Gazdaság

2016.12.29. 17:15

A szülőknek a reklámokról

A gyerekek védelme mindenkinek fontos, a szülőknek, a társadalomnak és a reklámszakmának is - hangsúlyozta dr. Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára válaszolva lapunk kérdésére, amelyben azt tudakoltuk, kell-e a szülőknek félteniük gyermekeiket az év végi reklámok özönétől?

Osváth Sarolta

Az év végi ünnepek pihenős napjaiban mindannyian többet nézünk tévét, több újságot, magazint olvasunk és hosszabb időt töltünk internetes böngészéssel is, mint az átlag hétköznapokon.

Fotó: Shutterstock

A legtöbb szülő ilyenkor engedékenyebb a gyerekek tévézésével kapcsolatban is, így a családok, kicsik és nagyok a szokásosnál több időt töltenek a képernyők vagy a számítógép előtt. Ezért is kértük a szakember véleményét.

- Vajon a reklámok készítői tekintettel vannak-e arra, hogy akarva-akaratlanul elérik a kiskorúakat?

- Már a kérdés is az egyébként elég általános közvélekedést sugallja, hogy a reklámok iránt van némi bizalmatlanság az emberekben. Nem tudják és nem is tételezik fel, hogy a gyermekek védelme a reklám szabályozásának egyik kiemelt területe. Egy-egy termék minél hatásosabb reklámozását jogszabályok sokasága, sőt, a reklámozók önként vállalt etikai szabályai is korlátok közé szorítják. Bár a szülők gyermekekkel kapcsolatos aggodalmait vizsgáló kutatások szerint a reklám nem szerepel az első tíz tényező között, és a monitoring eredményeink is azt mutatják, hogy a szakma felelős módon kezeli a gyermekek és a reklám kérdését, mégis rendkívül fontosnak tartjuk tudatosítani, hogy ezek a szabályok léteznek, és mi is a tartalmuk.

- Konkrétan mire gondol?

- Rendkívül szerteágazóak és körültekintőek a jogszabályok, de van néhány alaptétel: például az, hogy gyerek szerepeltetésével nem lehet alkoholt reklámozni vagy édesség fogyasztására buzdítani, autóreklámban pedig gyerek csak biztonsági övvel bekötve jelenhet meg. Egészen odáig sorolhatnám a példákat, hogy nem lehet konyhai vagy egyéb veszélyes" háztartási szerszámot, eszközt úgy bemutatni, hogy a gyerek egyedül látszik a helyiségben, de tilos bármilyen agresszióra utaló dolog reklámozása is.

Dr. Fazekas Ildikó: – Nem látunk jelenleg problémát a reklámpiacon, de ettől még fontos, hogy a szülők is tisztában legyenek azzal, hogy milyen sok szabály védi a gyermeküket Fotó: archív

- Mit tesznek azért, hogy a szülők ilyen szempontok szerint is figyeljenek a reklámokra?

- Az ÖRT létrehozott egy honlapot, amely kifejezetten ezt a célt szolgálja. Ha felkeresik a Szülők Szava honlapot, nemcsak a jogszabályok gyűjteményével, hanem a reklámok vizsgálatának szempontjaival is megismerkedhetnek. Összeállítottunk egy olyan linkgyűjteményt is, amely a reklám világában történő eligazodáshoz nyújt segítséget.

- Gondolja, hogy a szülők egy nem tetsző vagy gyanús reklám láttán majd böngészni kezdik a jogszabályokat? Egyszerűbb kikapcsolni a tévét vagy a rádiót, kivenni a gyerek kezéből a tabletet .

- Ennél izgalmasabb dolgot kínálunk: a honlapon egy online játékot indítottunk, amelyben fiktív hirdetéseket mutatunk, és a látogatónak el kell döntenie, hogy a reklám szerinte elfogadható vagy sem, tartalmaz-e olyan elemet, amit szülőként a gyerekek számára nem tart megfelelőnek. A reklámok szabályosságáról szavazni lehet. A helyes válasz azonnal megjelenik, tehát mindenki tesztelheti, mennyire tudatos a reklámok megítélése terén. S ha valaki az ismeretek birtokában egy-egy reklámról azt gondolja, hogy megsérti a szabályokat, arra biztatjuk, tegyen panaszt. A szabályoknak megfelelés ugyan nem egyéni ízlés kérdése, de a szülők szava igenis számít.

- Veszélyt látnak most e téren? A hirdető cégek s a reklámokat kivitelező kreatív" szakma mennyire tartja be a jogi és etikai normákat?

- Éppen ellenkezőleg, a szakma és a cégek részéről egyre felelősebb magatartást tapasztalunk. Az élelmiszerreklámok terén például a cégek önkéntes vállalása következtében 80 százalékkal csökkent a gyerekeket célzó reklámok száma. A gyerekek védelmére vonatkozó jogszabályokat maximálisan igyekeznek betartani, egyre etikusabban állnak ehhez a kérdéshez. Annál is inkább, mert ma már piaci értéke van annak, ha a cég imázsához hozzátartozik a felelős gondolkodás.

Ez növeli a márka értékét, keresettségét. Ugyanakkor tengernyi új termék kerül piacra, így folyamatosan születnek az új és újabb reklámok, és természetesen mindig lesznek új gyerekek és szülők is. Szükségesnek tartjuk, hogy a fogyasztó ismerje jobban a jogi és etikai szabályokat, s képes legyen megítélni, a reklám megfelel-e ezeknek vagy sem. Nem látunk jelenleg problémát a reklámpiacon, de ettől még fontos, hogy a szülők is tisztában legyenek azzal, hogy milyen sok szabály védi a gyermeküket, és azzal, hogy a védelem közös ügyünk.

Kollár Pálné

Korcsmáros Ferenc

Farkas Róbertné

Ezek is érdekelhetik