Hírek

2011.03.29. 12:53

Hátuk mögött a tél - 8,4 milliárdba került a téli útüzemeltetés

Kemény és hosszantartó télen van túl a Magyar Közút, s az intenzív havazásokkal és jelentős hófúvásokkal járó időszak komoly többletköltséggel járt.

zaol.hu

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2010. november 10. és 2011. március 15. között az előző évhez hasonlóan kiemelkedőnek számító, hozzávetőleg 8,4 milliárd forintot fordított a téli síkosság-mentesítési és hóeltakarítási feladatok ellátására - áll a társaság közleményében.
A sok éves átlagnál jóval keményebb időjárás jellemezte az elmúlt téli időszakot, így a társaság a saját gépparkja mellett szinte az egész téli útüzemeltetési időszak alatt folyamatosan berendelte a szerződéses hóeltakarítókat is, melyek egy átlagos télen csak biztonsági tartalékként szolgálnak.
A Közút országosan 1194 darab síkosság-mentesítésre, valamint hóeltakarításra kialakított gépjárművet és munkagépet üzemeltetett, illetve tartott készenlétben. Ebből 712 gép saját tulajdonú, 482 darabot pedig a szerződéses partnerek tartottak üzemben. A géppark végül összesen több mint 205 ezer órát töltött aktívan az utakon. Emellett a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének 3300 dolgozója 12 órás váltásban szinte folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosság-mentesítési és kátyúzási feladatokat is, hogy biztonságos közlekedési feltételeket tudjanak biztosítani a több mint 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton.

A 2010/2011-es téli időszakban több alkalommal is reggeli síkossággal, ónos esőkkel, intenzív havazásokkal és komoly hófúvásokkal kellett megküzdeniük a közutas szakembereknek. A rendkívüli időjárást jól szemlélteti, hogy az országos állami közutak tisztítására, hóeltakarítására és síkosság-mentesítésére összesen 108 ezer tonna sót, 19 ezer tonna érdesítő anyagot, 1,67 millió liter sóoldatot és 462 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel.
Az elmúlt hónapokban a nagy hőingadozás is nehezítette a közútkezelők és az autósok életét, így a szeszélyes és hideg tél rendkívül kedvezett a kátyúképződésnek is. Magyar Közút 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja - ha az időjárás is engedte - a télen keletkezett kátyúk megszüntetésén dolgozott. Ehhez a cég a téli üzemeltetési időszak alatt 32 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel.

A hirtelen beköszöntött tavaszi jó időt kihasználva a Közút március végétől át tud térni a tartósabb megoldást jelentő meleg kátyúzási technológiára, így a kátyúk száma ütemterv szerint, érzékelhető módon, folyamatosan csökkeni fog – írják közleményükben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!