Hármashatár, Jamnik és a Kamniki-Alpok

2023.08.06. 13:30

Átutazóban a csodás szlovén alpesen

Kétnapos rövid motoros túra állomásaként fűztük fel az osztrák és szlovén hegyek útjait, településeit még május végén. Míg itthon a rekkenő hőség volt a jellemző, addig a kétezres magasság friss idővel és hósapkás hegycsúcs látványával ajándékozott meg minket. Számunkra eddig ismeretlen volt a Kamniki-Alpok, többnyire a Júliai-Alpok részét jártuk eddig és a Triglav Nemzeti Parkot, ám hamar rájöttünk, ez az újonnan felfedezett táj tartogat bőven látnivalót.

Mozsár Eszter

Tavasz és tél egy képen

Fotó: Mozsár Eszter

Természetesen a szokásos megjegyzés is elhangzott útközben: ide még vissza kell jönnünk. Körülbelül ötven ilyen úti célunk van, ahova egyszer majd visszatérünk, mint a Terminátor. De jó is lenne…

Először az osztrák-szlovén-magyar hármashatárt közelítettük meg szlovén oldalról, majd Ausztrián át kanyarogtunk, hogy újra átlépjük a szlovén határt és Sebenje-ben szálljunk meg. Nyugodt, csendes kis település, alig láttunk turistát a helyiek lakóházai között. Másnap Jamnikot és híres kápolnáját tekintettük meg (arról egy másik cikkben olvashatnak majd), majd Kranj városán át a 210-es úton haladtunk megint a szlovén-osztrák határig.

Zgornje Jezersko városkában álltunk meg egy pillanatra
Fotó: Mozsár Eszter

És itt ért minket a csoda, ami egyébként akkor tudatosodott bennünk: jé, a Kamniki-Alpokban járunk. Zgornje Jezersko városkában, a Jezersko-völgy egyik kilátópontjánál táblát találtunk, rajta a közeli csúcsok:

Összesen 28 darab, 2000 méter feletti csúcs található a Kamniki-Alpokban

Szlovénia második legmagasabb alpesi hegyvidéke közvetlenül az osztrák határ mentén fekszik. A mintegy 900 kilométer kiterjedésű hegység nevét Kamnik városkáról kapta. A Kamniki-Alpok (szlovénül Kamniško-Savinjske Alpe, németül Steiner Alpen) területén összesen 28, 2000 m feletti csúcs található. Ezért látunk annyi havat még nyáron is. A legmagasabb 2558 méterrel a Grintovec csúcs.

A Kamniki-Alpokban tavasszal, nyáron is havas hegytető fogad
Fotó: Mozsár Eszter

Az Uršlja Gora (Ursulaberg) nevű hegyen van a történelmi határ Krajna, Karintia és Stájerország között. A területen található az Európa legszebb alpesi gleccservölgyeként emlegetett Logár-völgy is, valamint a havasi pásztorkunyhóknak otthont adó Velika Planina, ami egy alpesi karsztfennsík a déli lejtőn. A környéken számos magashegyi túrát lehet tenni, no erre motorosan nem vállalkoztunk. De ismerve jelszavunkat, csak ismételni tudom magam: ide még bizony visszatérünk.

Útban az osztrák határ felé ismét pihenőt tartottunk, hogy csodáljuk a havas csúcsokat

Sadnikar településnél mentünk át a határon Ausztriába, következett Bad Villach és Lesnik, majd szemvillanás alatt megint Szlovéniában kötöttünk ki. A 428-as úton mentünk tovább egyenesen Rogláig, ahol a lombkorona ösvényt és kilátót néztük meg, de az megint egy másik történet. Az odavezető úton áthaladtunk a Logár-völgy egy részén, ami valóban mesébe illő. A Kamniki-

Alpokban ered a Savinja folyó, a felső folyásnál lévő három párhuzamos völgy mindegyike védett természeti terület, közülük a leghíresebb a Logár-völgy (Logarska Dolina). Egyszóval autóval, motorral, gyalogosan, egyedül vagy családosan, mindenképpen kellemes időtöltés Szlovénia kedvelt hegysége.