Hírek

2012.01.31. 07:49

Felháborító feltételek: autót csak hitelre és csak olyat

Kivárnak a mozgáskorlátozottak a gépjárművásárlással. Bár jelentős támogatást nyújt az állam az autók beszerzéséhez, a kidolgozott konstrukció a finanszírozó bankot segíti.

Arany Gábor

- Tavaly változott meg a korábbi rend, ami szerint a gépkocsi-vásárlási támogatáshoz áprilisig lehetett az igényeket benyújtani, és ezt általában júliusig elbírálták - kezdte Bakonyi Józsefné, a mozgássérültek megyei egyesületének elnöke. - Szinte az utolsó pillanatban szóltak, hogy ez módosul és mindenkinek újra be kellett adnia az igénylést.

- Ezt követően a korábbiakhoz képest szigorúbban bírálták el a kérelmeket. Elsősorban a fiatalabbakat részesítették előnyben, akiknek tanuláshoz, munkához vagy rehabilitációjuk érdekében volt fontos a gépkocsi. Ezekről csak november végére született döntés. Országosan 825 gépkocsi beszerzését támogatták, amiből 135 átalakítást jelent. Zalában 21 kapott támogatást: 13 új, 7 használt gépkocsi és egy speciális kerekes szék beszerzése válhat így olcsóbbá. Tény, a megelőző évben ennél kevesebbet kaptunk - ismerte el.

Az örömbe azonban hamar üröm vegyült, amikor kiderültek a feltételek. Az új autó kizárólag Suzuki Swift 1,2 GLX lehet, ennek beszerzéséhez jár a 900 ezer forint állami támogatás. A használt nem lehet 4 évnél idősebb, ehhez 600 ezer forint, a vételár legfeljebb 60 százaléka lehet az állami hozzájárulás. De bármelyiket is kapja a rászoruló, mindenképpen igénybe kell vennie a Széchenyi Kereskedelmi Bank finanszírozási szolgáltatását, azaz a forint alapú kölcsönterméket, ahogy a pénzintézeti tájékoztató fogalmaz. A konstrukció minden esetben 36 hónapos futamidejű, plusz egy emelt összegű utolsó törlesztőrészlet. Ha a jogosult nagyobb összeggel rendelkezik a banki ajánlatban szereplőnél, akkor azt a különbözetet betétként kezelik, tehát ezzel sem lehet csökkenteni a kölcsönt. Ráadásul nem veheti meg máshol az új gépkocsit az országban, csak a konzorcium kilenc értékesítési pontján.

A kínált konstrukció új autó esetén azt eredményezi, hogy a 3,39 millió forintos listaárú Swift 1,2 GLX-et az árából levont 900 ezer forint állami támogatás, 850 ezer forint flottakedvezmény ellenére 1,64 millió forintért az sem kaphatja meg, aki ezt ki tudná fizetni. A választható három önrész, - 700, 400 vagy 125 ezer forint - feletti részre ugyanis hitelt kell felvenni. A konstrukcióból fakadóan például a 125 ezer forintos önrésszel kalkulálva, a futamidő végéig a kötelező cascóval együtt már 2,82 millió forintba kerül az autó. Azaz, a kedvezményből 1,2 millió forint a banknál landol.

Talán nem véletlenül, mert az előzmények is elgondolkodtatóak voltak: a meghirdetéstől, október 3-ától számítva alig két hét állt rendelkezésre a súlyosan mozgáskorlátozottak támogatására kiírt pályázat benyújtására. A jelentkezőkre nem kis feladat várt, hiszen 600 millió forint fedezetet, nagyjából 650 gépkocsi beszerzését vállalták. Nos, képes volt erre a nyertes konzorcium, benne a Fidesz-körökhöz közelálló milliárdos, Töröcskei István (az Államadósság-kezelő Központ vezetője) elnökölte Széchenyi Bankkal. Melléje társult a Signal Biztosító és a Magyar Suzuki Zrt., ahogy ezt október 27-én ünnepélyesen bejelentették a pályázat elbírálása után.

Nem járnak jobban a használt autó vásárlásán gondolkodók sem. Mikó Ferencné régi gépkocsija lecseréléséhez vehetne igénybe 600 ezer forint támogatást, de ő is kizárólag a Széchenyi Bank közbeiktatásával.

- Mivel a jelenlegi hírek szerint ehhez hitel- vagy lízingszerződést kell kötnünk, ezért valószínűleg lemondunk róla, mert több kölcsönünk van, és újabbat már nem vállalunk - mondta az asszony, aki korábban úgy számolt, régi autójuk árából és a 600 ezer forint támogatásból plusz teher nélkül megoldhatja a cserét.

De az új autó más szempontból sem tűnik jó megoldsnak. - A Suzuki csak nagy kompromisszumokkal alkalmas a mozgáskorlátozottak számára - fogalmazott Török Róbert, aki pár évvel ezelőtt vásárolta Skoda Fabiáját. - Annak idején megnéztem a most nyertes típust, de sem a belső tere, sem a csomagtartója nem elegendő számomra. Automata váltós kivitelben nem is lehet kapni, márpedig legtöbbünknek erre lenne szüksége - mondta és bemutatta, mi módon alakíttatta át autóját, hogy kizárólag kézzel tudja vezetni, mert lábait sérülése miatt nem tudja használni.

 - Én is csak automata váltós gépkocsit tudok vezetni, ezért vettem szüleim segítségével ezt a háromajtós VW Polót - magyarázta Szakál József, aki kisebb segítséggel szinte maga tud ki- és beszállni autójába, köszönhetően a szélesre tárható ajtónak. Az összehajtott kerekes szék pedig a hátsó üléstámla előrebillentése után fér el a csomagtérben. Ezt már Szakál József alkalmi segítője, Kiss József mutatta be nekünk. A Suzukiban csak a kisebb méretű eszközöket lehet elhelyezni, a legtöbb kerekes széket nem. Az ajtók pedig nem tárhatók ki annyira, hogy a kerekes székes közel tudjon gurulni, esetleg az alkalmatosságot az anyós ülésnél maga mellé elhelyezze.

Idén március 31-ig kell beadni az új támogatási igényeket. A tavalyi kedvezményezettek viszont május 31-ig dönthetnek, hogy élnek-e a lehetőséggel. Az átfedés miatt nem lehet majd figyelembe venni azokat a lehetőségeket, amelyekről az utóbbiak lemondanak. Ez csökkentheti az állam kiadásait. Lehet, hogy ez volt a cél?

Szerintem (jegyzet)
A pályázat eredményhirdetése óta folyamatosan érik kritikák az új támogatási rendszert. Talán ennek is köszönhetően a Széchenyi Kereskedelmi Bank, valamint a Mozgáskorlátozottak Egyesületei Országos Szövetsége és a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma január 19-én egyeztetett. Ennek egyik eredménye, hogy a Magyar Suzuki Zrt. vállalta, kizárólag a mozgáskorlátozottak számára automata váltós kivitelt is gyárt a típusból, jelentős árkedvezménnyel, ha a jogi feltételeket is megváltoztatják. Arról azonban szó sem esett, hogy miért kellett ilyen arcátlanul előnytelen feltételeket rákényszeríteni a mozgássérültekre. Nemcsak műszakilag, de anyagilag is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!