Ladik: Nem futottak zátonyra

Időutazásra, festői környezetbe invitálták a Ladik országos médiavetélkedő legjobbjait a hét elején. A zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium Múzsák nevű csapatának tagjai is vízre szálltak, és jó szélben, dagadó vitorlákkal haladtak a célig. Nem is adták alább a dobogónál.

Péter Gyöngyi

Bikalon, a reneszánsz élményparkban rendezték az Axel Springer – Magyarország Kft., az Inform Média Kiadói Kft., valamint lapcsoportunk, a Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. közösen meghirdetett vetélkedőjének finisét. A tizenhat hazai és egy határon túli megye fiataljai korábban szűkebb hazájukban már három fordulóban bizonyították: a döntőben a helyük.

A 7-8. osztályosoknak szóló program végső megmérettetésére izgatottan és elszántan készült a zalaegerszegi csapat, vagyis Bocskor Beáta, Cserjési Dóra, Gönczöl Csenge, Szabados Flóra és Tóth Adrienn is. (Tanáruk Karvalits Levente.) A lányok hétfőn utaztak a Baranya megyei településre és már érkezésük pillanatában feladattal látták el őket: 17 napilapot kaptak kézhez, hogy tüzetesen tanulmányozzák azokat a végső versengés kezdetéig. Egyenpóló is járt a csapatok tagjainak, a Múzsák keki színben pompázhattak.

– Éjfélig fenn voltunk, komoly munka folyt a szálláson – említette mosolyogva Csenge másnap, majd, hogy minden kétséget kizárjon, hozzátette: – És tényleg így volt...

Igazolta ezt a Múzsák kísérője, Dóra édesanyja is: Cserjésiné Jutresa Márta elárulta, előző este valóban ki kellett kérdeznie a lányokat.

A keddi próbatétel alkalmával nemcsak az előző napon kapott újságokkal kapcsolatos villámkérdések jelentettek kihívást, de a lányok memóriáját is megdolgoztatták a feladatok kiötlői: a versenyzők tíz percen át forgattak egy újabb sajtóterméket, majd sok egyéb mellett arra kellett válaszolniuk, mi volt a lap címlapsztorijának címe vagy éppen arra, kinek a fotóját látták a vonalkód felett... Ellenőrizték műfajelmélet-ismeretüket – húsz cikket kellett kategorizálniuk –, de elnevezéseik alapján újságokat is csoportosítottak a tanulók. Helyesírásukat és szövegértésüket egyaránt tesztelték, és természetesen kreativitásukra az utolsó feladatnál is szükség volt: olyan tudósítást kellett írniuk a versenyről, melyben szerepel Mátyás király, a túrós rétes és a 3-as metró. A leglátványosabbnak a csapatok szóbeli bemutatkozása bizonyult, hiszen a helyhez illően reneszánsz stílusban árultak el magukról mindenféle publikus tulajdonságokat. A zalaegerszegi lányok produkciója a prózát, a dalt és a táncot sem nélkülözte.

– A műfajelmélet volt talán a legnehezebb, a legkönnyebb pedig az, amikor a kiadókról szóló tudnivalókat kellett megjegyeznünk. Akadt olyan feladat, melynek megoldásában nem vagyunk biztosak, de azért reménykedünk – összegzett Dóra a vetélkedő után.

– Úgy érzem, a tavalyihoz képest – hiszen tavaly is bejutottunk a döntőbe – sokkal felkészültebbek és jobbak voltunk – vélekedett Flóra.

– Összeszedettebben versenyeztünk és jobban élveztük az egészet – tette hozzá Beáta. – Az persze jobb lett volna, ha az időjárás jó, már csak a programok miatt is...

Igaz, az égiek nem voltak tekintettek a tervekre, de a zuhogó eső ellenére sem maradt el a madárbemutató. A vetélkedő helyszíne, a lovagterem adott otthont e programnak is. Két sólyom ugyan hallgatott az idomár szavára, ám a bagoly megijedt, megmakacsolta magát és jobbára a gyereksereget méregette. Lovagi bajvívásnak ugyancsak szemtanúi lehettek a Ladik résztvevői, akiket végül apróddá avattak.

