2023.01.03. 15:30
Újabb feltételes megállóhelyek a MÁV Zala vármegyei listájában
Újabbakkal bővült a feltételes vasúti megállóhelyek listája. A változás több zalai települést is érint.
Egyre bővül a feltételes vasúti megállóhelyek száma Zalában is. Ez a késésekre és az energiafelhasználásra is kedvező hatással van
Forrás: MÁV-Start
A december végi menetrendváltáskor hat vasútvonalon tizennéggyel nőtt azon – jellemzően alacsony utasforgalmú – megállóhelyek köre, ahol a vonatok csak akkor állnak meg, ha az utasok előre jelzik leszállási szándékukat, vagy várakoznak a peronon. Az érintett települések köre a rendszer bevezetése, vagyis 2021 óta időről időre bővül. A feltételes vasúti megállóhelyek módszere pontosabb közlekedést, illetve üzemanyag- és árammegtakarítást eredményez.
Térségünket érintően mostantól a Balatonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vonalon a Helikon InterRégió vonatok – ha igény van rá – megállnak Gyenesdiáson és Balatongyörökön, továbbá a Veszprém megyei Gógánfán, Nagykanizsa és Pécs között pedig egyes személyvonatok a somogyi Zákányban.
A feltételes megállást, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már az országos rendszer elindulása előtt, 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében, illetve 2021 májusa óta a Pécs-Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is e rend szerint járnak a Pannónia InterRégió vonatok. Azóta egyre bővül a kör, ma már így közlekednek a tram-train járatok Szegeden és Hódmezővásárhelyen is.
A MÁV szerint az alacsony utasforgalmú megállóhelyeken történő áthaladással az esetleges késés egy része behozható, s így várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok. A feltételes megállás következtében javul az energiahatékonyság, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal.
Ez a rendszer jellemzően olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél általában egész nap alacsony az utasforgalom, azaz a vonatok többségénél nincs fel- vagy leszálló utas.