Többnapos verseny

2018.05.18. 14:00

Pünkösdi Regatta 2018: Amikor többszáz vitorlás hajót egyszerre csodálhat meg a Balatonon

Idén 37. alkalommal, május 19-21. között rendezik meg az ország második legkedveltebb és legrangosabb nagyhajós túraversenyét, a Pünkösdi Regattát.

Németh Lilla

Büki Gábor Fotó: Németh Lilla

Az idei verseny legfontosabb tudnivalóiról Siklósi Mátét, a szervező Túravitorlás Sportklub elnökét kérdeztük.

 

- Mit kell tudni a 2018-as versenyről, illetve annak futamairól?

- A Pünkösdi Regattának 1986 óta ugyanaz a menetrendje: idén is lesz egy Balatonföldvár-Keszthely túraverseny az első napon, majd egy kisebb pályaverseny Keszthely-Szigliget-Balatonmáriafürdő-Keszthely vonalon, végül az utolsó napon egy futam a Keszthely-Fonyód-Ábrahámhegy vonalon.

A verseny neve a ’90-es évek közepe óta Pünkösdi Regatta, hiszen az időpontja egybeesik az ünnepével. Ez az év első igazán jelentős vitorlás eseménye és a Kékszalag mellett a magyar vitorlázás legnagyobb hajós ünnepe, mely mára nagy hagyományokkal rendelkezik, hiszen idén a 37. alkalommal rendezzük meg.

- Hány indulót várnak? Vannak köztük keszthelyiek is?

- Idén 250-300 hajóval, körülbelül 1100 vitorlázóval számolunk. Természetesen évről évre vannak elég erős keszthelyi indulók is, például katamarán közegben, melyek jelenleg a leggyorsabb hajóknak számítanak.

- Tavaly szép időben zajlott a megmérettetés. Most mit mondanak az előrejelzések?

- Az előrejelzések alapján a verseny idejére 20 fok körüli hőmérsékletet ígérnek, néha zápor is előfordulhat, de a vitorlázóknak csak a szélsőséges időjárás jelenthet komolyabb akadályt. Fontos számukra még, hogy megfelelő erősségű szél is legyen, amivel mindenki kényelmesen beér, hiszen ezek viszonylag nagy távolságok.

- Van olyan eleme a versenynek, amelyet kiemelne?

- Immár hét éve az első napon, vagyis a Balatonföldvár-Keszthely vonalon egy gyorsasági futamot rendezünk, melynek lényege, hogy ki tudja a legrövidebb idő alatt teljesíteni a távot. Nyilván ez egy játék, hiszen nagyban függ a szél irányától és erejétől. A tavalyi évben 4 óra 41 perc alatt ért be az első hajó, idén kíváncsian várjuk, hogy ezt az időt valaki felül tudja-e múlni.

- Ön szerint miben rejlik a rendezvény varázsa a hajósok, és miben az érdeklődők számára?

-Az érdeklődők számára a látványt emelném ki: amikor 300 hajó vitorlázik egyszerre a Balatonon, különösképpen, ha színes háttérvitorlákkal, úgynevezett spinakkerekkel mennek, az szerintem gyönyörű. A vitorlázók számára pedig a vonzerejét az adja, hogy a balatoni települések népes mezőnye egyetlen kikötőben, Keszthelyen tölthet el három napot: a futamok után a sátorokban találkozhatnak, beszélgethetnek, este pedig akár táncolhatnak is.

Egy keszthelyi hajós a Pünkösdi Regattáról

Büki Gábor, keszthelyi hajós ugyan ebben az évben nem indul, de gyakorlott versenyzőként részt vett már több Pünkösdi Regattán is. Többek között mesélt nekünk arról is, hogy a verseny mit jelent a sportág helyi képviselői számára.

 

Büki Gábor Fotó: Németh Lilla/zaol.hu

 

- Mióta veszel részt vitorlás versenyen? Mikor voltál először Pünkösdi Regattán?

- 14 éves korom óta nagyhajózom aktívan: viszonylag magas voltam gyerekként is, így hamar elcsábítottak ebbe az irányba. Nálunk ez a sport egyébként családi hagyomány: már az édesapám is vitorlázott és az öcsém is versenyző, akivel ráadásul csapattársak is vagyunk. 1996-ban kezdtem kishajóval, majd 2000-ben váltottam a nagyhajózásra. Az első Pünkösdi Regattám is erre az időszakra tehető.