Megannyi új ismerettel gazdagodott a hazánk első kastélyszállójában időző társaság, mely az ország szintén első tematikus parkjában is körülnézhetett. Az eredményhirdetés előtt egy a paksi erőműről szóló vetítéssel egybekötött előadás is várta őket – az országos döntő programját az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. is támogatta –, melyből kiderült például, hogy az erőmű az országos villamosenergia termelés 43 százalékát biztosítja, megfelel az EU elvárásainak, védettsége megfelelő.

A tájékoztatót követően végre kiderült, hogyan döntött a zsűri, vagyis Aradi Virág projektmenedzser (PLT), Kovács Zsolt főszerkesztő-helyettes (Inform Média) és Körtvélyesi Csaba, az AS-M nyugalmazott tanácsadója. A Múzsák az előkelő harmadik helyen végeztek a hetedik alkalommal meghirdetett médiavetélkedőn, nyereményük pedig 150 ezer forint. A lányok előzetes célkitűzése egyébként a múlt évi 13. hely után az első öt hely valamelyikének megszerzése volt.

– Miként a zenei tehetségkutatókat követően nyilatkozzák a győztesek: „el sem hiszem, hogy ez történt, talán nem is tudom feldolgozni, nagy boldogság, erre vágytam” – sorolta széles mosolylyal az ismert kliséket Tóth Adrienn, aki a többiekkel ellentétben ebben az évben szerepelt először a megmérettetésen.

– Éppen arról beszéltünk Csengével és Flórával, hogy a hármas szám a kedvencünk – tette hozzá örömmel Dóra. – Most összejött...


Felelősséggel a fiatalokért

A Ladik, vagyis Lapot a diákoknak! vetélkedő nyilvánvaló célja az olvasás, az újságolvasás népszerűsítése, az, hogy az általános iskolák diákjait – életkoruknak megfelelően játékos formában – bevezesse a megyei napilapok világába. A könnyed, illetve könnyednek tűnő vetélkedősorozat ifjú résztvevői pedig alighanem évről évre kivívják a szervezők csodálatát. Lépten-nyomon halljuk és persze sokszor tapasztaljuk is, hogy a fiatalokat ma már csak a számítógép érdekli, nem vesznek a kezükbe könyvet és újságot sem, ám nem szabad általánosítani, erre éppen a Ladik-program a bizonyíték. A versenyzők ugyanis ügyesen fogalmaznak – sok felnőtt is megirigyelhetné őket –, remekül kérdeznek, nagyobb nyilvánosság előtt is megállják a helyüket. Jól ismerik a műfajok jellemzőit, a médiapiacon található lapokat, a megmérettetés adott fordulójához készülő interjúik pedig igazi olvasóvá teszik az újságírókat is: az általuk sokszor faggatott riportalanyokról gyakran olyasmit tudnak meg a tanulók írásaiból, amit addig nem is feltételeztek róla, máskor meg számukra teljesen ismeretlen „terepre” kalauzolják a hivatásos cikkírókat, fontos történésekre irányítják a figyelmüket. A háttérben lelkes és lelkiismeretes pedagógusok és persze lelkes és lelkiismeretes szülők állnak, akik igyekeznek helyes irányba terelgetni a diákokat, ám egyáltalán nem mindegy, milyen lehetőségek adottak számukra mindehhez. Vagyis – mivel az újságírás az újságolvasással kezdődik – nem mindegy, miféle cikkek – tartalmasak, alaposak vagy felületesek, izgalmasak vagy érdektelenek, hitelesek vagy hiteltelenek – kerülnek a gyerekek elé. Ez mindanynyiunk, minden felnőtt, elsősorban médiaszereplő felelőssége.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!