Frissen Zalából

2021.07.04. 07:00

Stephan Lupino műveiből nyílt kiállítás a Lendvai Galéria és Múzeumban

A kortárs fotóművészet egyik legjelentősebb alakja, a horvát Stephan Lupino műveiből nyílt kiállítás a minap a Lendvai Galéria és Múzeumban. Az október 31-ig megtekinthető tárlat nem csak fotókat kínál a látogatók számára, Lupino néhány szobra is helyet kapott az egykori Bánffy-vár falai között.

Gyuricza Ferenc

Stephan Lupino a lendvai kiállítás megnyitóján

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Gyuricza Ferenc

Lupino kiállítása a Galéria és Múzeum első nagyobb szabású programja a koronavírus-járvány kitörése óta. A lendvai vár termeiben az elmúlt években számos világhírű képzőművész – köztük Rembrandt, Goya, Picasso, Salvador Dali, Joan Miró, Alfons Mucha vagy éppen a magyar származású Vasarely – műveit tekinthette meg a közönség. Stephan Lupino tárlata nemcsak annyiban tér el az előzőektől, hogy nem festményeket és grafikákat tár a látogatók elé, hanem abban is, hogy jelenleg is alkotói tevékenységet folytató, aktív művész mutatkozhat be.

Stephan Lupino a lendvai kiállítás megnyitóján
Fotó: Gyuricza Ferenc / Zalai Hírlap

Stephan Lupino nemzetközi hírnevét elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban, azon belül is New Yorkban eltöltött több mint húszéves munkásságának köszönheti. A horvát fotós olyan ismert magazinoknak dolgozott, mint a Vogue, a Photo, a Zoom, a Stern, az Europeo vagy a Playboy. Eközben betekintést nyerhetett a művészvilág rejtelmeibe. Számos előadóról készíthetett portrét, emellett olyan kulisszák mögötti, az érzelmeket kendőzetlen őszinteséggel bemutató fotókkal is jelentkezett, amilyeneket korábban sosem láthatott a közönség. A fotós 1990-ben tért vissza Horvátországba, Varasdon telepedett le. A fotózással továbbra sem hagyott fel – többek között a világhírű 2Cellos zenekar számára készített képeket –, ám az utóbbi egy évtizedben a festészete és szobrászata került előtérbe. Utóbbiban ugyancsak sikerült egy koncepciós és esztétikai kifejezési nyelvet kifejlesztenie. A lendvai kiállítás kurátora, Pisnjak Atilla művészettörténész, a Lendvai Galéria és Múzeum munkatársa ennek kapcsán úgy fogalmazott: már az első szobrai is sejtették, hogy Lupino sokat merít a fényképekből, ami a leginkább a test valamilyen definiálatlan kontextus­ban történő ábrázolásában, valamint a mozgalmas testhelyzetben megjelenő motívumokban mutatkozik meg. Alkotásaiban egyfajta új dekorativitás is megjelenik, ezek nagyobb mértékben a képeire, kisebb mértékben pedig a szobraira jellemzők. Ez a dekorativitás a gazdagon díszített felületben mutatkozik meg, s teljesen ellentmond annak a stílusnak, művészi szemléletmódnak, ami a fényképeit jellemezte. Lupino fotóit ugyanis a fény-árnyék játéka teszi beazonosíthatóvá.

Richard Butler, 1995
A Lupino által fotózott hírességek egyike: Billy Idol

– Stephan Lupino a nyolcvanas években vált ismertté, amikor megörökítette New York vadító éjszakai életét és számos hírességet – mondta a Lendván látható tárlat kapcsán Pisnjak Atilla. – Alapelve, amit munkája során végig betartott, hogy nem tett különbséget a hírességek és a mindennapi emberek között. Elnyerte a bizalmukat, így tevékenysége egyre elfogadottabbá vált a művészvilágban, s a magazinokban közölt fotói miatt az átlagpolgárok számára is hamar ismertté vált a neve. Szakmai sikereivel párhuzamosan képeinek, stílusának általános felismerhetősége is nőtt. Sikerének receptjét abban kereshetjük, hogy közelebb hozta az emberekhez azt, ami addig rejtett volt a szemeik előtt: felvételein az ismert művészek mellett megjelentek a különböző szubkultúrák tagjai, de mindenkit lefotózott, akit valami okból érdekesnek, izgalmasnak talált. Ha lencsevégre kapta, bárki híressé válhatott, hiszen Lupino a különlegességet kereste modelljeiben.

Aktjait is a fény-árnyék kontraszt jellemzi (Conie című kép)
Lupino Spiderman, azaz Pókember című fotója

Pisnjak Atilla szerint a horvát művész témaválasztásán túl a folyamatos keresés és kutatás révén a művészi fejlődésével is újra és újra meglepetést tudott okozni. Törekedett arra, hogy egyéni, csak rá jellemző technikai, kompozíciós és stílusbeli megoldásokat találjon.

Továbbfejlesztette a fény és árnyék kontrasztjainak kiegyensúlyozott játékát, ezt a szakmában chiaroscurónak nevezett technikát a portréfotóknál, valamint az aktoknál is előszeretettel alkalmazta. Elsősorban az utóbbiak terén sikerült különleges dinamikát kialakítania a fény és árnyék között, amivel még inkább hangsúlyozta a kompozíció térbeliségét. Egyidejűleg elkezdődött a képek redukciója is: fotóin a háttér semlegessé vált, modelljeit nem környezetben fényképezte, hanem egyfajta időtlen térben örökítette meg.

Cím nélküli fotó, amit Szemként mutatott be
Lendván
Desmond háta, 1986 – Lupino egyik legismertebb
képe

– Lupino saját művészetét a lupinizmus szóval jelöli – magyarázta tovább a művészettörténész. – A lupinizmust inkább Lupino meggyőződéseként, filozófiájaként s nem utolsósorban a művész mindennapjaiban megnyilvánuló belső énjeként magyarázzuk, mintsem stílusként. Ilyeténképpen a művész személyiségével párhuzamosan organikusan fejlődik. Mondhatnánk, hogy valamiféle energia vagy metafizikai erő hajtja Lupinót az életében és a művészi alkotásai­ban. Valamilyen veleszületett vágy, egy sajátos ösztön, hogy folyamatosan alkosson, kifejezze és megvalósítsa önmagát.

Pisnjak Atilla szerint a horvát művészt ez az energia vezette a fotográfiától a többi technikáig, illetve ez tette lehetővé, hogy a szobraiban kifejezze a műalkotás anyagiságát. Elmondása szerint Lupino művészete kapcsán az őszinteség pillanatáról beszélhetünk, hiszen ahogy a fotóival igyekezett megörökíteni az adott, megismételhetetlen momentumot, úgy a szobrászatával is arra törekszik, hogy ezen metafizikai erő segítségével olyan tárgyat hozzon létre, amely az alkotó belső igazságát hordozza magában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában