2020.01.20. 15:00
Huszonkét kilométeres, háromórás kirándulás a szentpétervári Ermitázsban
Az észak Velencéjében tett barangolás kötelező eleme a világ egyik legnagyobb képtára, az Ermitázs. E helyt képtelenség teljes képet adni az élményről, a művészeti értékek számba vétele egyenesen lehetetlen.
A fogadócsarnok lépcsőházának korinthoszi oszlopai
Ha csak az épületre koncentrálunk, talán valami visszaadható, de természetesen semmi nem pótolja a személyes átélést.
Ennyit a mentegetőzésről. A Néva folyó partján, a Péter–Pál-erőddel szemben álló, jellegzetes fehér-zöld-arany épület hosszan nyúlik el, hiszen eleve három részből áll. Nagy Katalin (1729–1796)cárnő építtette, nevét a francia remetelak (hermitage) szóról kapta. Olasz építész, Rastrelli tervei alapján készült 1754 és 1762 között, barokk stílusban. A francia és olasz hatások, egyáltalán a korabeli Európa építészete, életminősége lehetőség szerint mindenbe beleitta magát a város létrehozása utáni században. A kétemeletes palota elé érve a homlokzat aranyozott oszlopfős fehér oszlopai közötti ablakokba beleképzelhetjük a Romanovokat, akik már láthatták a folyó túloldalán elterülő Péter–Pál-erődöt, amely jó negyven évvel korábban épült. Betérve majdan láthatjuk, hogy a pompa őrzése, a folyamatos felújítás nem terjed ki az ablakkeretekre, bár a lepattogzott festék nyilván részletkérdés mindahhoz képest, amit aztán a századok felhalmoztak a termekben.
Noha nem képtárnak készült a palota, a szerkezete, az 535 terem egymásutánisága, a körbejárható folyosók alkalmassá teszik a korszakok szerinti tagolást is. Újabb időkben a műélvezetet alighanem kevésbé. Az évi 3 millió turista egyikeként talán ne is álmodjunk arról, hogy megállhatunk egy Rembrandt, egy El Greco, egy Goya, egy Michelangelo, egy Raffaello, egy Renoir, egy Cézanne előtt, miközben legyaloglunk házon belül huszonkét kilométert. E sorok írója tavaly ősz végén úgy érezte, mind a hárommillió látogató ugyanaznap érkezett. Közülük a legtöbben természetesen Kínából. (Előfordul, hogy erős benyomása van az utazónak arra vonatkozóan, hogy Kína turistával foglalja el Európát.) Szóval áhítatra ne számítsunk. Persze ugyanígy járhatunk a Louvre-ban Párizsban vagy az Uffiziben Firenzében.
Mégis megéri minden percét. Esik az eső, hosszú a bejutni vágyók sora, amely mellett szorgalmasan fotóz egy idegen. Gyanakszunk, elvégre Kelet-Európából jöttünk az oroszokhoz. Majd később, jó háromórás ámuldozás után kiérve meglátjuk a marketingfogás produktumát: aprócska tányérkák közepén a saját arcképünk köszön vissza. Hűtőmágnessé lettünk, megvehetjük magunkat – 10 euróért! (Rubelben is van ára, de nem az hangzik el elsőként, ki érti…?) A bóvliipar szintet lépett, naná, nem hagyhatjuk saját magunkat az élelmes üzletembernél, ki venne meg bennünket, nem igaz?
A világörökség részét képező épület látott jobb-rosszabb napokat, a carrarai márvánnyal, gránittal, aranyozott bútorokkal, ezerféle fából készült intarziás ajtókkal és mennyezettel, gobelinekkel, velencei csillárokkal ékes termek nemcsak a cári famíliának adtak otthont, mielőtt a művészet templomaivá lettek, hanem a szovjet időszak vezérkarának is. Igaz, 1917-ben szinte azonnal állami múzeummá nyilvánították. Ki tudja, mit éreztek Szentpétervár gyári munkásai, a Névát hajózó matrózok, amikor először betekintést nyerhettek a semmivel össze nem hasonlítható fényűző pompába. Vagy talán mégis tudjuk.
A múzeum alapját egyébként – a fentiekkel talán picit paradox módon – egy berlini kereskedő gyűjteménye képezte, amelyet Nagy Katalin 1764 elején vásárolt meg. A kollekció 300 művet tartalmazott, főleg flamand alkotásokat.
Bonyolultan rétegződnek egymásra a korok. Már 1852-ben volt példa arra, hogy nyilvános múzeumként fogadjon látogatókat az Ermitázs, amelynek a törzsanyagát aztán a XX. század húszas éveiben államosított magángyűjtemények adták. A II. világháború idején, az akkor Leningrád névre hallgató város 900 napos német blokádja elől a teljes kollekciót az Ural mögé, Szverdlovszkba (ma: Jekatyerinburg) szállították. Ha nem is tudunk mindent megjegyezni, amit látunk, a szakirodalom segít: „az Ermitázs féltett kincsei közé tartozik a világon egyedülálló szkíta fegyver- és ékszergyűjtemény, a világ egyetlen, a szászánida Iránból származó ezüstgyűjteménye, itt található a világ egyik legértékesebb numizmatikai gyűjteménye, a legértékesebb arany- és drágakő műkincseket az Arany- és Gyémántszoba rejti” – olvashatjuk a Múlt-Kor oldalán. A malachit teremre sokáig tudunk emlékezni, zöld malachit, fehér és arany, több mint két tonna drágakő a falakon, malachitoszlopok és vázák. Borostyán ikertestvérét majd Pavlovszkban látjuk. A pávaórát lehetetlen rendesen megnézni, irdatlan tömeg veszi körül. A londoni ékszerész, James Cox műhelyében készítették 1781-ben. Ma is minden részletében pontos és lenyűgöző. Óránként pedig megmozdul a páva, kinyílik a farktolla, mozog a kakas és a bagoly.
Az egyetlenegy ásványból kifaragott vázára is muszáj lesz emlékezni, a többit majd azonosítjuk a könyvekben. Valamit egyébként tudhatnak a képtár munkatársai a gyaloglási hajlandóságról: az előcsarnokokban komplett számítógéphadsereg várja a lustákat, azokon is végignézhetik a 30 millió tárgyat (ami sosincs egyszerre kiállítva).