Gazdaság

2014.04.25. 16:25

Hiánycikk az online kassza?

Megyei körkép – Már szinte tragikomikus az a huzavona, ami az adóhatósággal online kapcsolatra alkalmas pénztárgépek bevezetése, beszerelése körül zajlik.

Hajdu Péter

Már a sokadik határidő vége közeleg április 30-ával. Pillanatnyilag ez a határidő, amire a törvény által online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozóknak be kell szereltetniük az adóhatóság által folyamatos ellenőrzésre lehetőséget adó berendezéseket. Szinte biztos, hogy a feladat májusig nem lesz végrehajtva. Március elején a NAV mintegy 60 ezer bekötésről adott hírt, ezek száma ma sem lehet több 70-75 ezernél. Becslések szerint 150-200 ezer közötti az országban az erre kötelezett vállalkozások száma. A gyártók máig sem tudtak felkészülni ekkora mennyiségre.– Szeptemberben leadtuk a rendelést, mégsincs máig online pénztárgépünk. Nem elég, hogy lecsúsztunk az 50 ezer forintos támogatásról, most félnünk kell a bírságtól is. Pedig mi nem hibáztunk semmiben, sőt, jogkövetők voltunk – mondja Kolman Árpád letenyei kereskedő.

Kolman Árpád és két másik sorstársa problémájukkal nincsenek egyedül, vélhetően több tízezer embert érint szerte az országban a pénztárgéptelenség . Az állam kötelezővé tette az online pénztárgépek megvásárlását, csak éppen a szükséges technikai feltételeket nem biztosította hozzá az elvárható módon.

- Mi az állam által javasolt lengyel gyártmányú berendezést rendeltük meg még tavaly szeptemberben - hallottuk Kolman Árpádtól. -Azóta húzódik az ügy, se gépet, se hivatalos levelet, egyáltalán semmilyen tájékoztatást nem kaptunk a forgalmazótól. Az ügyben kiterjedt levelezést folytattam másokkal is, ám érdemi válasz sehonnét nem érkezett. Úgyhogy, most itt vagyunk a bizonytalanságban. Ha február 28-ig üzembe helyezhettük volna a berendezést, megkapjuk az 50 ezer forintos állami hozzájárulást is a költségekhez (az eszköz 128 ezer forint plusz áfába került), ám így lemaradtunk róla. És nem a mi hibánkból, hiszen megtettünk mindent annak érdekében, hogy megfeleljünk az előírásoknak, nyilvánvalóan ez volt az érdekünk is. Most viszont nem tudjuk, hogy a beszerzéssel általunk megbízott forgalmazó, vagy az állam a hibás abban, hogy itt tartunk.

Letenyén még a régi géppel folyik a munka. Képünkön Kramarics Károlyné és Kolman Árpád (Fotó: Szakony Attila)

Kolman Árpád két másik érintett kereskedőtársával, Kovács Bélánéval és Kramarics Károlynéval kijelentette: most már attól kell tartaniuk, hogy megbírságolják őket, mert nem rendelkeznek online pénztárgéppel. Ez egyéni vállalkozóknál 500 ezer, társas vállalkozásoknál pedig egymillió forintot jelent.

- Sok ügyfelünk azért nem kaphatott még pénztárgépet, mert egyszerűen nem volt, mi sem kaptunk - hallottuk az érintett viszonteladótól, aki viszont kifejezetten megtiltotta nevének közlését. - Januárban érkezett először körülbelül 16 gép, aztán március elején 24 és ennyi, miközben több száz igénylőm van. Szelektálnunk kellett és nyilván, oda adtunk először, ahol valóban nagy szükség volt rá. Gondolok itt például egy élelmiszerboltra, ahol nyugtatömböztek, mert karácsony előtt tönkrement a régi pénztárgépük, ami ugye, tarthatatlan. Sajnos, az állam bejelentette ugyan, hogy lesz ilyen támogatás, csak azt nem mondták el, hogy február 28-a után már senki sem tudja igénybe venni, így valójában ez az egész a járni jár, de nem jut tipikus esete. Márpedig a döntéshozók pontosan tudták, hogy nincs elegendő pénztárgép az országban.

Azt is elmondta: országosan körülbelül húszezren vannak a Kolman Árpádékéhoz hasonló helyzetben. De még többen lesznek, mert az Alt-Cash megrendelések száma (esetükben a beszerelés határideje április 30.,) 60 ezer, ám most csak húsz-ezer gépet tudnak kiadni.

