Halastavakban gazdag a megyénk

2020.07.30. 14:00

Zalába Szlovéniából is járnak sporttársak, de most a hazaiak vannak döntő többségben

A horgászat olyan, mint egy szenvedélybetegség. Aki egyszer megfertőződött vele, sosem gyógyul ki belőle. Lehet nyár vagy tél, nappal vagy éjszaka, eshet eső vagy süthet hét ágra a nap, az igazi horgászt ott találni a vízparton.

Gyuricza Ferenc

A zalaegerszegi Tóth Dominik, a Felsőjánosfáról érkezett Skoumal Andrással, s annak unokájával, Alessandro András Crestivel Kerkafalván találkoztunk Fotó: Gyuricza Ferenc

A Kerkafalva melletti Kéthatár-tónál mondta mindezt Skoumal András, akit unokája, az olasz állampolgárságú Alessandro András Cresti társaságában találunk az egyik legcsendesebb zalai horgászvíznél. A Budapesten élő férfi ahhoz a sok százezres társadalmi csoporthoz tartozik, amelynek tagjai rendszeresen horgásznak. Zala különösen gazdag horgászvizekben, szinte nincs olyan település, amelynek határában vagy közvetlen szomszédságában ne találnánk pecázásra alkalmas folyót, patakot vagy tavat.

– Valóban Budapesten élek, de tíz éve a Vas megyei Felsőjánosfán is van egy házunk, a pandémiás időszakban leköltöztem oda – mondta Skoumal András. – A Kéthatár-tavat egy kirándulás alkalmával fedeztem fel magamnak, amikor megláttam, még az sem érdekelt, hogy van-e benne hal, de rögtön azt mondtam, ide el kell jönnöm horgászni. Az unokám harmadik hete van Magyarországon, ide is szívesen jött velem, fogtunk is egy 2,4 kilós pontyot.

András hozzátette: a gyönyörű környezet, a környék nyugalma önmagában is vonzó, de a Kéthatár-tó halban is gazdag. Amikor Budapesten tartózkodik, akkor többek között Törökbálintra szokott eljárni, három éve azonban egy grammnyi halat sem telepítettek az ottani tóba.

A zalaegerszegi Tóth Dominik ugyancsak Kerkafalván hódolt szenvedélyének. A 15 éves fiatalember két éve horgászik komolyabban, a legtöbbször Ajka mellett, de a Gébárti-tavon is gyakran megfordul.

– A Kéthatár-tónál most vagyok második alkalommal. Délelőtt fél 10 körül érkeztem a nagyapámmal, s mi is napijeggyel horgászunk. Nekem eddig egy keszeget sikerült fognom, talán jön még valami – válaszolta érdeklődésünkre.

Alessandro András Crestivel Kerkafalván találkoztunk Fotó: Gyuricza Ferenc

A szlovén–magyar határ menti térség egyik legkedveltebb horgásztava Zalabaksán található. Kulcsár György tógazda elmondta: hozzájuk legnagyobb számban magyar és szlovén horgászok járnak, idén azonban érezhetően elmozdultak az arányok.

– A koronavírus-járvány miatt volt egy időszak, amikor a szlovénok nem jöhettek – magyarázta. – Azt gondoltuk, ez visszaveti a vendégforgalmunkat, de nem ez történt, még némi növekedést is tapasztaltunk. Az pedig teljesen egyértelmű, hogy idén a hazai horgászok adják a vendégeink döntő többségét, és sokan hosszabb ideig is maradnának. Emiatt újabb fejlesztésbe kezdtünk, a tó partjának különböző pontjaira faházakat állítunk fel, azokban akár napokat is el tudnak tölteni a horgászok.

Kulcsár György szerint a Baksa-tavat többek közt a gazdag halfaunája miatt kedvelik a horgászok. A tóban tokhal is található, ami tudomása szerint száz kilométeres körben sehol másutt nincs.

– Sokan úgy érkeznek, hogy tokhalat szeretnének fogni – teszi hozzá. – Persze dolgozik a horgászvirtus is, ha egy nagyobb ponty, amur vagy csuka akad horogra, azzal szintén szívesen fényképezkednek.

Bojlis verseny

Negatív hatással volt a koronavírus-járvány sok más mellett a horgászversenyekre is, hiszen számos jól bevált, többéves, vagy akár évtizedes múlttal rendelkező program maradt el idén a korlátozó intézkedések miatt, vagy egyszerűen csak elővigyázatosságból, óvatosságból. Vannak azonban egyesületek, melyek dacolnak a megnehezedett körülményekkel, s így is vállalják a rendezést. A zalalövői a Borostyán-tó szeptember 21. kezdéssel egy 120 órás bojlis csapatversenynek ad helyet, amelyre már májusban lefoglalták valamennyi helyet.