Hírek

2013.11.11. 17:30

61-es elkerülő: mérnököt keresnek

Nagykanizsa - Beköszöntött az esős őszi idő, így aztán ha sikeres lesz is a 61-es elkerülő befejezésére e hónapban várhatóan kiírásra kerülő kivitelezői pályázat, idén már biztosan nem történik a területen egyetlen kapavágás sem.

Horváth-Balogh Attila

„Csökken a Nagykanizsa belvárosán átmenő tranzitforgalom, a 61-es főút új, a várost délkeletről elkerülő nyomvonalon éri el a 7-es főutat. A tervek szerint 2010. IV. negyedévben fejezik be a beruházást." Ez olvasható még most is a projekttel kapcsolatos sajtóközlemények közt a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapján. A sajtóközlemény 2010. július 28-án került fel az oldalra, amikor még volt ok a bizakodásra. Vajon ki gondolta volna akkor, hogy a bekötő utakkal együtt közel 3,7 kilométer hosszú, 3,6 milliárd forintnyi uniós támogatást elnyert projekt még 2013 novemberére sem készül el?!

Az ám, csak közben a kivitelezés jogát elnyerő ENV61 Konzorcium egyik tagja, a Vegyépszer csődbe ment, a másik tag, az Euroaszfalt pedig még határidőmódosításokkal sem tudta befejezni a munkát, ezért idén januárban szerződést bontott vele a beruházó – érdekes momentum, hogy közben, vagy éppen ennek ellenére az Euroaszfalt a kanizsai szennyvízberuházásban továbbra is tevékenyen részt vett.

A 61-es elkerülőn azonban azóta is csak állnak a munkálatok, a Csónakázó-tó melletti vasúti felüljáró mint egy torzó éktelenkedik az amúgy festői tájban. Az elszámolás az Euroaszfalttal elhúzódott, s csak nyár végén tudtak új közbeszerzési eljárást kiírni. Ez azonban eredménytelen lett, két okból is. Egyrészt mert a beérkezett ajánlatok túl magasak, másrészt eleve érvénytelenek voltak. Mint azt Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, a hónap folyamán megjelenik az újabb kivitelezői közbeszerzési kiírás, változatlan műszaki tartalommal és költségvonzattal. Kérdésünkre közölte: amennyiben ismét eredménytelen lesz a folyamat, abban az esetben újra kiírják a kiviteli közbeszerzési eljárást. (Elvileg annyiszor írhatják ki, amíg sikeres nem lesz, a kiírások száma ugyanis nincs korlátozva.)

Viszont csak csütörtökig lehet pályázatot benyújtani az elkerülő építésének és a kapcsolódó létesítmények mérnöki feladatainak ellátására. Hogy ez mit jelent?

– Valamennyi kivitelezés esetében szükség van mérnöki munkára. Ezért a tevékenység elvégzésére minden esetben külön közbeszerzési eljárást folytatunk le. A mérnök a vállalkozó teljesítéseit, a kivitelezés minőségét és műszaki ellenőrzését végzi – mondta Loppert Dániel.

Nos, ez is valami, de visszakanyarodva a kivitelezéshez, a közbeszerzés várható eredményhirdetése majd csak 2014. első negyedévében történhet meg. Az új kivitelezőnek a szerződéskötéstől számítva 11 hónapja van a munka elvégzésére. S hogy mi vár még rá? A teljes szakaszon a burkolatépítés, egy körforgalmi és egy szintbeni csomópontot kell kialakítania, földmunkák, közvilágítás és a forgalomtechnika kiépítése.

Ha egyszer elkészül

Kommentár - Horváth-Balogh Attila

Egy ideig flottul ment minden, épült az adófizetők pénzéből. Majd jött az esős idő. Aztán a száraz idő. Gondot okozott a kemény talaj. Majd a napsütés, a kék ég és a fehér bárányfelhők, melyek csendben suhantak az épül(get)ő elkerülő út fölött. Végül úgy lettünk vele, mint Nagy-Bandó András a hómunkásokkal. Ha lapát volt, hómunkás nem. Ha hómunkás volt, lapát nem. Ha meg hó volt, se lapát, se munkás... Szárnyrakapott a pletyka: elfogyott a pénz, jött a cáfolat: nem igaz, megvan. Azt viszont a mai napig senki nem mondta ki konkrétan, hogy a magára maradt kivitelező miért nem folytatta a munkát, miután konzorciumi partnere kibukott. Érdekes módon ugyanis az említett előbbi vállalkozás másutt dolgozott becsülettel, és teljesítette a vele szemben támasztott követelményeket.

Három év. Azóta semmi előrelépés nem történt, hacsak az nem, hogy a beruházó könnyes búcsút vett az érintett cégtől és újabb közbeszerzési eljárást ír ki. Ahogy az már lenni szokott, ismét lehet hallani szóbeszédet innét-onnét, a huzavona lényege az, hogy a kormányzó erőhöz közel álló kivitelező fejezhesse be a beruházást.

De engem már ez sem érdekel. Talán hasonlóan vannak ezzel azok is, akiknek elkerülő híján az ablakaik alatt dübörög a forgalom. Akárki is építi, csak építse már azt a fránya 61-est...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!