Egyéb

2010.02.05. 12:00

Pedálmetál-mánia: mini Moszkvicsok az udvaron (fotókkal)

Miért gyűjt az ember olyan autót, amibe nem tud beleülni, mert bele se fér? Nosztalgiából. Tóth Attila gyenesdiási udvarán sorakoznak a Moszkvicsok, amelyeket legfeljebb ötéves fia vezethet.

MTI

- Együtt nőttünk fel a keszthelyi Vásár téren, s nekem volt pedálos Moszkvicsom - meséli Tóth Attila. - Nem maradt meg a kisautó, csak fotókon láttam vissza, s elgondoltam, milyen jó lenne újra venni. A 90-es évek elején még hozzá lehetett jutni a boltokban, de ez a lehetőség hamar megszűnt, mert befejeződött a gyártásuk. Maradt lehetőségként a használt darabok felkutatása - mondja.

Így aztán az első példányra MÉH-telepen bukkant. Azóta is rendszeres látogatója az ilyen helyeknek, ócskapiacoknak, és a lomtalanításkor is árgus szemmel figyel. Emellett hirdetések, börzék adnak alkalmat egy-egy példány beszerzésére. Ha kell, a fél országot végigjárja értük, ennek köszönhetően a flottája már félszáznál több darabot számlál. Kicsit kilóg a sorból a Ladát formázó rendőrségi autó a maga masszív 1,5 mm-es lemezből préselt karosszériájával, és az ügetőkön látott lovas versenykocsi pedálos változata.


A régi masinák felújításában barátja segít, aki szintén birtokol néhány Moszkvicsot.

- Lakatosnak tanultam, ha kell, hegesztek is, ám a fél milliméteres lemezzel finoman kell dolgozni, mert könnyen átég. Megtanultam a festést is, az utolsó rétegig előkészítem az autókat, a végső színt pedig már szakember viszi fel - magyarázza Takács Jenő. - Kalapálás, kisebb lemezmunkák és alapozás után már mehet is a festőhöz.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

A régi masinák felújításában barátja segít, aki szintén birtokol néhány Moszkvicsot.

- Lakatosnak tanultam, ha kell, hegesztek is, ám a fél milliméteres lemezzel finoman kell dolgozni, mert könnyen átég. Megtanultam a festést is, az utolsó rétegig előkészítem az autókat, a végső színt pedig már szakember viszi fel - magyarázza Takács Jenő. - Kalapálás, kisebb lemezmunkák és alapozás után már mehet is a festőhöz.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

A régi masinák felújításában barátja segít, aki szintén birtokol néhány Moszkvicsot.

- Lakatosnak tanultam, ha kell, hegesztek is, ám a fél milliméteres lemezzel finoman kell dolgozni, mert könnyen átég. Megtanultam a festést is, az utolsó rétegig előkészítem az autókat, a végső színt pedig már szakember viszi fel - magyarázza Takács Jenő. - Kalapálás, kisebb lemezmunkák és alapozás után már mehet is a festőhöz.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

- Lakatosnak tanultam, ha kell, hegesztek is, ám a fél milliméteres lemezzel finoman kell dolgozni, mert könnyen átég. Megtanultam a festést is, az utolsó rétegig előkészítem az autókat, a végső színt pedig már szakember viszi fel - magyarázza Takács Jenő. - Kalapálás, kisebb lemezmunkák és alapozás után már mehet is a festőhöz.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

- Lakatosnak tanultam, ha kell, hegesztek is, ám a fél milliméteres lemezzel finoman kell dolgozni, mert könnyen átég. Megtanultam a festést is, az utolsó rétegig előkészítem az autókat, a végső színt pedig már szakember viszi fel - magyarázza Takács Jenő. - Kalapálás, kisebb lemezmunkák és alapozás után már mehet is a festőhöz.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

Eredetileg három színben gyártották: barna, kék, zöld. Legértékesebb a Gömbi néven emlegetett első széria, 1967 és 73 között gyártották. Ennek vonalai nem nagyon hasonlítottak az igazi Moszkvicsra, állítólag az ötvenes években Amerikában gyártott Studebaker Champion adott ihletet a tervezőknek. Eleinte 1 milliméteres lemezből préselték, ezt könnyítették felesre az egyenes vonalú és ilyen formán már az igazai Moszkvics 408/412-re hajazó második szériánál, amit 1982-ig ontott a gyár. Ennél felhasználták az előd sorozat néhány elemét. Kisebb modernizálásokkal - a bőrülésből műanyag lett, a lámpák foncsort kaptak, alumínium díszcsík és lökhárító került rá - a harmadik sorozat 1991-ben gördült ki a gyárkapun.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

Bár ülését három fázisban lehet állítani, 3-8 éves korig tudta a legtöbb gyerek használni a 14 kilós önsúlyú járművet. Aztán eladták vagy padláson, pincében végezte, ahol a rozsda hamar elrágta a nem túl jó minőségű anyagot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!