános iskolát azzal a kérdéssel, hogy első osztályaikban mutatkozott-e valamilyen probléma, kerültek-e be az új rendelkezések következtében iskolaéretlen gyermekek intézményükbe.

A zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola és Művészeti Gimnázium 1/b. osztályos tanulói Fotó: Katona Tibor

A Kertvárosi Általános Iskola Eötvös József Székhelyiskolájának intézményvezető helyettesétől, Horváthné Kurucz Ibolyától ezt a választ kaptuk. -A rendelet arról szól, hogy megfelelő fejlettség mellett kerüljenek iskolába a gyermekek. Ha már alkalmasak az iskolai életre, akkor 6 évesen, ha pedig nem, akkor később. Az óvodákkal való szoros szakmai kapcsolatunk garancia arra, hogy megfelelő módon hozzanak döntést ebben a kérdésben.

Előfordulhat, hogy iskolakezdés után derül ki egy gyerekről, hogy fejlettsége még nem elegendő a tanulmányok sikeres teljesítéséhez, de ez szórványos, és nem a rendeletváltozás következménye. Ebben az esetben egyéni fejlesztésüket biztosítjuk.

Hasonló tapasztalataik vannak az első osztályos tanítóknak az Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskolában is. Paisné Fülöp Mária igazgatóhelyettes tolmácsolta véleményüket.

-A két első osztályunkban 12 nyári születésű gyermek van, tehát olyanok, akik éppen csak 6 évesek az iskolakezdéskor - közülük 2-3 gyermeknek nehézkesebb a beilleszkedés, de négy hónappal az iskolakezdés után ez még tolerálható, azaz nem okoz semmilyen komoly problémát a tanulóinknak. Jól tudjuk, hogy a gyermekek fejlettsége különböző és a bánásmódban ezt figyelembe vesszük. Ha év végén beszélnénk erről, valószínű, hogy már ilyen részleges éretlenséget sem tapasztalnánk.

Megnyugodhat tehát minden érintett szülő, hogy gyermeke jól átgondolt szakmai döntés következtében kap javaslatot óvodájában az iskolakezdésre vagy további óvodai elhelyezésre, ha pedig kétséges a helyzet, mód van további vizsgálatot kérni az illetékes pedagógiai szakszolgálatnál. Nem csak az életkor fontos, hanem a gyermek fejlettsége is. Nem a szülők feje fölött zajlik a döntés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!