Hírek

2011.08.09. 18:23

M70: táblák, figyelmeztető jelzések és előzési tilalom a halálúton

A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek 40 százaléka követelt halálos áldozatot az M70-esen, amelyen a forgalom nyári időszakban már elérheti a napi 10–15 ezer egységjármű mértéket. Ezért a végleges megoldást a szakasz 2x2 sávos autópályává építése jelentheti.

Szalabán Attila

Ez is elhangzott kedden a megyei kormányhivatal sajtótájékoztatóján, ahol Rigó Csaba kormánymegbízott, valamint Tóth András, a közlekedési felügyelet vezetője szólt a beavatkozási lehetőségekről. Ezeket az a munkacsoport tárta fel, amely július végéig öt héten át vizsgálta a hazai 2x1 sávos autóutak és ezen belül az M70-es közlekedés- biztonsági helyzetét. Erről az elemzésről lapunk a múlt héten már beszámolt.

Hazánkban 700 kilométer 2x1 sávos autóút épült, és a bizottság véleménye szerint többet ilyet a sávok fizikai elválasztása nélkül nem szabad építeni. Az 5, illetve 5,7 kilométeres 2x1 sávos szakasszal bíró M 70-esnél a balesetek 80 százalékát külföldiek okozták, és a balesetek 40 százaléka halálos áldozattal is járt. Ezek elsődleges oka: figyelmetlenség, elalvás, szabálytalan előzés.


Mivel Szlovénia felől négysávos autópályán érkeznek az utazók, ezért indokolt az egyébként a terveknek és a műszaki előírásoknak jelen állapotában is megfelelő, M70-es autóút átépítése is autópályává. Ennek közel 8 milliárd forintos költsége mellett azonban azt is látni kell, hogy az engedélyezés, valamint a kivitelezés legalább öt évet vesz igénybe, ezért azonnali intézkedésekre is szükség van a balesetek megelőzésére.

Az érintett szakaszokon leszerelik a bal oldalról a táblákat, ami megtéveszthette az autósokat, és ezzel csökkentik a figyelmet elterelő jelzések számát. Az út feletti hidakon nagyméretű, feltűnő, négynyelvű táblával figyelmeztetik a közlekedőket a forgalmi rendre, a szembejövőkre. Az M 70-es 2x1 sávos szakaszain kettős záróvonalat, közötte piros színű, akusztikus hatású burkolati jeleket használnak.

E szakaszokon a haladási irányt jelző nyílpárokat is felfestenek. A kétirányú járműforgalmat függőleges műanyag terelőelemekkel is elválasztják, a 2x2-2x1 sávos szakaszok átmeneteinél figyelmeztető akusztikus burkolati jeleket helyeznek el. Emellett ezeken a szakaszokon előzési tilalmat vezetnek be. Azért, hogy az autóúton a 3500 kilogrammnál nehezebb járművekre vonatkozó 70 km/ órás sebességhatár ne okozzon gondot, ne tartsa fel a személyautókat, ezért javasolják a KRESZ módosítását is.

Kérdésre válaszolva elmondták, a 2x1 sáv betonelemekkel való elválasztását is megvizsgálták, ám arra hely hiányában nincs mód, szükség esetén a járművek elterelése sem lenne megoldható miattuk.

Mivel a tapasztalatok szerint a Kelet- Európából erre tartó teherforgalomban a járművezetők számára itt érkezik el a kötelező pihenőidő, ennek betartását, illetve a járművek műszaki állapotának ellenőrzését is gyakoribbá teszik. Ehhez Tornyiszentmiklós közelében állandó pontot alakítanának ki.

A tervezett beavatkozásokra még a téli üzemeltetési időszak előtt sor kerül, hangzott el a sajtótájékoztatón.


Eseti bizottság
● Az M15 és M70 autóutakon júniusban történt tragikus közlekedési balesetek után a szaktárca eseti munkacsoportot alakított.
● Ebbe a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal delegált szakértőket.
● Július közepén járták be az M70-est 

 Hazatért az utolsó sérült, akit csaknem 20 napig ápolták

M70-es hozadék - Munkacsoport vizsgálja a 2x1 sávos autóutakat

Veszély - Vörös csík figyelmeztet az M70-esen

Van esély a halálút veszélyeinek megszüntetésére! - Ha más megoldás nincs, autópályává fejlesztik

Minisztériumi nem az M70-es halálútra

Egy nappal az M70-esen történt baleset után: a halálutat okolják a tragédiáért

Sokkoló beszámoló: hat halott az M70-esen (kedd esti összefoglaló)

Frontális karambol az M70-esen (folyamatos keddi hírfolyam)

Fotók a balesetről

Ezek is érdekelhetik