Film

2019.06.02. 08:00

Éretlenül az érettségről – Éretlenségi filmkritika

Olivia Wilde-ot eddig színésznőként ismerte a világ, most azonban rendezőként is bemutatkozott.

Péter Zsombor

Amy és Molly féktelen bulizásba kezd, hogy bepótolja, amit elmulasztott. Beanie Feldstein és Kaitlyn Dever a filmben

Fotó: ZH

Előzetesen nem tudtam semmit a filmről, így látatlanban egy kedves coming of age (felnövéstörténet) mozira számítottam. Az Éretlenségi ettől első blikkre messze áll, de ez csak a végeredmény javára vált.

Amy (Kaitlyn Dever) és Molly (Beanie Feldstein) a legjobb barátnők, a jövőt tervezgetik, ugyanis sikeresen túlélték a középiskolát. Az utolsó nap azonban rájönnek, hogy minden jóból kimaradtak, mert csak a tanulásra koncentráltak, így búcsúzóul jól akarják magukat érezni egy házibuliban. Már csak el kéne jutni egyre.

Amy és Molly féktelen bulizásba kezd, hogy bepótolja, amit elmulasztott. Beanie Feldstein és Kaitlyn Dever a filmben Fotó: ZH

A történet végtelenül egyszerű, arra a sablonra épül, amikor az iskola nem túl népszerű diákjai bulizni szeretnének vagy épp elveszteni a szüzességüket. Az Éretlenségi is hasonló mederben csordogál, mégis más. Hőseink nem vesztesek, szimplán nem szocializálódtak és ismerték meg iskolatársaikat, mert mindent feltettek a tanulásra. Amikor azonban kiderül, hogy sokkal lazább ismerőseik is menő egyetemekre jutottak be, elszakad a cérna. Van mit bepótolni, így irány a legközelebbi parti. Wilde ügyes direktor, ugyanakkor az első negyedórában nem tudtam konkrétan, mit akar. Inkább volt kínos a felvezetés, mintsem vicces, a főszereplők antipatikusak voltak, és erős kétségeim támadtak afelől, hogy ebből bármi jó kisülhet. Szerencsére ez elhamarkodott ítélkezésnek bizonyult, ugyanis olyan eszement tempót diktál a film, hogy köpni-nyelni nincs időnk. A cselekmény teljesen nonszensz és komolyan vehetetlen, de szuperül áll neki. Leginkább a Superbad és a Tökéletlen idők szerelemgyerekének tudnám leírni Wilde művét. A két lány egyre őrültebb szituációkban találja magát, meggyűlik a bajuk a drogokkal, a törvénnyel és egymással is. Ez a bizarr kaland ugyanakkor egy remek próbatétel és önismereti teszt egyben, ami az obszcén poénok mellett bizony a tartalomról sem feledkezik meg. Az Éretlenségi talán legnagyobb erénye a karaktereiben rejlik. Molly szinte végig iszonyú irritáló, Amy pedig kiskutyaként követi, ebben rejlik a csavar. Itt nem ők az ártatlanok, hanem évfolyamtársaik, akiket hőseink lenéznek és elítélnek, mondván ők úgysem jutnak sehova az életben. Ahogy fokozatosan ismerjük meg őket, úgy derül ki, hogy a sztereotípiáknak hiába van alapjuk, minden ember más egyéniség, más történettel, és megérdemlik, hogy adjunk nekik egy esélyt. Ehhez a nyitottsághoz persze kell egyfajta mentális érettség.

A két főszereplő kétségtelenül megér egy misét, de a mellékalakok dobják fel igazán a filmet. A teljesen zakkant Gigi (Billie Lourd), a kínosan menőségre játszó Jared (Skylar Gisondo) vagy a meleg színészpalánta George (Noah Galvin) mind hatalmas figurák.

Az Éretlenségi történetvezetése az utolsó harmadra kicsit leül, tudjuk, hogy érkezik a konfliktus, ami indokolt, de kissé kötelező jelleggel bukkant fel, akárcsak az obszcénabb, helyenként ízléstelenebb poénok. Azt azonban el kell ismernem, hogy a film piszok vicces. Az altesti humortól kezdve a popkulturális sziporkákon át egészen széles skálán mozognak a vígjátékelemek.

Wilde alkotása látszólag egy teljesen agyatlan bulifilm, ami arra ösztönöz, hogy használjuk ki a fiatal éveinket és élvezzük az életet. Ez részben igaz, de a részeg fiatalok és a káromkodós, altesti poénok mögött egy sokkal mélyebb és árnyaltabb mondanivaló lapul az önismeretről, az emberi kapcsolatokról, előítéletekről és végtére is magáról az életről. Ezt azért elég kevés tinivígjáték mondhatja el magáról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában