Hírek

2011.10.20. 08:09

Újabb biztonságtechnikai eszközök az M70-es halálúton

A június 21-én hat halálos áldozatot követelő buszbaleset óta 90 millió forintot költöttek az M70-es autóútra. Az autóút biztonságtechnikai elemeinek bővítésére nagy szükség volt. A munkálatok a nyár folyamán többnyire hétvégeken zajlottak.

Gyuricza Ferenc

Szeptember második felében, illetve október elején egyetlen olyan hétvége sem múlt el, hogy az M70-es autóúton ne kellett volna forgalmi korlátozást bevezetni. A terelésekre ezúttal szerencsére nem újabb baleset miatt volt szükség, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai, illetve az állami cég által megbízott szakemberek helyezték el azon biztonságtechnikai elemeket, amelyekre még a nyár folyamán létrehozott, Sváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével felállt eseti munkabizottság tett javaslatokat. A szakértői csoport állásfoglalása szerint elkerülhetetlen az M70-es végig kétszer két sávossá történő bővítése, ám miután ennek előkészítése a szükséges hatástanulmányok elkészítése és az engedélyezési eljárások végigvitele miatt több évet vesz igénybe, ezért rövid távú megoldásként a közlekedésbiztonságot szolgáló azonnali intézkedésekre is szükség volt.


Már a nyári időszakban – pár nappal az említett buszbaleset után – kezdetét vette annak a dupla záróvonal közötti sávelválasztó vörös csíknak a felfestése, amely a szakemberek szerint hatványozottan figyelmeztet a veszélyhelyzetre, hiszen egyrészt optikailag szűkíti a forgalmi sávot, másrészt ráhajtás esetén erős hanghatást kelt, ezáltal  az esetleg elbambuló vagy elalvó sofőrt kizökkenti állapotából.

Ezt a figyelmeztető jelet június végén Murarátka térségében festették fel, majd szeptemberben a szintén kétszer egy sávos Dobri és Muraszemenye közötti szakaszon is elhelyezésre került. Ezzel párhuzamosan a kétszer egy sávosra szűkülő részre lassításra figyelmeztető, a burkolat síkjából kiemelkedő sárga festés került, a murarátkai részen pedig úgynevezett klemmfix terelőelemeket helyeztek ki, ez utóbbiak a forgalmi sávok közötti elválasztó vonalra kerültek.


– Az elvégzett munkák értéke eddig összesen kilencvenmillió forint, amelyet az Útpénztár finanszíroz – nyilatkozta lapunk kérdésére Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs vezetője. – Megrendeltük továbbá az autóút több pontján kihelyezendő, balesetveszélyes útszakaszra figyelmeztető táblákat, amelyeket legkésőbb november 15-ig helyezünk ki. Gyártás alatt vannak az ígért hatósági ellenőrzési pontokat jelölő táblák is. Az M70-es autóúton a közlekedés biztonságát növelő munkálatok ezzel a végéhez közelednek, ám a tél beköszöntével eszteregnyei mérnökségünk vadonatúj hóekéket állít munkába.

A gyorsközlekedési útvonal jelleg miatt ezen az útszakaszon a tapasztalatok szerint a nagyobb megengedett sebességre számító külföldiek türelmetlenek, így olykor tiltott előzésekbe is belekezdenek.


A sebesség helyes megválasztása
Az új biztonságtechnikai elemek kihelyezése új forgalmi helyzetet is teremt. Miután a sávelválasztó vörös csík és a klemmfix terelőelemek – illetve az ezzel együtt életbe lépett előzési tilalom – a kétszer egy sávos szakaszokon torlódást okoznak. A kamionok számára ugyanis a megengedett legnagyobb sebesség mindössze 70 km/óra, ami szokatlan egy autóút esetében. 


 Hazatért az utolsó sérült, akit csaknem 20 napig ápolták

M70-es hozadék - Munkacsoport vizsgálja a 2x1 sávos autóutakat

Veszély - Vörös csík figyelmeztet az M70-esen

Van esély a halálút veszélyeinek megszüntetésére! - Ha más megoldás nincs, autópályává fejlesztik

Minisztériumi nem az M70-es halálútra

Egy nappal az M70-esen történt baleset után: a halálutat okolják a tragédiáért

Sokkoló beszámoló: hat halott az M70-esen (kedd esti összefoglaló)

Frontális karambol az M70-esen (folyamatos keddi hírfolyam)

Fotók a balesetről

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!