Újra életre kelt a Dutra UE 28

2018.08.09. 14:00

Az enyészettől mentették meg az 1963-ban gyártott legendás traktort Petrikeresztúron

Az enyészettől menekült meg a fél évszázados Dutra, köszönhetően apa és fia, két Péter megszállottságának.

Arany Gábor

Nagy Péter és Félix a szépséges Dutrával (fent). Minden része, akár a gyári új. Bal alsó képen a Dutra UE 28 makettje Fotó: A szerző

Rég, 1997 óta szolgálja a petrikeresztúri Nagy családot egy Dutra UE 28-as traktor. A vezetőfülkéjével szinte komfortosnak nevezhető masina jó munkatársnak bizonyult a földművelésben, és dolga fogytával sem váltak meg tőle, sőt társat hoztak mellé. Tavaly Balatonlellén traktoros találkozón jártak, amikor meghallották, hogy a termálfürdőjéről ismert Igalhoz közeli Szentgáloskéren eladó egy Dutra.

– Közel voltunk oda, hát gyorsan elugrottunk megnézni – meséli az 51 éves Nagy Péter, aki fiával, a húszéves Nagy Péter Félixszel kerekedett fel gépet szemlélni. Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt, három nappal később már tréleren utazott Zalába a rozsdamarta, igencsak hiányos állapotú gép.

Nagy Péter és Félix a szépséges Dutrával (fent). Minden része, akár a gyári új. Bal alsó képen a Dutra UE 28 makettje Fotó: A szerző

– Gyönyörű traktor és magyar, gondoltuk, ha már van egy, legyen hozzá még egy – ad magyarázatot mosolyogva Félix. A gépek szeretete mellett a szakmaválasztásban is apjára hajaz, hiszen ő is hegesztőnek tanult. Kézügyességét dicséri, hogy tulajdonképpen három Dutrát mondhatnak magukénak. Félix ugyanis elkészítette a kabinos Dutra UE 28 méretarányos makettjét lemezből. A finom részletek és igényes hegesztési varratok előrevetítették, hogy a somogyi falu udvarán évekig álló, 1963-ban gyártott traktor is új életre kel náluk.

– Nagyon rossz állapotban volt, hiányzott róla a hidraulika, a műszerfal fele, a motorját megbontották és belefolyt az eső, a blokk elrepedt – említ néhány hibát a fiatalember.

Karácsony utáni első nap láttak munkához. Szétbontották apró darabokra, a lemezmunkát, kalapálást, hegesztést Félix vállalta magára. A helyreállításban nagy hasznát vették az ismerősüktől kapott eredeti gépkönyvnek, amiben az összes alkatrész rajzát, szerelési útmutatóját megtaláltak.

– Akárhová nyúltunk, bármit megbontottuk, lógott, kotyogott, rossz volt minden eleme, éjjel-nappal dolgoztunk rajta – idézi fel Félix.

Hónapokig összes szabadidejüket rászánták, a Dutra minden darabját rendbe hozták, új sárvédőket gyártattak hozzá, az alumíniumöntvény motorblokk hajszálrepedését is sikerült behegeszteni. A június végi borsfai Dutra-találkozóra életre is keltették a meggypiros fényezést kapott masinát, amivel azóta megfordultak már a botfai és a barlahidai géptalálkozón is. A műszaki vizsgája ugyan még hiányzik, de nem szánják közúti forgalomra, mert ez a Dutra UE 28 az ünnepi alkalmak járműve Nagy Péterék számára.

És nem állnak meg, lesz folytatás, ebben apa és fia egyetért, csak még a következő típusát nem döntötték el.

 

DumpEr és traktor, azaz Dutra

a kispesti Hofherr és Schrantz Gépgyár államosításával létrejött A Vörös Csillag Traktorgyárban 1957-ben fejlesztették ki az U-28 traktorcsaládot, amelynek erőforrása Csepel DT-213-as, 28 lóerős, kéthengeres 2660 köbcentis dízelmotor volt, sebességváltója 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. Az U-28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel készült. A motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, , a rugózott mellső hídra, ültetvényművelő megoldásra vonatkoztak. Ötödik változatként, minta a korszerű, orrnehéz, gumikerekes, négykerékmeghajtású traktorcsalád első tagja, 1958-ban az UE 28 típusjelzést kapta Ez az összkerékmeghajtású erőgép vált a legnépszerűbbé az összes U 28 közül.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!