De vajon ki felel a károkért?

2020.08.11. 11:30

Régi probléma a kisfakosi városrész Damjanich utcájának lakóié, de megoldás még mindig nincs rá

Több mint egy évtizedes a kisfakosi városrész Damjanich utcai lakóinak problémája, de megoldás a mai napig nem született rá.

Horváth-Balogh Attila

A helyszínen a lakók és a képviselő (balról jobbra): Garai Ferenc, Lukácsiné Büki Noémi, Szabó Szilárd, Garai Ferencné és Schweiger Tímea Fotók: Szakony Attila

Fotó: Szakony Attila

Az említett utca egy szakasza annyira rossz állapotú, tele van kátyúkkal, gödrökkel, hogy hónapról hónapra költeniük kell az itt élőknek (akik száma ma már 100 fölötti) személygépkocsijaik futóművének javíttatására, sőt, van, aki maradandó sérüléseket szenvedett az útproblémák miatt. Most Szabó Szilárd, a Fidesz–KDNP frakció önkormányzati képviselője vitte a közgyűlés elé újra az ügyet – pontosabban csak vitte volna.

– Azt kell mondanom, hogy a Damjanich utca a város egyik legrosszabb állapotban lévő útszakasza, s ez nem szubjektív vélemény, szakemberek is megerősítették – jelentette ki a helyszínen Szabó Szilárd.

– Az itt lakók az elmúlt években már többször kérték az említett szakasz felújítását, legutóbb 2019 decemberében írták alá több mint harmincan az erre vonatkozó kérelmet, amit be is nyújtottak az önkormányzathoz, hiába. Tovább rontja a helyzetet, hogy járda sincs, így a gyalogosok kénytelenek a rossz állapotú köz­utat használni a közlekedéshez. Hiányos a közvilágítás is, ami szintén problémássá és balesetveszélyessé teszi a közlekedést.

A helyszínen a lakók és a képviselő (balról jobbra): Garai Ferenc, Lukácsiné Büki Noémi, Szabó Szilárd, Garai Ferencné és Schweiger Tímea Fotók: Szakony Attila

A képviselő hozzátette –amit a helyszínen a lakók meg is erősítettek : az alapprobléma oka, hogy a 2000-es évek elején elvégzett szennyvízcsatorna-beruházás után nem történt meg az útburkolat helyreállítása. Pontosabban a kötelező helyreállítás csak a csatorna nyomvonalán realizálódott. Az amúgy is rossz állapotot tovább rontja, hogy nemcsak az utca lakói használják az utat, hanem a közeli Erzsébet-telepen élők és a környező mezőgazdasági területek gazdái is.

Az utca egyik lakója, Garai Ferenc azt mondta: sajnálja, hogy az ügyük politikai csatározás középpontjába került.

– A korábbi években mindig azzal söpörték le az asztalról az ügyünket, hogy a Damjanich utca külterület – magyarázta. – Azonban ez nem igaz, 2005-ben belterületbe vonta az önkormányzat. Tehát lett volna mód korábban is, hogy rendezzék ezt a dolgot, csak az kellett volna, hogy valaki az önkormányzattól idejön és megnézi a saját szemével, milyen viszonyok között kell élnünk.

Az út rossz állapota, az ezernyi gödör miatt rendszeresen javításra szorulnak az erre járók autói

Egy másik lakó, Lukácsiné Büki Noémi azt panaszolta: annyira rossz az út, hogy minden hónapban költeniük kell az autók javítására, rendszeresen tönkremennek a futó- és a kormányművek alkatrészei – a kérdés az, hogy ezeket a nem egyszer százezres nagyságrendű károkat ki téríti meg nekik?

A gidres-gödrös út már több személyi sérülést is eredményezett.

– Megbotlottam egy kátyúban és olyan szerencsétlenül estem, hogy eltört a bokám – hallottuk Schweiger Tímeától, aki hozzátette: az övén kívül még két kéztörésről tud.

Szabó Szilárd szakembereket is bevonva elkészítette a beruházáshoz szükséges előterjesztést és két alkalommal is megpróbálta beterjeszteni a közgyűlés elé – ezt azonban az Éljen VárosuNk! Egyesület (ÉVE) frakciójának közgyűlési többséget adó tagjai mindkét alkalommal levették a napirendről. Sőt, már a bizottságok sem tárgyalták a fejlesztési koncepciót.

– Azt sajnálom, hogy az előterjesztésemről még csak beszélni, vitázni sem tudtunk, pedig az nem kerül egy forintba sem, ráadásul ez a dolgunk – jelentette ki Szabó Szilárd. – És habár az lenne a legjobb, sem a lakók, sem én nem azt várjuk, hogy azonnal, a következő héten megtörténjen a felújítás. Mivel 880 méter hosszú és 3 méter széles útszakaszról van szó, s a teljes burkolatjavítás, aszfaltozás, padkarendezés és ároktisztítás majdnem 26 millió forintba kerülne, hogy ne legyen megterhelő a költségvetés számára, még azt is el tudnánk fogadni, ha a beruházás egyik fele idén, a másik pedig jövőre valósulna meg. Az idei munkálatokhoz szükséges 13 millió forint a működési célra elkülönített általános tartalékból finanszírozható lenne, és így hosszú távra megoldódna egy régóta húzódó probléma. Egy biztos: minden tőlem telhetőt megteszek a kisfakosi lakók érdekében, s ha kell, újra meg újra benyújtom az előterjesztést.

Megkeresésünkre Horváth Jácint, az ÉVE frakcióvezető-helyettese azt mondta: számos rossz állapotú útszakasz van Nagykanizsán, ezek felújítása komoly előkészítést igényel a rangsor szempontjából is. Példaként említette a Balatoni utat, aminek a felújítása azért lenne fontos, mert jelentős forgalom bonyolódik rajta – ha ezzel állítjuk párhuzamba a Damjanich utca ügyét, már nem is olyan kézenfekvő a döntés. Az ilyen és ehhez hasonló ügyek miatt alakított a frakció a legutóbbi közgyűlésen egy útügyi munkacsoportot, melynek feladata lesz a felújítandó útszakaszok rangsorolása, a fejlesztések koordinálása.

– Vélhetően a munkacsoport sem egyedi döntéseket hoz majd, hanem felújítási csomagokat állít össze, egy-egy csomagban több útszakaszt szerepeltetve – mondta Horváth Jácint. Azt is közölte: az érem másik oldala az, hogy a kormány elvitte a város gépjárműadó-bevételét. Évente átlagban 100-150 millió forint jutott útfelújításokra ebből a pénzből, aminek az egyik fele tavasszal, a másik ősszel realizálódik. Az elvonás a képviselő szerint nagy érvágás Nagykanizsa számára is, ami azt jelenti, hogy máshonnét kell forrásokat teremteni ezekre a munkálatokra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában