2022.09.15. 16:00
A Gébárti-tó partján tartottak rajzórát az adysok (videó)
Sokéves hagyományra tekint vissza az Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola történetében a vizuális tagozatos kisgimnazisták szabadtéri festőkurzusa, amelynek e heti óráira is ellátogattunk.
Tóth Dorina, Lóránt Barbara és Molnár Veronika, mögöttük Tánczos György és Monok Balázs
Forrás: Fehér Márk / zaol.hu
A Gébárti-tó partján a kora őszi verőfényben a horgászok mellett elmélyülten festegető fiatalokat láthatott a kiránduló ezen a héten. Rajztábláikon kibontakoztak azok az egyedi képek, ahogy az ifjú alkotók látták adott pillanatban a tavat, a körülvevő fákat, bokrokat, a délelőtti napfény játékát, a felhőket fenn és lenn a vízen. A magyar festészet egyik erőssége a plen air, azaz a szabad levegőn megfigyelt fény- és színjelenségek visszaadása, ekképp a zalaegerszegi diákok a nagy elődök, például Szinyei Merse Pál vagy Szőnyi István nyomdokain járnak.
– A kilencvenes évek végén, amikor kezdő tanár voltam, Fischer György és a többi művésztanár vezetésével még bentlakásos módon valósítottuk meg a szabadtéri alkotást, esténként bográcsozással, filmnézéssel, előadásokkal, de Almásházán is tanyát vertünk – mondta ottjártunkkor Tánczos György művésztanár, aki kollégájával, Monok Balázzsal vezeti a 9., 10., 11. osztályosok rendhagyó óráit. – Most délután háromig tartunk foglalkozásokat. Kidolgozott terv szerint haladunk, a feladat először a ceruzarajz, majd a monokróm festés, végül a színes akvarellek készítése zárja a hetet. A szakmai kitelepülés összehozza a tanulókat, van idő felvenni a ritmust, elmélyülni egy-egy alkotásban. Újításunk a mentorszerep beépítése, a felsőbb évesek kisebbeket támogatnak, lehet és kell egymástól kérdezni, tanácsot adni, kérni.
Az Ady-iskola vizuális tagozatának rajzórája Gébárton
Fotók: Fehér MárkA tanári szempontok alapján fény-, szín- és ködperspektívát, a táji részletek alapján kompozíciót, foltépítést figyelnek meg a tagozat növendékei, a félkész képeken láthattuk, hogyan fejlődik a bátorság, a ceruza- és ecsetkezelés. Természetesen nem mindenkiből lesz képzőművész, de a tanáraik szemléletformáló, értékképző munkája elkíséri őket, bármilyen hivatást űznek később.
– Nem kell ahhoz művésznek lenni, hogy valaki tudja, mi az értékes és mi a giccs – magyarázta Tánczos György. – Szeretnénk, ha a művészet az életük része maradna, mert gondolkodásukat alakítja. A kreativitás bármilyen szakterületen hasznukra lesz.