Digitália

2023.10.06. 06:00

A mesterséges intelligencia popsztárjai beléptek a való világba

Énekelnek, táncolnak, modellkednek, jól fizetik őket, és most kitörnek a csupán digitális létezésből és felkerülnek a toplistákra.

MW

Forrás: Noonoouri

Alvin és a mókusoktól a Gorillaz virtuális együttesig, a bálványként imádott Hatsune Mikutól az influenszerkedő Polarig látható, hogy a zeneipar nem idegenkedik tőle, hogy virtuális karakterekből csináljon popsztárt.

Sok emberi művészhez hasonlóan ők is nyertek már Grammy-díjat, hologramként tartanak a való világban koncerteket. Sőt, akár „lemondathatják” őket vitatott megjegyzéseik miatt. Így járt FN Meka mesterséges intelligencia rapper, akit faji sztereotípiák miatt ejtett a Capitol.

A borítóképünkön és az alábbi videón látható Noonoouri, egy német tervező, Joerg Zuber által alkotott digitális karakter. Ő a legújabb kék hajú, babaarcú virtuális influenszer, aki egy nagy kiadóval szabályos lemezszerződést kötött.

Noonoouri a legfejlettebb technológiák felhasználásával készült, s a Warner Music, az iparág egyik legnagyobb kiadója szerződtette. Részben mesterséges intelligencia (MI/AI) eszközeivel felépített énekhangja miatt „AI popsztárnak” nevezik. Az alábbi videójában magyarázza, hogy ő nem is AI-, hanem CGI-művész:

Marec Lerche, a Warner Music Central Europe üzletfejlesztési vezetője szerint Noonoouri és a hozzá hasonló digitális alkotások több kísérletezési lehetőséget és rugalmasságot adnak a kiadóknak.

Egy virtuális személy egyszerre több helyen is jelen lehet, egyidejűleg koncertet adhat, nem fárad el, szoftveresen megváltoztatható a stílusa.

Noonoouri digitális karakter, ezért több lehetősége van, mint egy emberi művésznek.

Noonoouri zeneileg egy másik sikeres virtuális Instagram-influenszer, a vagy létező, vagy sem Lil Miquela nyomdokaiba lépett. Lil először 2017-ben kezdett kiadni számokat, és több millióan nézték meg YouTube-on készült zenei videóit.

A zeneiparban most a streaming dominál, és a művészek – például a forgatókönyvírók és a színészek Hollywoodban – megállapodtak az amerikai stúdiósztrájk befejezéséről, s inkább a bevételek nagyobb szeletéért küzdenek.

Dr. Shara Rambarran zenetudós szerint „a mind több virtuális influenszerből lett popsztár elbizonytalaníthatja a valós élet zenészeit”.

Hasonlóan az úgynevezett „vokaloidokhoz”, mint például Hatsune Miku, aki pusztán hangszintetizátor szoftverből fejlődött karakterré – a Noonoouri-t különböző technológiák kombinációjával hozták létre, hogy virtuálisan táncolhasson, énekelhessen, sőt kifuthasson a dobogókra.

Négyszázezer követőt tudhat magáénak az Instagramon, modellszerződése és babaszerű megjelenése van – amit persze egy gombnyomással lehet finomítani vagy átalakítani.

Megalkotója, Zuber úr, müncheni tervezőstúdióban dolgozik, azt mondja, hogy Noonoouri „életre szóló projekt” számára.

Ő és ötfős csapata élethű, beszélni és gondolkodni képes, 3D formában megjelenő karakterként testesítette meg. „Pontosan kialakítottunk mindent, a haját, a bőrét, a mozgását, meghatározzuk a mozdulatait, a gesztusait és mindenét” – mondja.

Zuber úr hozzáteszi, hogy a csapat arra törekedett, hogy Noonoourinak egy „technikásabb” hangot adjon, mint az emberi hangzást – ami azt jelentette, hogy a karakter alapénekét egy professzionális énekes dallamos számával fedte le.

Ezután algoritmusok segítségével automatikusan javították Noonoouri eredeti énekfelvételeit.

A virtuális sztár szerződése Warnerrel a technológia térnyerése miatti aggodalmak hátterében zajlik.

Egyes művészek, mint Grimes és David Guetta azt mondták, hogy magukévá teszik ezt a technológiát, hogy kísérletezzenek zenei produkciójukkal, mert ebben látják a jövőt; Sting és Ed Sheeran keményen bírálták az AI használatát. Eközben Hozier a közelmúltban a BBC Newsnight című műsorában azt mondta, hogy fontolóra venné a sztrájkot az AI által az iparágra jelentett fenyegetés miatt.

Jamie Njoku-Goodwin, a UK Music iparági szövetség vezérigazgatója szerint az iparágban sokan izgatottak a mesterséges intelligencia által a művészek és producerek számára kínált lehetőségek miatt, de úgy kell alakítani a szabályozási és jogi környezetet, hogy „az inkább lehetővé tegye az emberi kreativitást, ne pedig erodálja azt”.

„Arról van szó, hogy tudjuk meg, milyen tartalomra és milyen adatokra oktatják a mesterséges intelligenciát, hogy megkapja a megfelelő címkézést: mert akkor tudni fogjuk, hogy egy zenemű mesterséges intelligencia által generált-e vagy emberi produkció” – mondja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!