- Hajósként hogyan éled meg ezt a versenyt?

- Nekünk keszthelyiként kiemelten fontos a Pünkösdi Regatta, mert hazai pályán lehetünk. Ez a vitorlázók számára egy igazi nagy buli, hiszen három napig együtt vagyunk, míg más versenyen az ember odamegy a rajtra, befut, utána hazamegy az anyakikötőbe és maximum a díjkiosztón találkozik újra a többiekkel. Ez az első nagy verseny a szezonban, ezért általában mindenki alig várja, hogy versenyezhessen.

- Mi volt idáig a legnagyobb eredményed?

- Korábban nyertem is futamot a Pünkösdi Regattán, de ha a mostani csapatomat nézzük, akkor a tavalyi második helyet mondanám az Öböl Kupán. Ezt úgy sikerült elérnünk, hogy a tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkason kívül az összes jelentős nagy név és gyorshajó részt vett a versenyen.

- Mesélnél egy kicsit a csapatodról?

- A magját a Lisa hajó csapata adja, négy éve versenyzünk együtt: Lukács Krisztián, az öcsém, Büki Zsolt, egy 2008-as csapattársunk, Major Miklós, valamint én. Ha összeraktuk az új hajónkat és elkezdődtek a tesztek, akkor meglátjuk, hogy elegen vagyunk-e, vagy szükség lesz-e még egy ötödik emberre.

- Említetted Lisát, a korábbi hajótokat. Milyenekkel versenyeztetek idáig?

- Két szezont mentünk az egytestű Lisával, de tavaly már egy Extreme40-es katamaránunk volt, ami igazán gyors hajó, de a Balatonra talán egy kicsit túl biztonságos. A mostani hajónk, amivel sajnos nem tudunk még versenyezni, méreteiben nagyjából hasonló, mint a tavalyi, csupán van egy körülbelül 500 kilós súlykülönbség a kettő között.

- Mondanál néhány szót az új hajóról?

- Ez eredetileg egy svájci tervezésű 35 lábas, az ottani M1-es szabályoknak megfelelő hajó volt. 2015-ben egy ilyen típusú hajó, a Safram nyerte meg a Kékszalagot svájci színekben, mi pedig akkor eldöntöttük, hogy nekünk is kell egyszer egy ilyen. Februárban vásároltuk meg az egyébként magyar tulajdonban lévő hajót, utána kezdtünk csak neki a rengeteg átalakításnak, ezért van az, hogy az utolsó pillanatokban is az összeszerelésén dolgozunk. 42 lábas hosszával jelenleg a legnagyobbak közé tartozunk a mezőnyben, miközben 850 kilós súlyával az egyik legkönnyebb hajónak számít. Már teljes mértékben a Balatonra jellemző kis szélre lett optimalizálva.

 

Az új hajón dolgoztak az utolsó pillanatokban is Fotó: Németh Lilla/zaol.hu

 

- Mi az oka a váltásnak?

- Alapvetően négy éve úgy vágtunk bele, hogy szeretnénk Kékszalagot nyerni és azt, ha Keszthellyel komolyan számolnának. Most már a keszthelyieknek van három olyan hajója, a Lisa, az Extreme40 és az új hajónk, a HUN3Bogi is, amikkel már azt gondolom, lehet is. Főleg, hogy az Extreme 40-es új csapatának kormányosa a Pünkösdi Regattán Litkey Farkas lesz, aki még soha nem indult ezen a versenyen.

- Honnan jött a hajó neve?

- A Bogi abból jött, hogy a csapat főnökének a kislányát Boginak hívják. A HUN3 pedig onnan ered, hogy amikor még az olimpiai osztályban vitorláztam, ez volt a rajtszámom.

- Kiknek szurkoltok a mezőnyből?

- A Lisa csapatnak mindenképpen, hogy az egytestű hajók között jól szerepeljenek és a korábbi katamaránunknak is, ami most Thunderbird névre lett keresztelve. Szorítunk továbbá a HunCatnek is, hiszen néhány évig kormányoztam azt a hajót is.

Verseny előtti pillanatok

Keszthely DronPhoto nemrég egy videót is megosztott a verseny előtt a helyszínről, melyet alább láthat:

 

A pünkösdi hétvégén rendezik meg a Keszthelyi Kilométerek futóversenyt is. Erről szóló írásunkat itt olvashatja el!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában