Hétvége

2013.12.13. 18:10

Fékbetéttel játszott csörgő helyett

Nagykanizsa - Horváth Ádám még csak öt éves, de tehetséges versenyzőt faragnának belőle

Benedek Bálint

Cumival a szájában háromkerekű elektromos motorral farolt a szoba közepén. Nem sokkal később megtanult kerékpározni, s már három évesen a Vásárcsarnok parkolójában rendőrök igazoltatták gyorshajtásért. Az 5 éves Horváth Ádám amikor csak teheti a 15 lóerős bütyköskerekű, KTM motorja nyergében falja a kilométereket a Petőfi utcai motokrossz pályán földcsíkján – pedig még le sem ér a lába a kétkerekűről.

Motor a bakon, Ádám teljes menetfelszerelésben, akár a nagyok. Protektor minden mennyiségben, a biztonsághoz elengedhetetlen a nyakvédő, könyökvédő, bukósisak és a rádió, hogy verseny közben is folyamatosan lehessen tartani a kapcsolatot. Egyedül egyelőre még nem tudja beindítani a gépet, de izgatottan várta az első gázfröccsöt, s már ugrott is az ülésre. A 15 lóerős apró KTM viszont eléggé harapós kedvében volt, így maradt az utcai száguldás. Ádám lendületből felpattant a nyeregbe és már rántotta is a gázt, jól gyorsult a narancssárga motor és eltűnt az utca végén. Nem kellett sokat várni, s a domb mögött újra feltűnt, bátran vette az élesebb kanyarokat, láthatóan élvezettel terelgetette a lóerőket.

A bütyköskerekű KTM motorkerékpárral hódítaná meg a krosszpályákat az öt éves Horváth Ádám, amiben édesapja Horváth Péter segítene neki Fotó: Szakony Attila

Az óvodásnak volt kitől örökölnie a benzingőz iránti rajongását, hiszen nagypapája Horváth Lajos, 1994 és 1997 között irányította a kanizsai autókrossz Honvéd Thúry Sport Egyesületét. Ádám édesapja, Horváth Péter szintén fiatalként számos magyar bajnoki futamon állt rajthoz, s szerzett remek helyezéseket előbb egy Trabant, majd egy Alfa Romea Julietta volánjánál.

- Aztán elfogyott a pénz, az egyesület megszűnt, így inkább külföldön próbáltunk szerencsét – mondta Horváth Péter. - Először Izraelben dolgoztam, majd Egyiptomban telepedtem le néhány évre. Ekkor ismertem meg a feleségémet, a szlovák Ivanat, akit eljegyeztem. Nem sokkal később az esküvőt is megtartottuk, ám a gyakori terror cselekmények miatt visszaköltöztünk Nagykanizsára.

A férfi tűzoltónak állt, s öt évvel ezelőtt megszületett Ádám. Péter sem tudott lemondani a lóerők dübörgéséről, versenymotorjával szabadidejében sokat hasított. A szereléseknél, a beállítások hangolásánál kisfia mindig ott totyogott körülötte. Előfordult, hogy csörgő helyett vezérműlánccal és fékbetétekkel játszott, viszont a kortársaihoz hasonlóan műanyag, lábbal hajtott motorján „száguldozott” a kertben és a lakásban egyaránt.

- Két évesen kapott egy komolyabb elektromos motort, amiről lerobbantani sem lehetett, úgy vette a kanyarokat, hogy a fekete gumival szinte driftelt a parketten – mesélt tovább az édesapa. - Ezután pillanatok alatt megtanult kerékpározni, de még mindig a motorozás lebegett a szeme előtt. Három évesen kapott egy pocket bike-ot, ami benzines gyorsasági motor, s kizárólag aszfalton használható.

Ádám a beszélgetés alatt zavarban volt, de annyit elárult: a sárga motorjával imádott száguldozni, előfordult, hogy 65 kilométeres sebességgel repesztett a Vásárcsarnok parkolójában – apukája végig felügyelte a tesztelést. Egy alkalommal a rendőrök is igazoltatták, illedelmesen bemutatkozott és aznapra abbahagyta a körözést, amit csak szülői beleegyezéssel zárt pályán tehet meg.

- A gyorsasági száguldás egészen addig érdekelte, míg egy kanizsai krosszmotor versenyen meg nem pillantotta a bütyköskerekű fenevadakat – tette hozzá Péter. - Ekkor kikerekedtek a szemei és az mondta: így szeretnék motorozni. Ebben a kategóriában, ha lehet még több koncentrációra van szükség, ugyanis kemény terepeken, ugratókkal és meredek dombokkal találta szembe magát, de nem tágított ezt akarta. Sokak úgy gondolhatják, a család ráerölteti Ádámra az akaratát, ám ez nincs így, a fiam szorgalmasan edz. Az első gyakorlás sárosra sikerült, hiszen a közeli autókrossz pályára eső után mentünk ki, s nyakig sárosan értünk haza, jó móka volt. Többen nem örülnek, hogy a 61-es elkerülő még nem épült meg, nekünk viszont kifejezetten remek gyakorolópálya.

A kisfiú lelkesedése csak tovább fokozódott, amióta a többszörös motokrossz bajnok, nagykanizsai Bolla Ferenc személyi edzővel gyakorol. Ennek már öt hónapja, s Ádám eldöntötte szerelmének, Virágnak bebizonyítaná, ő bizony kemény motoros, aki nem ismer tréfát. Közben a biciklijével a driftelés mellett akrobatikus mutatványokkal borzolja a kedélyeket.

- Emellett heti négy alkalommal a Zalaerdő TTSE színeiben tornászként is bizonyítja rátermettségét – fűzte hozzá Horváth Péter. - Érdekes, mintha gumiból lenne a teste, soha nem fárad el, a sérülések is elkerülik, a szakemberek szerint lenyűgöző adottságai vannak. Jövőre már indulhat versenyeken, s akkor mindenki számára kiderülhet mekkora akarás munkálkodik benne, bár halk, szerény lurkó, de a felhördülő motorhang a pályán kihozza belőle a vadállatot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!