Nem segített a tavasz az autópiacon

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint idén áprilisban a tavalyihoz képest 16 százalékkal nőtt az új autók üzembe helyezésének száma. Az első négy hónap növekedése pedig 21 százalék.

Hajdu Péter

Nő a fizetőképes kereslet és vége a válságnak az autópiacon? - kérdeztük e számok kapcsán Erdélyi Pétertől, az MGE ügyvezető elnökétől.

- Sajnos nincs vége a válságnak. Elsősorban tavalyról áthúzódó vásárlásokról van szó a regisztrációs adó idei csökkentése miatt. Ez növelte kissé a januári eladásokat, február-március-áprilisban pedig egy enyhe növekedés indult meg az autópiacon, ami azonban nagyon alacsony darabszám mellett valósult meg. Istenigazában ez még nem valódi növekedés, legfeljebb jó irányú elmozdulás. A szakma jövedelmezősége és az eladások volumene nagyon messze vannak még a kívánatostól. Az idei értékesítések megoszlásában 70-71 százalékot képviselnek az intézményi, céges vásárlások, és csak a maradék a magánszemélyeké. Ők kevesen vesznek autót, aki igen, az elsősorban készpénzért - említette az importőrök egyesületének elnöke a mai magyar autópiac néhány sajátosságáról.

- Mi is tapasztaljuk a forgalom kisebb élénkülését, de minimálisan. Jóval kisebb arányról van szó az áprilisi, országos 16 százalékos aránynál - mondja Fatér Imre, a zalaegerszegi Autó Fatér Kft. tulajdonosa, majd így folytatja.
- Országosan és nálunk is a nagybani, céges vásárlások bővítik némileg az eladások számát, nem pedig a magánszemélyek. Azonban a nagy flottavásárlások nem Zalaegerszegen történnek, hanem Budapesten. Nálunk is vesznek kocsit cégek, kis mennyiségben.

A cégek esetében arról van szó, hogy az előző évben, minden költségüket lecsökkentve, elhalasztották az autóvásárlásokat. Sokan azt várták, képesek lesznek-e egyáltalán túlélni a gazdasági válság időszakát. Így az elmúlt három évben inkább rengeteg kilométert hajtottak bele a kocsikba. Olyan autókat hoznak vásárláskor árbeszámításra, amelyek 300 ezer, néha 500 ezer kilométert futottak. Ez korábban nem volt jellemző. Most jutottak el oda, hogy már gazdaságtalan a régi kocsit futtatni, inkább cserélni kell. Ezt az is segíti, hogy az idei lízingelési lehetőség kedvezőbb - mondja a vállalkozó.

Arra a kérdésre, mi van a magánszemélyekkel, hogyan alakul a magánszféra autóra fordítható pénze Zala megyében (ők a megyében az egyetlen hivatalos Skoda márkakereskedők), Fatér Imre elmondta, kevesen képesek, vagy hajlandók még új autóra pénzt költeni.

- Viszont akik vásárolnak, azok szinte kivétel nélkül készpénzért vesznek kocsit. Alig van hitellehetőség, és félnek az emberek adósságba verni magukat, sokan megégették magukat. A meglevő tartozásuk kiegyenlítésére kénytelenek spórolni. A magánszemélyek kis- és középkategóriás kocsikat vesznek, az Octaviáig bezárólag. A SuperB elsősorban céges kocsi - hallottuk a skodás tapasztalatokról.

- A Ford személy és kishaszongépjármű kategóriában az első négy hónap alatt a márkák közül eddig a legtöbb gépjárművet adta el az országban, de ez nem jelenti, hogy javult a piaci helyzet. Forgalomjavulás abszulút nem tapasztalható, Zala megyében, a mi vonzáskörzetünkben sem. A magánvásárlók, ugyanúgy, ahogy eddig, idén tavasszal sem jelentkeznek.

Havonta egy-két, legfeljebb két-három magánszemély jön be a szalonba új autót vásárolni. Inkább egy-két helyi cég vásárolt, és vásárol intenzívebben. Gyakorlatilag az eladásaink nagy részét a flottavásárlásoknak köszönhetjük. A személygépkocsi vásárlások finanszírozására megjelent egy új lehetőség, a nyíltvégű lízing. Ez azt jelenti, hogy személygépkocsi vásárlás esetén az áfa visszaigényelhető. De egyelőre bizonytalanok a vevők - közölte Kiss László, az egerszegi Autó-Szántó Kft. értékesítési vezetője.

A márka újdonságai között említette a néhány hónap múlva debütáló B Max típust, az új Mondo-t és a Ranger már megjelent új pick-up-ját, amelytől sikert várnak a kisvállalkozók körében.

Hóbor Ferenc, a Nyitrai Autóház két nagykanizsai autószalonjának vezetője sem lelkes az eredményeket illetően. Mint elmondta, az idei tavasz is a tavalyihoz hasonlóan gyenge, nem hozta meg a változást.

- Messze a saját elvárásaink alatt tudunk értékesíteni. A gazdasági tényezők ugyanúgy sújtják az embereket, mint tavaly. Cégeket zártak be, sok a munkanélküli. Nagyon nehezen és kevesen tudnak pénzt kiadni autóvásárlásokra, küzdünk a kereskedéseinkben a fennmaradásért. Nagykanizsán az egyik autószalonunkban Nissant, Citroent, Hyundait, a másikban pedig Renault-ot és Daciat forgalmazunk. Az általánosan rossz piaci helyzetből talán az utóbbi, a Dacia a kivétel, jóval olcsóbb márka a többinél, és sokkal sikeresebben értékesítjük. Ez is azt mutatja, elsősorban árérzékeny a piac. A kisembernek van a legkevesebb pénze. Annak, akiknek négy-öt évente a kiskategóriás autóját kellene cserélni - említette a kanizsai autókereskedő.


Az el nem adott autó nagy problémája, hogy nem romlik el

Ha pang a piac, miből élnek meg manapság a vidéki márkakereskedők? Egyrészt sokan tönkre mentek már, bezártak, s megfigyelhető a koncentráció. Egy-egy életképes cég több márkával is foglalkozik. Emellett igyekeznek az autóval kapcsolatosan mindennel foglalkozni, a karosszéria lakatosságtól a fényezésig, alapvetően a műhelymunkákkal igyekeznek fenntartani magukat. De az sem könnyű. Az új értékesítés visszaesése a szervizek tevékenységét is beszűkíti. Jól jellemzi a helyzetet az egyik márkakereskedő rezignált véleménye: Az el nem adott autó nagy problémája, hogy nem romlik el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!