Frissen Zalából

2021.12.19. 16:00

A lejárt forgalmi engedély nem teszi érvénytelenné a kötelező felelősségbiztosítást

Röviden így lehet összefoglalni a választ arra a mindjobban terjedő hiedelemre, hogy a közlekedési baleset utáni kárrendezéskor a biztosító nem fizet, amennyiben a balesetet okozó gépjármű forgalmi engedélye nem érvényes.

Arany Gábor

A kártérítés független attól, hogy van-e érvényes forgalmi engedélye.

Forrás: Shutterstock

Ez utóbbi a koronavírus-járvány kezdete óta gyakran előfordul, ezért nem kevesen közlekedtek, közlekednek már lejárt érvényességű forgalmival rendelkező gépjárművel. 

A speciális jogrenddel kapcsolatos kormányrendelet kimondja, hogy a veszélyhelyzet idején a magyar hatóság által kiállított, Magyarország területén hatályos lejáró hivatalos okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek itthon. Ebbe a műszaki vizsga érvényességi ideje is beletartozik. A veszélyhelyzet mostani ismereteink szerint júniusig érvényes. A törvényi szabályozás azt mondja ki, hogy a türelmi időszak a veszélyhelyzet megszűnése után 120 napig tart. Ez az előírás él lényegében minden okmányra, azaz személyi igazolványra, jogosítványra és az autók okmányaira, tehát a műszaki vizsgára is, ha a veszélyhelyzet időszaka alatt járt le. 

 

Kivételt képeznek a biztosítási időpontok és szerződések, mert ezeket most is időben kell befizetni és megújítani. Fontos még, hogy a jogosítvány esetében nem a veszélyhelyzet utáni 120 napot kell nézni, mert erre az Európai Parlament és a Tanács rendelete az irányadó. E szerint az eredeti lejárati dátumukhoz képest tíz hónappal tovább érvényesek azok a vezetői engedélyek, amelyek 2020. szeptember 1. és 2021. június 30. között jártak le. 

Visszatérve az első bekezdésben említett problémára, a biztosító nem tagadhatja meg a kifizetést pusztán arra hivatkozva, hogy a károkozó gépjármű forgalmi engedélye lejárt. 

 

A jármű műszaki állapota azonban független az okmányoktól, és amennyiben bebizonyosodik, hogy a baleset bekövetkezéséhez hozzájárult a műszaki állapota, mert a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyeztető járművel okozták, akkor a biztosító már ezt mérlegelheti. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) állásfoglalása szerint a balesetben vétlen félt emiatt nem érheti hátrány, neki mindenképpen kifizetik a kártérítést. A biztosító pedig az általa kifizetett összeget az üzembentartótól követelheti, ha a baleset oka a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota. Tegyük hozzá: e körbe nem tartozik bele, ha télen valaki megfelelő állapotú nyárigumival közlekedik, mert hazánkban nem kötelező az évszaknak megfelelő abroncsok használata. Tehát a kártérítés teljesen független attól, hogy van-e érvényes forgalmi engedélye a járműnek, vagy sincs, mert a jármű tényleges műszaki állapotát vizsgálják. 

 

S ha már kárrendezés: abban az esetben, ha valaki ittasan okoz balesetet, a kötelező biztosítás akkor is kifizeti a károkozást, azonban a biztosító az ittas okozótól visszaköveteli a kifizetett kártérítést. A károsult sem lehet ittas, mert ha arra a következtetésre jut a baleseti szakértő, hogy ha a károsult sofőr nem ittas, akkor elkerülhető lett volna a baleset, akkor mégis megállapítható a látszólag vétlen, ám ittas autóvezető felelőssége a balesetben. Legjobb esetben is a biztosító kármegosztást fog alkalmazni, azaz a keletkezett kárnak csak egy részét fizeti ki a „vétlennek”, és neki is viselnie kell a kár meghatározott részét. De az is elképzelhető, hogy az ittasság teljes egészében megfordítja a biztosítónak a felelősségről alkotott véleményét, s a korábban vétlennek tűnő sofőrt hozza ki a baleset teljes felelősének. No és a casco sem téríti meg a kárt akkor, ha ittas a sofőr. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!