2018.03.31. 11:30
A kanizsai veteránautós elkészítette a VW T1-es pedálos lemezkisautó-változatát is
Mióta beleszerelmesedett a pedálos kisautókba, 64 darab, akár felnőttek által is hajtható járgányt készített a veteránautós Gulyás Béla. Most a Volkswagen T1 "Bulli" platós változatát dobta össze.
Fotó: Horváth-Balogh Attila/Zalai Hírlap
Kérdésünkre a nagykanizsai férfi elmondta: az első kisautót akkor készítette el, amikor kislánya már nem fért bele édesapja régi pedálos Moszkvicsába, melyet így csupán két évig tudott használni – legnagyobb bánatára. Látva a leányzó szomorúságát, édesapja úgy döntött, csinál egy nagyobbat, ami pár évig még biztosan használható lesz. Innét aztán már csak egy kis ugrás volt a felnőtt méret megalkotása. Mert férfitársaim, tegyük a szívünkre a kezünk: vajon melyikünk nem vágyik arra titkon, hogy még egyszer pedálos autót hajthasson?
– Két éve készítettem el az első pedálos lemezkisautómat – bocsátotta előre Gulyás Béla. – Ez idő alatt 64 darab került ki a kezeim közül, megalkottam például a Lada, Škoda, katonai dzsipek, sőt, még repülőgépek, például a második világháborús Fokker pedálos változatát. A laikus azt hihetné, hogy elég egyfajta alvázat és pedálhajtást kialakítani, az összes kiskocsi ráépíthető arra, de sajnos, ez nem igaz: mindegyik más és más, ennek megfelelően eltérő megoldásokat is kíván. A felépítményt viszont mindig egy milliméteres fémlemezből alakítom ki, s autózománccal fújom le.
Még a lámpái is világítanak
Gulyás Béla a Volkswagen T1 Bulliról elmondta: annak festése egyedi, a gyárival egyező kék, illetve tört fehér színekkel történt. Lámpái (melyek eredendően kerékpárlámpák) ha kell, világítanak is, ehhez a villamos energiát egy lapos elem szolgáltatja. Az irányjelzőket az egyik Fiat-típus oldalsó irányjelző lámpái adják, a kocsi „üvegezése” pedig plexi. A lökhárítók úgynevezett U-szelvényből készültek.
– A Volkswagen T-sorozata nagyon népszerű volt stílusos design-ja és praktikussága miatt – jelentette ki Gulyás Béla. – 1950. március 8-án gurult ki az első sorozatgyártású Volkswagen T1 az összeszerelő csarnokból. A márka ezzel gyakorlatilag egy addig ismeretlen járműtípust teremtett meg. A T1-es szériából szerintem már nem túl sok fut a magyar utakon, de a nyugat-európai fanok körében még találni szép számmal. Kivételt ez alól éppen a platós változat képez, ezért is döntöttem úgy, hogy most ezt a szériát örökítem meg az utókornak.
Gulyás Béla kérdésünkre elárulta: a tervei közt szerepel egy ugyanilyen T1-es megépítése, de autószállító változatban, s van egy német Messerschmitt háborús repülőgép-sablonja is, ám ez utóbbinak elkészítésére még nem jutott ideje a fő állása mellett. Pedig az impozáns méretű, 2x2,2 méteres lenne...