A viszonteladó állítja, nem igaz, hogy nem értesítette a kereskedőket arról, hogy lenne pár átvehető pénztárgép, mint mondta, e-mailben jelzett az érintetteknek, akik visszautasították az eszközök átvételét.

Kolman Árpád erre viszont azt mondja: egyrészt az e-mail nem hivatalos levelezési forma, a hatóságok ugyanis információi szerint kizárólag a postai küldeményeket ismerik el hivatalos értesítésként. Másrészt cáfolta, hogy visszautasította volna a részére érkezett gép átvételét, hiszen erről ő személy szerint kifejezett értesítést nem is kapott. Sőt, tette hozzá, szeptember és február között a viszonteladó semmilyen formában, se e-mailben, se Facebookon, se telefonon nem kereste.

Kovács Béláné hozzátette: neki telefonon valóban szólt a viszonteladó még március közepén, hogy mehet a gépért. Ő azonban tényleg nem vette át azt, mert a hiányzó 50 ezer forinttal neki kellett volna kiegészíteni a vételárat. Mint mondta, ha 5 ezer forintról lenne szó, azzal nem foglalkozna, de ennyit nem tud benyelni .

Mi a helyzet pénztárgép ügyben? - kérdeztük Nagy Zsuzsannától, a KISOSZ megyei ügyvivőjétől.

- Információnk szerint a pénztárgépeknek körülbelül a negyede lett eddig beüzemelve, utóbbiaknak mintegy nyolcvan százaléka mikro- és kisvállalkozó. Jelentős hiányok vannak még e tekintetben a nagy, több pénztárgéppet használó cégeknél, illetve a vendéglátásban. A mi zalai tagsági körünknek körülbelül a hatvan százaléka tett eddig eleget az online pénztárgépes követelményeknek. Sok tagunktól kaptunk értesítést, nem tudják mitévők legyenek, mert önhibájukon kívül nem jutnak géphez, jelenleg nem lehet kapni - mondta az érdekvédelmi szervezet ügyvivője.

Mint emlékeztetett, sokan rendelték meg az AltCash Kft. Samsung gépét, amit azonban utólag a NAV kihúzott a listából. Ők február közepéig kaptak újabb lehetőséget másik gép rendelésére. Ekkor lépett be, úgymond a hiányt pótolni, egy másik gyártó, a Laurel Kft. Sok vállalkozó például az ő gyártmányuk megrendelésével pótolta a másik cég kieső berendezését, méghozzá szabályosan, a NAV honlapján található internetes felületen.

- A Laurel Kft. április 10-ig nem reagált, aztán kiküldött egy levelet, amiben közölte, hogy a hozzá érkezett igényeket nem tekinti megrendelésnek, csak előzetes igényfelmérésként értelmezte. Most semmilyen gép sincs, illetve a Laurel felajánlott egy, az eredetileg megrendelteknél kisebb teljesítményűt, azt a típust viszont, amit korábban kértek a vállalkozók, csak április 30. után tudja produkálni. A határidőn túl azonban elesnek az 50 ezer forintos állami támogatástól. A szervezetünk ezeket a problémákat már jelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium adó- és pénzügyekért felelős államtitkárságának - mondta Nagy Zsuzsanna.

Kérdésünkre, hogy az áprilisi határidő után büntet-e a hiányzó gépek miatt a NAV, azt válaszolta, ezt senki sem tudja. Az biztos, hogy az adóhatóság jelenleg is folytatja az ellenőrzéseket, s legalább a visszaigazolt, érvényes megrendelésnek meg kell lenni.

Kölcsönözhető is lesz, ha lesz...

A KISOSZ zalai ügyvivője elmondta, hogy az érdekvédelmi szervezet a rövid ideig, évente egy-két hónapig működő vállalkozások számára elérte, hogy a szervizek is vásárolhassanak online pénztárgépet, amit majd bérbe is adhatnak. Így a rövid ideig nyitva tartóknak nem kell megvásárolniuk. Ez ügyben jogszabálymódosítás várható. Még elbírálás alatt áll az a kezdeményezés, miszerint a szezonálisan nyitva tartóknak csak a működési idejükre legyen szükséges megfizetni a pénztárgépek működéséhez kapcsolódó adatszolgáltatási díjat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!