Egyéb

2009.07.10. 08:52

Jubilál a VW Bogár - Még a frontot is megjárta (fotóval)

Nagykanizsa - Hetvenöt évvel ezelőtt, 1934. június 22-én állapodott meg a német Ferdinand Porsche tervezőirodája a Birodalmi Autóipari Szövetséggel egy népautó kifejlesztéséről és gyártásáról. Ez lett minden idők legnépszerűbb márkája, a Volkswagen Bogár.

zaol.hu

A legendás típus máig sokak kedvence, a tuningolás megszállottai is szeretik, így aztán nem csoda, hogy meghökkentőbbnél meghökkentőbb változataival találkozhatunk az utakon. Atyja, Ferdinand Porsche, a híres konstruktőr már huszonöt évesen megtervezte első autóját. 


Dara Roland VW Beach Buggy-jával. Semmi pénzért nem adná
Fotó: Horváth-Balogh Attila

 

Aztán nekilátott olyan támogatót keresni, akit érdekel egy népautó tervezete. Adolf Hitler karolta fel a tervet, aki hatalomra jutása után óriási autópálya-hálózatot építtetett ki, és olcsó, nagy tömegek számára elérhető autót akart. Miután a mecénás-szerepbe bújt hatalom elvárásait tisztázták, 1934. június 22-én Porsche tervezőirodája aláírta a szerződést, egy év múlva pedig már be is mutatták a prototípust. A kiskocsiból 21,5 millió darabot adtak el, a gyártást csak 2003-ban állították le végleg.

 

A típus egyébként akár a nagy újjászülető címet is viselhetné, ugyanis nemcsak eredeti formájában találkozhatunk számos példányával az utakon, hanem a részben készen kapható tuningcsomagok révén egészen különleges alakot öltőkkel is. Egy ilyennek a boldog tulajdonosa a nagykanizsai Dara Roland, aki egy 41 éves Volkswagen Bogarat alakított át egy úgynevezett beach buggy-vá.

 

- Bármennyire is hihetetlen, papírforma szerint ez az autó 1961-es gyártású - mondta az amúgy autószerelő végzettségű fiatalember a járgányról. - Az alapjául szolgáló Bogarat ugyanis akkor gyártották. Az alváz közepéből kivágtam egy 30 centiméteres darabot, így az eredeti bogárhoz képest ennyivel rövidebb lett. A motortömb öntvénye az eredeti, több, mint négy évtizede készült Volkswagen-blokk, alkatrészei szintén a típushoz készültek, de már újak, kifejezetten ehhez a típushoz készültek, ám néhányukon igazítottam. Lényegében az egész autót magam építettem, kivéve a műanyag karosszériát, ami előre vásárolható kitből, készletből készült. Hozzáértő szakemberekkel azonban ezen is finomíttattunk, így az eredetihez képest sokkal lágyabbak lettek a vonalai - magyarázta.A Bogarak tuningolására egyébként egész iparág épült, többféle kitet lehet vásárolni, amelyek révén az autó könnyedén átalakítható. Csak lecsavarozzuk a régi kasztnit az alvázról, feltesszük az újat, visszaszereljük az üléseket és már kész is. Ez bizony, más típusok esetében nem nagyon működik...

 

Dara Roland kérdésünkre azt mondta: az első pillantásra meghökkentő járgány maximális mértékben nyújtja a Bogár-feelinget . Nem is adná el semmi pénzért - pedig a 3 és félmillió forint értékű VW Beach Buggy-ért sokkal többet is ígértek már...

 


MÉG A FRONTOT IS MEGJÁRTA
A bogarat formázó Volkswagent a németek még a fronton is bevetették a második világháborúban, a hatvanas években pedig a hippik kedvenc autójává vált, s Amerikában is hihetetlen népszerűségre tett szert. Érdekesség, hogy németországi gyártásának leállítását követően leányvállalatok révén a tengerentúl, Mexikóban, Brazíliában készültek bogarak még hosszú időn keresztül. A legendás autót ma már csak a lelkes gyűjtők cserélgetik. „Bogarasnak” lenni mindig is rangot jelentett a veteránautós társadalomban. A jelek szerint úgy tűnik: így lesz ez az idők végezetéig...
 


Barangoljon LÓERŐ rovatunk cikkei között! Klikk IDE!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!