Életmód

2013.05.31. 15:14

Mire jó a gátizomtorna?

A nemrégiben zajlott Születés hete programsorozat részeként az érdeklődők bepillantást nyerhettek a gátizom és Core-gerinc tréning előnyeibe is.

Ume Anett

Az Apáczai VMK-ban tartott foglalkozás az anatómiai es élettani ismeretek áttanulmányozásával kezdődött, majd az úgynevezett megéreztetési próbák után a gátizmok tudatos működtetésének és erősítésének módját tanulhatták meg a résztvevők speciális gyakorlatok segítségével.

- A mozgásszegény, ülő életmód és az elhízás nagyon kedvezőtlenül hat a törzs izomzatára. A helytelen medencetartás miatt a belső szervek helyzete megváltozik és ez a gát izmaira is negatív hatással van - magyarázza Horváth-Rashed Piroska, a tornát tartó gyógytornász, fizioterapeuta.

- Egészséges embereknek is ajánlott prevencióként, de kifejezetten fontos azoknak, akiknek rugalmatlan a kötőszöveti állománya, vagy allergiások és sokat köhögnek, tüsszögnek, mert az erős hasűri nyomás fokozódása tovább nyújtja az izmokat. Javasolt a sokat cipekedőknek, ugrálóknak, szülés előtt és után, a vérellátás és a seb gyógyulásának javítása érdekében. Jótékony hatása van a kismedencei műtéteket követően és változókorban is, valamint megelőzi vagy megszünteti az akaratlan vizeletvesztést.

Tóth Gergye András és Horváth-Rashed Piroska gyógytornász, fizioterapeuta a gyakorlatokat mutatja be a megyeszékhelyi Apáczai ÁMK-ban (Fotó: Ume Anett)

A rendszeresen végzett gátizomtorna eredményeképpen javul a vizelet-, széklet-, széltartási képesség, valamint a kismedencei szervek alátámasztása és a terület vérellátása, valamint megelőzi a méh előreesését, süllyedését, annak következményeit és az aranyeres bántalmakat, illetve segít kezelésükben. Hatására javul a terület vérellátása, csökken a nyálkahártya sorvadása és javul a szexuális élet minősége.

A gátizomtorna hatékony a pszichoszomatikus tünetek megszüntetésére is, amikor a szorongás okozza az izmok feszülését, görcsös állapotát. A következmény: az elégtelen vérellátás rontja az adott szerv működését, tünetként jelentkezhet vizelettartási zavar, alhasi fájdalom, problémás menstruáció, amelyre az orvosi vizsgálat nem talál szervi magyarázatot. Van megoldás csak élni kell vele.

A helyes testtartás, medencetartás segíti a gátizmok működését, ezért javasolt a Fitt-ball segítségével végzett komplex gerincerősítő és nyújtó gyakorlatok beiktatása. Core-tréningre hétfőnként és péntekenként a későbbiekben is lehetőséget biztosítanak a Korán érkeztem Közhasznú Egyesület támogatásával, a gyógytornász segítségével.

Ezek is érdekelhetik