2020.08.11. 14:00
Az informatikát a digitális kultúra tantárgy váltja szeptembertől
Szeptembertől az informatika tantárgyat a digitális kultúra váltja az általános és középiskolákban, ami tartalmában és célkitűzéseiben is változást hoz. Ezzel párhuzamosan új tankönyvsorozat is készült az általános iskola 3. osztályától a gimnáziumok 11. évfolyamáig.
Joós Attila: Megérett a tantárgy az újratervezésre Fotó: Pezzetta Umberto
Joós Attila, a Webmark Europe Kft. ügyvezetője webfejlesztőként és informatikatanárként is látja a jövőt érintő változásokat a digitalizáció, a robotika, a gépi tanulás, azaz a digitális kultúra témakörében.
– A változás állandó – szögezi le beszélgetésünk elején Joós Attila. – Láthatunk egy hipergyorsan fejlődő informatikai ágazatot, és látunk egy, a tantárgyak rendszerében ugyancsak gyorsan fejlődő tudásanyagot, amit egy tantárgyba foglalni meglehetősen nehéz. Ráadásul különleges ez a terület, hiszen egy eszközrendszer elsajátítása az első lépés, majd ezt követően a problémamegoldást és a csoportmunkát lehet kiválóan fejleszteni vele.
Az tisztán látszik, hogy a diákok nagyon eltérő ismeretekkel érkeznek, amit a szakember szerint először optimális szintre kell fejleszteni, hogy biztosak legyünk benne, képesek tudásszerzésre használni a számítógépet és a telefont. Szerencsére az eszközök árának csökkenése által az iskolák és a családok is kisebb ráfordítással tudják elérni ezeket, így valóban életünk szerves része lett az „eszköz” maga.
– Megérett a tantárgy az újratervezésre, a pontos célok kitűzésével az ehhez rendelt tudásanyag is csoportosításra került. A digitális írástudás megszerzése, a problémamegoldási készség fejlesztése, az információs technológiák megismerése, azok használata: szakemberként ezeket a területeket magam is fontosnak tartom, hiszen ha új munkatárs érkezik a vállalkozásunkhoz, lemérjük, megvan-e a belépő szintű tudásanyag. Itt a fejlődéshez szükséges szakmai minimum alapjai kerülnek lerakásra – folytatta Joós Attila.
A változtatással a cél a magabiztosság elérése az eszközök használatában, illetve hogy a fent említett problémamegoldásokhoz fel tudják használni a technológiát. A digitális kultúra elnevezés egyébként jól leírja, amit szeretnének: legyen kultúrája a digitális rendszerek használatának.
– Fontos változtatás a korábbiakhoz képest, hogy a tankönyvekben az elméleti háttér kicsit visszaszorul, legalábbis csak az adott feladathoz kapcsolódóan, és csupán a szükséges mértékben jelenik meg. A gyakorlati példák segítenek majd keresni, kiválasztani a találatot, megvizsgálni, döntést hozni, erre is tanítjuk a diákokat.
A változás az informatikatanárokat új helyzetbe hozza. Joós Attila tapasztalatai azonban e téren megnyugtatók: a tanárok örömmel veszik, ha a tantárgyukkal foglalkoznak, hiszen érzik a figyelmet. Jelen helyzetben az informatika s ezzel együtt a digitális tudás számos területen tompítja a társadalmi és gazdasági hatásokat, amiket el kell szenvednünk. Az informatikatanárok számára pedig nem szokatlan az állandó fejlődés a szakterületünkön.