2021.01.04. 17:10
Brexit és munkavállalás – Vízum szükséges a tartózkodáshoz és tanuláshoz – Frissítve
Megszűnt 2021. január elsejétől az uniós polgárok szabad mozgása az Egyesült Királyságba. Az ott élő vagy szilveszterig megérkezett magyar állampolgároknak 2021. június 30-ig kell regisztrálni magukat az úgynevezett EUSS-rendszerben, amennyiben tartósan maradnának és szeretnék megőrizni jogaikat.
London, 2020. január 31. A brit kiválás alkamából fényekkel világítják meg a brit külügyminisztérium londoni székházát 2020. január 31-én. Közép-európai idő szerint éjfélkor megszűnik az Egyesült Királyság tagsága az Európai Unióban. MTI/AP/Kirsty Wigglesworth
Fotó: Kirsty Wigglesworth
Az Európai Unióból való kilépés, azaz a Brexit 2020. január 31-én megtörtént. Ez érinti az Egyesült Királyságban élő európai uniós állampolgárokat, köztük a magyarokat. Magyarország londoni nagykövetségének honlapján olvashatók az ezzel kapcsolatos részletes tudnivalók.
Legfontosabb változás, hogy a brit kormány vízumrendszert vezet be az érkezők részére, kivéve a legfeljebb hat hónapos vízummentes beutazást. Turistaként tehát szabadon látogatható a szigetország.
2021. október 1-től kivezetik a személyi igazolványokat, mint beutazáshoz használható okmányokat, a magyar állampolgárok kizárólag útlevéllel igazolhatják magukat.
A zalaegerszegi Borbély Gábor 2006 óta él családjával a Notthingam és Derby között található South Normantonban. A fiatalember egy műanyag nyílászárókat gyártó cég minőségbiztosítási csoportvezetője.
- Tizennégy év után gondolkodtam azon, hogy hazatérjek, ám ennek nem a Brexit az oka. Élettársam újra Zalaegerszegen él már fél éve, a 18 éves Bence fiam nemrég tért vissza Angliába. Megpróbált otthon beilleszkedni, sajnos a pandémia miatt nem talált igazán munkát, itt reméljük, van esélye. Amúgy mi már kitöltöttük a nyomtatványt, mivel úgy néz ki, hogy egy ideig még itt tartózkodunk. Én mindenképpen hazamennék, a fiam majd eldönti később, hogy mit szeretne. Mivel régóta itt élünk, minket ezek az új rendelkezések nem érintenek, a nyomtatvány kitöltése csupán 10 perc volt. Sőt, még öt évünk van arra, mivel van letelepedési engedélyünk, hogy vízum nélkül közlekedjünk a két ország között. Itt a környéken, Notthingam-ben egyébként sok magyar él, ismerek zalaiakat is, velük tartjuk a kapcsolatot.
Csiszár Barbi hangját sokan ismerhették a zalai megyeszékhelyen, hiszen 2020. augusztusában még az Egerszeg Rádió csapatát erősítette. Szeptembertől azonban párja után utazott Angliába, a délutáni nyelvtanfolyamot követően beszélgettünk.
- Megérkezésem után azonnal kérvényeztem az öt évre szóló letelepedési engedélyt – mondta Barbi. – Mivel ezt megkaptam, rám nem vonatkoznak a most életbe lépett Brexit-szabályok, mondhatjuk szerencsém volt. Korlátozás nélkül utazhatom Nagy-Britannia területén és vállalhatok munkát. Magyarok közösségi csoportjában olvastam, hogy többen aggódnak a szigorítások miatt, mások azt írják, hogy itt mindig szükség lesz a képzett munkaerőre. Különösen a szakemberek iránt nagy az igény, így lehet, hogy nekik hamarabb fog menni a beilleszkedés. Az új pontrendszerben számít, hogy kinek milyen a nyelvtudása, milyen magasan képzett. A párom a szakképzettek közé tartozik, aki már élt hosszabb ideig Angliában, ez a folyamat a kínai tanulmányai miatt szakadt meg. Így neki is újra kellett kérvényezni a tartózkodási engedélyt. Az a tervünk, hogy megszerezzük a kettős állampolgárságot. Most azon vagyok, hogy minél tökéletesebb legyen az angol tudásom, s ki tudja, talán rövid időn belül újra a médiában, rádióban dolgozhatom.
A nagykanizsai Horváth Péter 2015 óta él Angliában, egyetemi tanulmányait követően Londonban helyezkedett el.
– A munkahelyemen rengeteg uniós állampolgár dolgozik, mind egy csónakban evezünk: akármilyen döntést is hoznak a szigetországban, az mindannyiunkat érint – fogalmazott. – A Brexit-népszavazás másnapjáig azt gondoltam, minden megy majd tovább a normális kerékvágásban, hiszen úgyse lépnek ki, aztán jött a döbbenet. Számomra egyébként nem nagyon változott semmi, azonkívül, hogy jelentkeznem kellett a letelepedésre, mivel több mint öt éve tartózkodom a briteknél. A terveim nem változtak, hosszú távú céljaim vannak, idén év végén várhatóan megkapom az állampolgárságot, ami biztosabb státuszt ad, onnantól nem kell aggódnom, mi lesz a jövőben, és szavazni is tudnék végre. Nem gondolom, hogy a Brexit elriasztaná a már itt élőket, de biztos távol tart potenciális bevándorlókat. Inkább a bizonytalanság aggasztja az embereket, de idővel ez is csillapodik.
