Frissen Zalából

2021.11.06. 19:00

Zöld Busz mintaprojekt Zalaegerszegen

A Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt az „e-ULTIMATE” nemzetközi projekt keretében visszatért Zalaegerszegre november 3. és december 3. között, egy elektromos és egy dízelmeghajtású autóbusz napi működtetési költségeit öszszehasonlítva és a tapasztalatokat nemzetközi partnerekkel feldolgozva. Az utasok ebben az egy hónapban a város több útvonalán is kipróbálhatják, hogy milyen a magyar tervezésű, Székesfehérváron gyártott Ikarus 120e elektromos buszon utazni.

ZH

Ilyen buszokkal utazhatnak a zalaegerszegiek Fotó: ZH Archívum

Fotó: pinter arpad aka the pixeltaster

Az „e-ULTIMATE” projekt az elektromos buszok használatának fontosságára hívja fel a lakosság, a helyi döntéshozók és az autóbuszok üzemeltetőinek figyelmét a Zöld Busz mintaprojekttel összehangolva, de már nem az országhatárokon belül, hanem egy nemzetközi partnerség keretében. A projekt részeként egy olyan szoftvert fejlesztenek ki, amely azonosítja azt a technológiát, valamint töltési módszert, amely a leginkább megfelel a vizsgált városok mobilitási követelményeinek. A szoftver emellett számszerűsíti és ezáltal összehasonlíthatóvá teszi a különböző működtetési módszereket a felmerülő költségek alapján.

A projektben, öt európai városban; Zalaegerszegen, a csehországi Děčínben, a spanyolországi Barcelonában és Badalonában, valamint Portugália fővárosában, Lisszabonban végeznek demonstrációs teszteket. A szakemberek a különböző töltési és működtetési módszereket tesztelik elektromos hajtású, akkumulátorral ellátott autóbuszokkal.

A magyarországi partnerek és közreműködő szervezetek között szerepel többek között a Zalai Önvezető Jármű Klaszter, azaz a ZONE Klaszter Nonprofit Kft., a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., az Ikarus cégcsoporthoz tartozó Electrobus Europe Zrt., Zalaegerszeg városa és a Volánbusz Zrt. A jövő mobilitása mindképpen zöldebb lesz, mint a jelenlegi. A Magyar Kormány által kitűzött klímasemlegességi célok eléréséhez is szükség van erre, hiszen 2050-re hazánk nettó szén-dioxid-kibocsátását nullára kell csökkenteni. Az e-ULTIMATE projekt azért rendkívül hasznos, mert az ennek során gyűjtött tapasztalatok elengedhetetlenek a jövő tömegközlekedés- fejlesztési irányainak meghatározásához.

A mintaprogramban használt Ikarus 120e elektromos autóbusz utaskapacitása 84 fő, amelyből 30 ülőhely és 54 állóhely. Az össztömege 18 500 kg, a busz végsebessége 70 km/hra korlátozott, de 50 km/h sebesség mellett számít hatékonynak a városi forgalomban. A jármű hatótávolsága 350 km és 60 kW teljesítményű töltővel 5-6 óra alatt, míg a 150 kW teljesítményű gyorstöltővel 2-3 óra alatt lehet teljesen feltölteni – tájékoztatott a HUMDA.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!