2023.01.18. 17:30
Változás előtt a buszközlekedés Zalaegerszegen, lakossági fórumot tartottak
A költségek csökkentését, az utaslétszám megőrzését szeretné elérni a Volánbusz a helyi közlekedés jelentős átalakításával.
Gecse Péter mondott bevezetőt
Fotó: Arany Gábor / Zalai Hírlap
A változásokról december 20-án és kedden, január 17-én tartottak lakossági fórumot. A két időpont között 140 észrevétel érkezett az illetékesekhez, egyebek mellett ezek is terítékre kerültek a Kölcsey gimnázium aulájában negyven érdeklődő részvételével tartott keddi egyeztetésen.
Ezek közel fele a részleteket firtatta, mert a város honlapján is elérhető tervezetben nem egyszerű eligazodni. A hozzászólásokból néhány pedig konkrét változtatásokat szeretne elérni. A legtöbb észrevétel a ZalaZone, az északi ipari park eléréséhez kapcsolódott, a Páterdombról pedig többen kértek olyan járatot, amivel elérhető vasárnap a mise. Ezeken kívül több olyan egyéni észrevétel érkezett, amit érdemes lesz a menetrend véglegesítésnél figyelembe venni. Ilyen az északi városrész, Ságod és a vasútállomás, illetve a déli ipari park kapcsolata. A fő szempont, hogy a munkába, iskolába járók igényeinek megfeleljenek, a jelenlegi szolgáltatásnál rosszabb ne legyen.
A menetrendi átállás megkönnyítésére új számozást kap majd néhány viszonylat, de a törzsjáratok jelölése megmarad. A legfontosabb a városrészek összekapcsolása a belvároson keresztül, mégpedig átszállás nélkül.
Az észrevételek többsége konstruktív hangot ütött meg, fogalmazott Gecse Péter alpolgármester. Mivel a járatok számozása megváltozik, ezért most még nehezebb megtalálni az úti célnak megfelelő buszt, ehhez kapcsolódott a legtöbb kérdés, mondta.
A járatok ütemes követése élvez prioritást, hangsúlyt helyezve az iskolába és munkába járók igényeit. A régi rendszer oly mértékben elavult, hogy csak teljes átalakítás jöhetett szóba, tette hozzá.
Szólt arról is, hogy megújul a jegyek bérletek rendszere is. Előtérbe kerül az online vásárlás lehetősége.
A fórumon az is elhangzott, hogy fontolgatja a Volánbusz a 24 órás menetjegy bevezetését, amivel több járat is igénybe vehető.
A következő hetekben a beérkezett hozzászólások, valamint a fórumon elhangzottak alapján a Volánbusz és az önkormányzat szakemberei elkészítik azt a menetrendtervezetet, ami a közgyűlés jóváhagyása után léphet életbe.
A reform alapjait egyébként még 2016-ban rakták le, akkor átfogó tanulmány készült a helyi közlekedés átalakításáról, ám ez végül nem valósult meg. Azóta jelentős változások álltak be, hiszen az utazók száma durván csökkent, míg 2015-ben közel 11 millióan szálltak helyi járatú buszra a megyeszékhelyen, 2021-ben ez a szám már alig 5,9 millió volt. A közlekedési cég veszteségeinek kompenzálására 2020-ban 509 millió, 2021-ben 638 millió forintot adott a város, ez az összeg 2023-ban meghaladhatja az egymilliárd forintot.
A számítások szerint az új közlekedési rendszer kiszolgálására 10 százalékkal kisebb kapacitás elegendő, azonban ezt nem járatok leállításával, hanem azok összekötésével érik el. Ez várhatóan 150 millió forintos megtakarítást eredményez.