Pontrendszert vezetnek be
A kormány pontozási rendszert vezet be: bizonyos kritériumok szerint kapnak pontokat az emberek, így például a megfelelő angoltudásért 10 pont jár és minimum 70 pontot kell elérni. A cél, hogy főként képzett munkaerőt engedjenek az országba. Az éves minimumbevételt is meghatározták, amit az itt lévők közül most sokan nem érnének el. Kivételek azokban a szektorokban, ahol hiány van, lesznek: ott lejjebb tették a kereseti határt, sok más esetben viszont úgy tűnik, csak munkaajánlattal lehet majd jönni, mondja Horváth Péter.
– Az ország függ a kelet-európai munkaerőtől, főleg azokon a területeken, ahova nem kell képesítés – folytatta. – Ebből probléma adódhat, ezért nem lennék meglepve, ha további könnyítéseket hoznának. Az is biztosnak tűnik, hogy az egyetemi tandíjakat megemelik az unió országaiból érkező diákoknak, akár az eddigi duplájára. Ha most lennék választás előtt, lehet, hogy más opciókat is mérlegelnék.
A lenti származású Bagladi Gergő közel 15 éve él Londonban, személyi edzőként dolgozik, mint egyéni vállalkozó. Az új rendelkezések, mint mondta, nem érintik, rendelkezik letelepedési engedéllyel, bár brit útlevele még nincs, a magyarral viszont ezután is vízum nélkül utazhat. Szerinte nem volt jó ötlet a Brexit, a londoniak többsége, ahogy ő tapasztalta, nem értett egyet a döntéssel. Az ott élők életét megnehezíti az unióból való kilépés, de majd csak eztán derül ki, az új szabályozások hogyan alakítják a mindennapokat. Gergő úgy tapasztalja, az ott élő magyarok közt többen vannak, akik a hazatérés mellett döntenek, ő is gondolkodik rajta, de egyelőre kitart.
Nem beszélnek róla
Bolf Ákos szintén Lentiből ment ki dolgozni néhány éve Londonba. Ő is azt írta érdeklődésünkre, hogy azokat, akik már évek óta kint vannak és dolgoznak, nem igazán érinti a Brexit. Ő egy applikáción keresztül adta meg a jogos ott-tartózkodását igazoló adatait.
– Az unióból való kilépés elfogadását követően sok magyar és más külföldi elhagyta az országot, és azt hallottam, visszaesés volt az ideérkező munkavállalók számában is, de ebből én semmit nem tapasztaltam – tette hozzá. – Furcsa mód mi itt nem igazán beszélünk a Brexitről. Vannak angol barátaim, szerintem egyszer sem került szóba a téma. Addig, amíg van munkánk, és a papírjaink rendben vannak, minket nem érint közvetlenül a dolog. A másik, hogy a kilépés óta eltelt egy évben a koronavírus volt a legnagyobb probléma itt is, és a Brexit háttérbe szorult.
Változás a fuvarozásban
A Brexit miatt némiképp megváltozott az Egyesült Királyságba irányuló árufuvarozás is. Az Európai Unió és az Egyesült Királyság között szabadkereskedelmi megállapodás jött létre, ami kimondja, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően megmaradt a vámszabadáru-mozgás. A legfontosabb tudnivalók a brit kormány honlapján olvashatók, az útmutatóban az árufuvarozással foglalkozó cégek és sofőrök többek között arról tájékozódhatnak, milyen okiratok szükségesek, hogyan kell betartani az új szabályokat a kikötői forgalomban, s melyek az új határellenőrzési eljárások.
Előzetes regisztráció kell
– Az árumozgás és a gépkocsivezetők beléptetése az eddigiek szerint zajlik – tájékoztatott Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője. – A különbség, hogy most előzetes regisztrációt kérnek, amit a Csatorna-alagúton való átkelés előtt kell kitölteni. Bizonytalan, hogy ennek mi a célja. Úgy gondoljuk, az áruk és járművek nyomon követésére szolgál, nem vámkezelést jelent. Attól tartunk azonban, hogy az adminisztráció megnöveli a fuvarozás idejét, s ez pluszköltséget generálhat a vállalkozásoknak, az Egyesült Királyságban nőhetnek a fuvardíjak. A brit iparkamara részéről többször elhangzott az áruszállítás lassulása és a költségek növelése miatti aggodalom. Az angol áruházak polcain sok az uniós termék. A következő hetekben dől el, a regisztráció miként befolyásolja a közúti fuvarozást.
Árvay Tibor emlékeztetett: Calais és Dover a világ két legforgalmasabb kompkikötője, ám ne vonjanak az olvasók párhuzamot a két héttel ezelőtti doveri kamionstop és a mostani rendelkezések között. Záhonynál, az ukrán határnál például előfordul, hogy 6-8 napot is várakozik egy jármű a magyarországi belépésre. A szóvivő reméli, az Angliába irányuló forgalom zavartalan lesz ezután is, és csupán adminisztrációs terhet jelent a sofőröknek.
Kiemelt kép: A brit kiválás alkalmából fényekkel világították meg a brit külügyminisztérium londoni székházát 2020. január 31-én. MTI/AP/Kirsty Wigglesworth