Egyéb

2010.10.01. 08:28

Mercedes 3200 kabrió: hatvan év pihenés után

Hat évtizedig pihent svájci garázsában, hogy új ruhát kapjon, és ma már Szentendrétől induljon világot járni. Minap eljutott a zalai megyeszékhelyre is a Mercedes 3200 kabriója.

Arany Gábor

- Élete első éveiben Svájcban szolgálta a német nagykövetet, ennek köszönhette, hogy épségben vészelte át a második világégést - árul-ta el Varga Jenő, a jelenlegi tulajdonos. A 79 éves mester Szentendrén tart fenn oldtimer autók számára restaurálóműhelyt. Az istállóban jelenleg három Mercedes, három BMW áll, Rolls-Royce és Cadillac társaságában.

A gyönyörű állapotban lévő, 1936-37-ben gyártott Mercedes 3200-at a veterán autók és motorok legutolsó zalaegerszegi találkozóján vehették szemügyre az érdeklődők.


- Azért maradhatott meg ilyen jó állapotban, mert a nagykövet sofőrje elrejtette egy garázsba, és ott állt hatvan évig. Nosztalgiából tárolta, nem használta, már 84 éves elmúlt, amikor megvált tőle. Ez magyarázza, hogy miért csak 63 ezer kilométert futott összesen - tette hozzá.

A típus számától eltérően az autó orrában 3405 köbcentis, hathengeres soros, oldalt szelepelt 78 lóerős motor dohog. Ez univerzális erőforrásként sokféle Mercedes autót hajtott. Ötfokozatú váltón adja le erejét a kardántengelynek és a hátsókerekeknek, a 130 km/órás tempót most is eléri. Ehhez az utolsó, schnell-gang (gyorsító) külön karral volt kapcsolható. (Ez a megoldás annyira bevált, hogy még a nyolcvanas évek végén is visszaköszönt néhány japán autóból.) A küllős kerekek őrült forgását fazéknagyságú dobfékek lassították le. A 320-as sorozat kedveltségét magyarázza, hogy megjelenésében hasonlított még nagyobb testvérére az 500-asokra, de olcsóbb volt. A Mercedes három évvel ezelőtt került Varga Jenőhöz, aki újrakárpitoztatta és a mély-kék szín helyett korálvörösre fújatta.


- Nem egészen ilyennek szántam, de így sikerült. Kicsit bánom, hogy nem rendeltem meg hozzá az eredeti színt - ismerte el.

Ezen túlmenően és egy alapos takarításon túl azonban nem igényelt komolyabb felújítást a Mercedes, amelynek típustársai tábornoki változatban is kigördültek a gyárkapun, akkor azonban négy ajtón át lehetett az utastérbe bejutni.



FELSŐ VEZETŐK KEDVELT AUTÓI
Az 1930-as években a Mercedes 770K-val kezdődött a kabrió autók sorozatgyártása a német cégnél. A 770K nagy, extravagáns és elegáns autó volt, csak a magas rangú politikai és katonai személyeknek készült. Nyolchengeres, 150 lóerős motor hajtotta. Adolf Hitler kedvenc járműveként sokszor megörökítették, mivel ebben állva integetett. Majd megjelent a Mercedes 290L, 500K és 540K, melyek kisebb méreteikkel már nem csak a felső vezetés igényeit elégítették ki.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!