Kibővült feladatkör

2018.10.29. 07:00

Ismét miniszteri biztossá nevezték ki Vigh Lászlót

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter 2018. október 1-jétől az önvezető járművek járműipari teszt­pályájának és az M76-os okosút megvalósításával kapcsolatos feladatok ellátásának koordinációjáért felelős miniszteri biztosnak nevezte ki Vigh Lászlót.

Varga Lívia

Vigh László a kinevezés ünnepélyes aláírásakor. Másodszor kérték fel miniszteri biztosnak

Az országgyűlési képviselőt 2016 után immár másodszor kérték fel e posztra – most kibővített feladatkörrel.

– Két éve Varga Mihály nemzetgazdasági minisztertől, most Palkovics Lászlótól kaptam a felkérést – bocsátja előre Vigh László, hozzátéve: az új ciklusban kiegészültek a tevékenységei, ugyanis nem csak a tesztpályáért, az okos­útért is felelős.

Feladatai közé tartozik, hogy a két beruházással kapcsolatban koordinálja a szükséges intézkedéseket, kapcsolatot tartson a tesztpályát üzemeltető gazdasági társasággal, valamint részt vegyen az autonóm gépjárművekre vonatkozó jogszabályi háttér megteremtésével kapcsolatos feladatokban. Felel továbbá a feladatkörébe tartozó jogszabálytervezetek és vezetői döntések szakmai előkészítéséért, végrehajtásáért, és összehangolja az abban közreműködő szervezeti egységek munkáját, ellenőrzi a kiadott feladatok végrehajtását – olvasható a kinevezésről szóló dokumentumban.

– Azért vagyok, hogy a jogszabályi keretek között segítsem az építkezést, s felgyorsítsam egyebek mellett az engedélyek beszerzését. Volt olyan dokumentum, amely több hónap várakozás helyett elkészült egy nap alatt. Csak így tarthatóak a határidők, hiszen azt szeretnénk, hogy 2019 végére szinte teljesen elkészüljön a pálya, s 2020-ra már csak kisebb munkák maradjanak.

Vigh László a kinevezés ünnepélyes aláírásakor. Másodszor kérték fel miniszteri biztosnak

A beruházás persze, teszi hozzá a politikus, sosem zárul le teljesen, hiszen az autóipar fejlődése a létesítmény folyamatos fejlesztését vonja maga után.

– A tesztpálya építése a terveknek megfelelően halad, hamarosan az első ütemet szeretnénk avatni – hangsúlyozza Vigh László. – Öt elem már elkészült, köztük a 2100 négyzetméteres technikai épület, benne 12 irodával, 8 duplabeállós személyautós műhellyel, mellette közvetlenül irodával, 3 beállós teherautó-csarnokkal, 30 fős konferenciateremmel s bérbe adható eszközökkel, műszerekkel. A gyártók itt tudják majd felkészíteni autóikat a tesztekre, kiértékelni az eredményeket, és elvégezni a kisebb szereléseket.

Készen van a 2000 négyzetméteres, Z betűt formázó fogadóépület 300 fős konferenciateremmel, galériával, irodákkal. Elkészült továbbá az egyik leguniverzálisabb pályaelem, a dinamikai felület, amelyen személy- és teherautókat, buszokat egyaránt tesztelnek majd. S készül a valós városi körülmények szimulálására alkalmas, 10 hektáron elterülő Smart City Zone is.

– A 2032 méter hosszú nagysebességű kezelhetőségi pályán kormányrendszereket, ABS- és ESP-rendszereket tesztelnek már jelenleg is, s hamarosan a sávtartási funkciók ellenőrzésére is alkalmas lesz a létesítmény – folytatja a miniszteri biztos.

Vigh László leszögezi: a 2016-os kinevezésekor kitűzött célokat sikerült megvalósítani, amiben partner volt az Autóipari Próbapálya Zala Kft. mellett a kivitelező, továbbá a Zala Megyei Kormányhivatal is.

– Azért érhettünk el idáig, mert „japán zalai munkatempóban” zajlik a beruházás, a kivitelező jellemzően szombaton is dolgozott, s amikor a fagy esetleg hátráltatta volna a munkavégzést, akkor sátrat emeltek az éppen épülő beton alap fölé, és hőlégbefúvóval megérleltették a betont.

A politikus kiemeli: egy német cég már elkezdte a tesztelést a pályán, s további tíz vállalkozás is bejelentkezett erre az évre. „Nem európai, hanem világérdeklődés van a létesítmény iránt, amelyet úgy alakítunk ki, hogy egy időben 5 társaság 70 autóval tud majd tesztelni rajta”, mondja a miniszteri biztos, aki, mint fogalmaz, ebben a munkában a magyar mérnökökre és a magyar építészetre a legbüszkébb, példa erre maga a tesztpálya, valamint azon belül a Z-épület modern, jövőbe mutató, egyedülálló kialakítása.

Az M76-os okosút tervezett nyomvonala Forrás: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A kétszer kétsávos M76-os okosút építése két szakaszon kezdődött meg, hangsúlyozza Vigh László. A Zalaegerszeg felőli, M9-essel közös részen egy 1,5 kilométeres szakasz készül el elsőként, s a Colas Zrt. már nekilátott a két gyalogosátkelő aluljáró építésének is. Az M7-es és Fenékpuszta közötti szakaszon pedig jelenleg a talaj stabilizálását végzi a Strabag Kft.

– Az út önálló szakasza Misefától indul, és Pacsa s Szentpéterúr között megy el, előbbit északról, utóbbit Zalaapátival egyetemben délről kerüli el. Nem érint települést, szintbeli kereszteződések nem lesznek rajta, viszont több felüljárót is kialakítunk. Maximálisan 110-zel lehet majd haladni rajta – sorolja a képviselő, kiemelve: a világon egyedülálló, hogy egy tesztpályához ugyancsak tesztelésre alkalmas okosút csatlakozik – validációs lehetőséggel, azaz számos mérőponttal.

Az M76-os a tervek szerint 2022-re készül el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában