2011.05.13. 02:28
Alufelni: érzékeny szépség
Mostanra a legtöbb autóra felkerült a nyári gumi, és tendencia: egyre több tulajdonos szerelteti az abroncsokat könnyűfém-, vagy - köznapi elnevezéssel - alufelnire.
- A könnyűfém felni sokkal tetszetősebb, mint az acéllemezből készült, ebben rejlik növekvő népszerűsége. Hátránya, hogy érzékenyebb és sérülékenyebb is annál - bocsátotta előre Dara Roland, a nagykanizsai Rolling Motors Felniklinika ügyvezetője. - A legnagyobb veszélyt a kátyúk és a járdaszegélyek jelentik, egy mélyebb gödör ütésétől például deformálódhat a felni, letörhet a széle, a járdaszegély pedig nagy darabot dörzsölhet le belőle. A torzulás az anyag rugalmassága miatt szerencsére viszonylag könnyen kiegyenesíthető. Veszélyesebb , ha a széle törik le: kisebb sérülést speciális alumínium-hegesztővel esetleg lehet javítani, de ha nagyobb a baj, mehet a felni a szemétbe. A ledörzsölés sem egyszerű eset: a legtöbb esetben a teljes felületet le kell csiszolni, s újrafesteni, ami persze, már soha nem lesz olyan, mint a gyári fényezés. Az ilyet minden szezonban egyszer ajánlatos újrafújni, mert a gőzborotvától, kavicsfelverődéstől hamar lepattogzik róla a lakk.
Dara Roland szót ejtett a könnyűfém felni tisztításáról is és elmondta: meg kell válogatni, mivel távolítjuk el róla a szennyeződést. A legajánlottab e célra speciális tisztítófolyadékot használni vagy maximum samponos vizet, mert a többi, hagyományos vegyszerektől elveszíti a fényét, megmattul tőlük a felület. Adódik a kérdés: mi a helyzet az autómosókkal? Nos, azoktól nem kell tartanunk, üzemeltetőik ugyanis ügyelnek rá, hogy olyan mosószert használjanak, ami nem károsítja az ötvözetekből készült kényes felniket.