Egyéb

2009.09.11. 05:29

Fiat 128-as - Az év autója 1969-ben (fotóval)

Nagykanizsa - Az 1969-ben megjelenő Fiat 128-as több szempontból is megelőzte korát. Nem véletlen, hogy abban az esztendőben az Év autójának választották.

zaol.hu

A legendás típus egyik képviselője a palini Balázs Róbert garázsában pihen.

A Fiat 1969-ben mutatta be rendkívül modernnek számító autóját. Ugyanis keresztben beépített, alumínium hengerfejű, bordázott szíjjal vezérelt SOHC-motor duruzsolt az orrában. Az ilyen típusú motorfelépítés akkor még szokatlan volt, ám az idő a Fiat mérnökeit igazolta: a nyolcvanas években már a többi autógyártó is széles körben alkalmazta a technológiai megoldást. Továbbá a 128-asban eltérő hosszúságú féltengelyeket használtak, mert az erőforrást és a váltót hossztengelyükkel párhuzamosan építették egymás mellé. Ez is szokatlan volt a kisautók között.


Balázs Róbert három éve jutott hozzá a Fiat 128-ashoz
Fotó: Szakony Attila

Balázs Róbert Fiatjának további pluszt ad, hogy gazdája különösen gondosan, óvó szeretettel újította fel, aminek köszönhetően olyan tip-top állapotban van, mintha csak most gördült volna le a gyártósorról. Az amúgy gépszerelő végzettségű férfi nemcsak szakmai érdeklődése okán, hanem némiképp kényszerből is ásta bele magát a veteránautózás rejtelmeibe - új kocsira ugyanis sohase telt neki. Így aztán, ha üzemképes autót akart, meg kellett tanulnia a felújítás, javítás csínját-bínját. Idővel aztán meg is szerette a nyugdíjas járgányokat - most is pihen az udvarban egy úgynevezett fecskefarkú Mercedes 220SEb, amely ugyancsak felújításra vár. Addig, amíg teljesen el nem készül a Fiat.

- Három évvel ezelőtt egy bácsitól sikerült megvennem, aki fiatalon Szaúd-Arábiában dolgozott, s kapcsolatai révén közvetlenül Olaszországból tudta behozni annak idején az autót. Szerencsére nem hajtotta szét , vigyázott rá - mesélte a szakember. - Kicsit talán nosztalgiázni is akartam, mert a nyolcvanas évek elején volt egy Fiat a családunkban, amit nagyon megszerettem. Olcsón fenntartható, jó kocsinak ismertem meg. Igaz, hogy a karosszériájuk nem a tartósságról voltak híresek, de a motorjuk magas nívót képviselt. Akkoriban ez a típus jelent meg először elsőkerék-meghajtással a Fiatnál, addig csak orr-, illetve farmotoros, de hátsókerék-meghajtású autókat gyártottak az olaszok.

A Fiat 128-ból készült Abarth, rallye, kombi és kupé kivitel is. Az autó jelentős karosszéria-felújításon és alvázvédelmen esett át (mindezt, mivel nagyon sokba került volna, maga a tulaj végezte), a műanyag borítású műszerfal és a kárpit viszont hibátlan volt. A motorral sem volt különösebb gond, csak kisebb felújítást igényelt. E munkában Mátyás László autószerelő szakember segített Balázs Róbertnek. A motor állapotát talán az is jelzi, hogy a 40 év alatt csupán 150 ezer kilométer került bele, s még ma is 140-150 kilométeres óránkénti sebességgel képes repeszteni. 


VETERÁNTALÁLKOZÓKRA JÁR VELE
Az autó most kapott műszakit, így alkalmas lenne rendszeres közlekedésre is, ám tulajdonosa hosszú időn át szeretné megőrizni jelenlegi állapotát. Mint mondta: télen nem hozza ki a garázsból, de máskor is csak veterántalálkozókra jár vele. Egyébként a 128-ason és a Mercedesen kívül még más autók is rejtőznek a garázs mélyén, ám ezek felújítása idő és pénz kérdése – nem olcsó mulatság ugyanis manapság egy öreg darab újjáélesztése. Így aztán minden bizonnyal még évekig ad munkát Balázs Róbertnek a Fiat 128 kupé változata, valamint a legendás típus váltóját és motorját öröklő középmotoros X1/9 (az erőforrást a hátsó üléssor helyén helyezték el) egy-egy a birtokában lévő példánya is. 


Barangoljon LÓERŐ rovatunk cikkei között! Klikk IDE!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!