2018.12.23. 15:30
A klasszikus balett mindenkinek kellene – Beszélgetés Rajzó Ildikó táncmesterrel
Kecses tartás, finom mozgás, harmonikus mozdulatok, mosoly, koncentráció.
Nem csak táncművészeket nevelnek, a kulturált mozgásforma és tartás a cél
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Pezzetta Umberto
Az Ady Endre Általános Iskolában járunk, az alsó tagozatosok balettóráján. Rajzó Ildikó táncmester és tanár idén csatlakozott a művészeti nevelés különböző válfajait célul tűző iskola tantestületéhez. Tizenhét éve tanítja a táncot, a klasszikus balettet, de mint kiderül, nem az a fő cél, hogy balett-táncosokat neveljen. Sokkal fontosabb, hogy a gyerekek az életkoruknak, testi adottságaiknak megfelelő mozgáskultúrát sajátítsanak el, ami az egészségük megőrzésén túl a hosszú távú kiegyensúlyozott mentális jó közérzet alapja is.
– A testtudatot alakítjuk, s mivel növésben vannak, szinte havonta alakítjuk, finomítjuk a mozgásformákat – mondja Ildikó, miközben a tanítványai a háta mögött szépen, fegyelmezetten felsorakoznak az órához. Az üdvözlő köszönést és majd a búcsúzást is kimunkált mozdulattal jelzik, amitől az ember elérzékenyül, hiszen a tisztelet leheletfinom gesztusa ritka kincs manapság.
– Mióta megszülettünk, harcolunk az elemekkel: testünk ki van téve a légnyomásnak, a gravitációnak, közeget váltottunk, az izomzatunk, a csontjaink, az ízületeink igazodnak, igyekeznek rugalmasak maradni. Ebben az egyik legnagyobb segítség a balett – szögezi le a tanárnő, hozzátéve, a gimnasztika és a harcművészeti mozgásformák vehetik fel vele a versenyt. Az Adyba járók szerencsések, folytatja, hiszen a mozgásformák beidegzése életkorhoz kötött, a kisiskolás korban lehet úgy megtanítani, hogy egész életre harmonikus mozgáskultúrát adjon. Felnőttkorban is lehet izomzatot építeni, de sosem lesz ugyanaz.
A gyerekek közben alakzatba rendeződnek, kihúzzák magukat, a fejüket felemelik, karjuk a testük síkjában tárul, hasukat behúzzák, lábfejüket fordítják, előrenyújtják. Az egész testtartás megváltozik, egyenes derékkal, háttal járnak, hajlonganak. A vállízület és a csípőízület előre néz, a karmozgás korlátozott pályát jár be. A gyerekek arcvonásain is látszik az átszellemülés, az öntudat, az önbizalom, s a meggyőződés, hogy szépen, pontosabban a rendeltetésének megfelelően használják a testüket. Hogy ez milyen fontos, azt az is jelzi, hogy Ildikó ortopédus orvos kérésére foglalkozott már balesetből felépülő pácienssel is, akit a klasszikus balett „tett helyre”. A veleszületett mozgáskoordinációs zavarok kiküszöbölése esetén szintén hasznos társ a balett.
A szép testtartás hozzájárul az esztétikus és egészséges megjelenéshez a mindennapi életben, a táncos mozgás helyes kivitelezése és megtartása koncentrációt, önfegyelmet igényel, olvashatjuk a tanárnő hitvallásnak is beillő pedagógiai programjában. A hanyag tartás terhelő az ízületekre, a belső szervek, a tüdő, a gyomor is „szenved”, az emésztés nem tud teljes kapacitással működni. Igaz, a fej, a vállak, a lapocka, a has tartása olyan komplex izommunka, amely kezdetben önmagában is fárasztó és kényelmetlen lehet, de megéri, hiszen kialakul a helyes tartás, amely automatizmussá válik. A mozgás vezérlő központja a kisagy és a gerinc. A test fölötti kontroll a koordinált mozgás alapköve. A balett tehát minden gyerek számára fontos lenne, de számos sport alapozó mozgásformája: enélkül nincs jó úszás, korcsolyázás, művészi torna, szinkronúszás.
– Alapozó művészi mozgás hatéves kortól javasolt, ide tartozik persze a harcművészet is – mondja Rajzó Ildikó. – Ezt mind több szülő és iskola ismeri fel, így beépülnek az iskolai pedagógiai programba.
Rajzó Ildikó életrajzában olvashatjuk, hogy néptánc szakon végzett a Magyar Táncművészeti Főiskolán, majd Budapesten, illetve külföldön is táncolt. Ma a zalaegerszegi iskolán kívül Zalalövőn, Zalaszentgróton, Tapolcán, Révfülöpön, Nemesgulácson is vezet csoportokat, kamaszoknak és fiatal felnőtteknek is segít a szép mozgás és helyes testtartás elsajátításával több önbizalomhoz jutni.