Gazdaság

2009.07.30. 02:29

Százak mentek tönkre

Zalaegerszeg - Miközben a válság a zsugorodó piac következtében fuvarozók százait viszi csődbe, egyre több, eleve halálra ítélt kényszervállalkozás jelenik meg a piacon. A krízis mindenkit érint, mégis van társaság, amely fejlesztéssel s létszámbővítéssel reagál a kialakult helyzetre.

Varga Lívia

- A válság hatására legalább harminc százalékkal esett vissza az árukibocsátás, ami a fuvarozóknak hatalmas érvágás - kezdi a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary ügyvezető főtitkárra, Dittel Gábor. - A vállalkozások nagy része tőkeszegény, s emellett még saját helyzetének ellensége is, hiszen versenyezni csak az árakban tud, az ily módon csökkenő tarifák azonban sok esetben meg is pecsételik a cég sorsát.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság legfrissebb nyilvántartása szerint a tavalyinál kétezerrel kevesebb hazai teherautó fut az utakon, s több mint hatszázzal csökkent a közúti árufuvarozó társaságok száma is. A helyzet azonban annál is súlyosabb, mint azt a statisztika mutatja.

- Sok vállalkozó ugyan kivonta járművét a forgalomból, ám a piac élénkülésére várva ezt még nem jelentette az NKH-nak, ezeknek a társaságoknak pedig legalább kétezer járművük áll a telepeken - folytatja Dittel Gábor. - Számításaink szerint tehát a válság következtében minimum 5-6 ezer állás szűnt meg eddig az ágazatban.

Az engedéllyel rendelkező 19 ezer hazai árufuvarozó társaság 98 százaléka mikro- és kisvállalkozás, amit az is bizonyít, hogy a cégek átlagosan 3,4 járművet működtetnek, egy autóra pedig átlagosan 1,3 gépkocsivezetőt alkalmaznak.

- Miközben a társaságok egymás után adják vissza engedélyeiket, több száz új fuvaros lép a piacra, ami társadalmi szinten is hatalmas problémát jelent, hiszen csak idő kérdése, hogy tönkremenjenek, s újra munkanélkülivé váljanak. Hozzáteszem: persze kiszállni sem egyszerű, a járműveket ugyanis képtelenség eladni - jegyzi meg a körülbelül 4300 tagot tömörítő szervezet ügyvezető főtitkára. - Sajnos a pénzintézetek túlzottan is bizonytalannak ítélik az alágazat helyzetét, ezért teljes mértékben kivonulnak annak finanszírozásából, noha a tőkeszegény vállalkozásoknak nagy szüksége lenne az általuk nyújtott forgóeszköz-hitelre. A helyzetet súlyosbítja, hogy a közúti közlekedési szolgáltatók a munkahelymegtartó pályázatokból is kiszorulnak. Fejlesztésre pedig ezen cégeknek végképp nincs lehetősége.

A nemzetközi tevékenységre szakosodott fuvarozók járműparkja viszonylag korszerű EURO3-as, de inkább 4-es szerelvényekkel teli, ám a belföldi járművek hatvan százaléka EURO0-ás vagy 1-es, azaz a legkorszerűtlenebb, amit csak el lehet képzelni, hangúlyozza Dittel Gábor.

A közúti árufuvarozó társaságok legnagyobb költségtényezője természetesen az üzemanyag, melynek ára teljességgel kiszámíthatatlan. További probléma, hogy, míg az üzemanyagforgalmazók öt napnál több fizetési haladékot nem nagyon adnak, a fuvardíj nem ritkán 60-90 vagy 120 napos késéssel érkezik. A tankolás költségei mellett pedig még ott van a munkabérek jelentette kiadás is. S bár a vállalkozások az áfát visszaigényelhetik, azt előre meg kell finanszírozniuk, amire sok esetben nincsen meg a szükséges forrás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!