Gazdaság

2011.08.10. 05:25

Segítenek, ha vita van a pénz körül....

Július elsejétől a Pénzügyi Békéltető Testület előtt is rendezhetjük a pénzügyi szolgáltatókkal támadt jogvitáinkat. Az elmúlt pár hétben másfél száz megkeresés érkezett a PSZÁF mellett létrehozott új szervezethez.

PLT

- A PBT a PSZÁF által működtetett, szakmailag független, alternatív vitarendezési fórum, amely a bírósági polgári peres eljárásoknál gyorsabb, ingyenes megoldást kínál - fogalmaz a kommunikátor. - Az eljárást kizárólag a fogyasztó indíthatja el, abban az esetben, ha előzőleg már próbálta rendezni a vitás ügyet bankjával, biztosítójával, ám az elutasította ezt. További kitétel, hogy nem lehet folyamatban más, az adott ügyre vonatkozó eljárás. A fogyasztói csoportokkal kapcsolatos panaszokkal azonban, mivel ezek nem pénzügyi szolgáltatók, továbbra is a területi gazdasági kamaráknál működő megyei békéltető testületeket kell megkeresni.

A PBT alapvető feladata a felek közti egyezség létrehozása. Ha ez megvan, s megfelel a jogszabályoknak, a testület eljáró tanácsa határozattal jóváhagyja azt. Amennyiben nincs egyezség, folytatódik az eljárás, és attól függően válik ketté, hogy a pénzügyi szolgáltató alávetette-e magát a testület döntésének vagy sem. Előbbi esetben az eljáró tanács kötelezést tartalmazó határozatot hozhat, alávetés hiányában pedig ajánlást. Amennyiben ez utóbbit nem teljesíti a szolgáltató, a testület nyilvánosságra hozza ezt a PSZÁF honlapján. A pénzügyi szolgáltató neve tehát negatív megvilágításba kerül, hiszen a fogyasztók és más szolgáltatók is értesülhetnek róla, hogy nem fogadta el a PBT ajánlását.

- Július elseje óta már 150 megkeresés érkezett a testülethez, s mostanáig 33 szolgáltató tett általános alávetési nyilatkozatot - fogalmaz Binder István, megjegyezve: az alávetés a pénzügyi szolgáltató írásban tett nyilatkozata, amelyben vállalja, hogy a PBT eljárásának és egyezség hiányában az ilyen eljárásban hozott határozatnak aláveti magát - valamilyen, például összeghatárra vonatkozó korlátozással vagy anélkül. - A többség hitelekkel, valamint biztosításokkal kapcsolatos jogviták kapcsán kérte a testület segítségét, de vannak nyugdíjpénztárakhoz kötődő panaszok is.

Az eljárás akkor indul meg, amikor a hiánytalan kérelem, amit személyesen, postán vagy elektronikus formában nyújthat be a fogyasztó, beérkezik a PBT-hez. Ez azért fontos, mert a testület az indulást követő kilencven napon belül fejezi be az eljárást. Indokolt esetben azonban e határidő legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható.

Az eljárás során mindkét felet együttműködési kötelezettség terheli, hiszen mindenkinek ez az érdeke: a fogyasztó ügyének elvesztését, a pénzügyi szolgáltató pedig közigazgatási jellegű szankciókat kockáztat, vele szemben ugyanis a felügyelet fogyasztóvédelmi intézkedést alkalmazhat, ami a felszólítástól a bírságig terjed...

Az alternatív vitarendezés természetesen sem a fogyasztótól sem a szolgáltatótól nem vonja el a bírói út lehetőségét...

Az alternatív vitarendezés természetesen sem a fogyasztótól sem a szolgáltatótól nem vonja el a bírói út lehetőségét...

Agresszív értékesítők ellen...
Amennyiben a pénzügyi szolgáltató nem szegi meg a szerződésben foglaltakat, de mondjuk a pénzintézetnél agresszíven akarnak a fogyasztónak eladni valamit vagy nem tartják be a banktitkot, esetleg egyéb módon sértik meg a hitelintézeti törvényt, továbbra is a PSZÁF-hoz kell fordulni, s a panasz egy fogyasztóvédelmi eljárást generál. Tavaly a második félévben a pénzpiaci szektorral kapcsolatos ügyek tették ki a felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok közel 60 százalékát. Ezek zömében a szolgáltatás minőségével, az elszámolások, megbízások teljesítésével, a tájékoztatási hiányosságokkal s a jutalékok, költségek, díjak mértékével voltak kapcsolatosak

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!